نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

با همکاری فیزیکدان ایرانی ارائه شد

روشی جدید برای جداسازی ایزوتوپ‌ها بدون نیاز به رآکتور

دکتر مهدی نیک‌عمل، عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید رجایی با همکاری محققانی از کشورهای انگلستان، آلمان و بلژیک موفق به ارائه روشی برای بررسی و جداسازی ایزوتوپ‌های هیدروژن شدند که در قالب مقاله‌ای در یکی از برترین نشریات علمی جهان منتشر شده است.

به گزارش جامجم و به نقل از دیدهبان علم ایران، دکتر مهدی نیکعمل و همکارانش، تابش باریکهای از اتمهای هیدروژن از میان نانوکانالهای ساخته شده از گرافن سفید را به لحاظ تجربی و نظری مورد بررسی قرار دادند. در این پژوهش که در دانشگاه منچستر انگلستان انجام شده، محقق ایرانی مسئولیت محاسبات کوانتومی را به عهده داشته است. نتایج این تحقیق در نشریه نیچر نانوتکنولوژی (Nature Nanotechnology) منتشر شده است.

دکتر نیکعمل درباره کاربرد نتایج حاصل از این تحقیق گفت: جدا کردن ایزوتوپها از باریکه حاوی ایزوتوپهای مختلف در دمای معمولی یکی از نیازهای قدیمی صنعت رادیوپزشکی است. در رادیوپزشکی ایزوتوپها به از بین رفتن سلولهای سرطانی کمک میکنند. در این پژوهش روشی کاملا جدید برای جدا کردن ایزوتوپها بدون نیاز به رآکتور ارائه شده است.

وی افزود: همانطور که صافیهای با منفذهای میکروسکوپی، ذرات میکروسکوپی را جداسازی میکنند، صافیهای نانومتری هم میتواند مولکولها و اتمهای با اندازههای متفاوت (در حد آنگستروم تا نانومتر) را جداسازی کنند؛ اما به لحاظ نظری تفاوت این دو پدیده در ظهور اثرات کوانتومی در ابعاد آنگسترومی است. ما با کمک نظریه تابعی چگالی (DFT) یکی از قویترین ابزارهای محاسبات کوانتومی کنونی توانستیم سد انرژی در برابر نفوذ و حرکت پخشی هیدروژن و ایزوتوپی از آن را از میان کانالهای نانومتری محاسبه کنیم.