شناسهٔ خبر: 25159866 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

نابغه شطرنج ایران در گفت‌وگو با جام‌جم:

من شیر ایرانی هستم نه فیل بزرگ!

پرهام مقصودلو و قهرمانی در مسابقات مسترز شطرنج جهان؛ اتفاقی که کمتر برای ورزشکاران در این رشته رقم خورده است.

صاحب‌خبر -

در این رقابتها 129 شطرنج باز حضور داشتند که پرهام قاطعانه عنوان قهرمانی را از آن خودش کرد.

جالب اینجاست که این قهرمانی در ایران بازتاب زیادی نداشت! با این حال با پرهام تماس گرفتیم تا او درباره این قهرمانی توضیحاتی را بدهد.

در این مسابقات قهرمان شدی بدون اینکه مربی داشته باشی.

این مسابقه یکی از معتبرترین مسابقاتی بود که من در آن شرکت کردم و قهرمان شدم. سوپر استادها، استادبزرگها و بهترینهای شطرنج جهان همیشه به اینجا میآیند. بخصوص اینکه جایزه نقدی خوبی هم دارد و همین انگیزهها را زیاد میکند.

جایزه چقدر بود ؟

15 هزار یورو جایزه نقدی.

شما نخستین شطرنجباز ایرانی هستیــــــد که توانسته به این عنوان برسد،درست است؟

بله. در واقع من اولین شطرنج باز ایرانی هستم که در این رقابتها قهرمان شدم. البته قبل از این هم شطرنج بازان ایران در مسابقات مختلف صاحب عنوان شده بودند، ولی سطح رقابتهای مسترز شارجه از آنها بالاتر است.

درباره مربیتان حرف نزدید.

نداشتم. بدون مربی هم در این رقابتها شرکت کردم. ضمن اینکه حریف تمرینی هم نداشتم با کامپیوتر بازی میکردم یا از کتابها برای تقویت حافظهام استفاده میکردم.

برنامه پرهام مقصودلو برای آینده چیست؟

باید ابتدا یک مربی خوب در کنارم داشته باشم. حامی مالی هم اتفاق مهم دیگری است. در حال حاضر ریتینگ 2640 را در اختیار دارم و دستیابی به درجه بینالمللی 2700 یکی از مهمترین اهدافی است که آن را پیگیری میکنم. میخواهم اولین شطرنج باز ایرانی شوم که ریتینگ 2700 را میگیرد.

هدف دیگری ندارید که شخصی نباشد و...

چرا. می خواهم کمک کنم تا ایران برای اولین بار در مسابقات آسیا قهرمان شود. این رقابتها به میزبانی ترکمنستان برگزار میشود، اما هنوز زمان دقیق آن اعلام نشده است.

حقیقت دارد که میگویند فدراسیون برای شما کاری نکرده است؟

رایزنیهای فدراسیون بود که باعث شد من بدون پرداخت ورودیه و رایگان در این رقابتها حاضر شدم و این حرفها اصلا درست نیست. فدراسیون همیشه حمایتهای خودش را داشته است. فقط امیدوارم نگاهها کمی به شطرنج تغییر کند. بچههای ما استعدادهای زیادی دارند و میتوانند موفقیتهای زیادی را در این رشته به ثبت برسانند.

راستی چرا به شما میگویند فیل بزرگ؟

این لقب را دوست ندارم. دوست دارم به من بگویند شیر بزرگ. من شیر ایرانی هستم.

نظر شما