شناسهٔ خبر: 25105526 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دریادار خانزادی در نشست خبری:

ناوشکن سهند آزمایشات دریایی خود را با موفقیت به پایان رساند/ حضور ۳۵ هیئت عالی رتبه فرماندهان نیرو‌های دریایی جهان در اجلاس تهران

فرمانده نیروی دریایی ارتش از حضور ۳۵ هیئت عالی رتبه فرماندهان نیرویی دریایی جهان در اجلاس تهران خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو امیردریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش صبح امروز در نشست خبری ششمین اجلاس فرماندهان نیرو‌های دریایی کشور‌های حاشیه اقیانوس هند اظهار داشت: از سال ۲۰۱۶ باتصویب جلسه محرمانه فرماندهان نیرو‌های دریایی کشور‌های حاشیه اقیانوس هند جمهوری اسلامی ایران به میزبانی این اجلاس انتخاب شد و به مدت دو سال ریاست دوره‌ای آن را برعهده خواهد داشت.
وی با اشاره به اهمیت منطقه اقیانوس هند به جهت تجارت جهانی افزود: یک سوم تجارت جهان در شمال اقیانوس هند صورت می‌گیرد بنابراین از آنجایی که سهم بزرگی از تجارت جهانی به این منطقه اختصاص می‌یابد در سایر اقیانوس‌های جهان چنین سطحی را شاهد نیستیم منطقه اقیانوس هند و به ویژه شمال این اقیانوس از اهمیت بالایی برخوردار است.
خانزادی با تاکید براینکه ۷۰ درصد انرژی دنیا در این منطقه متمرکز شده است تصریح کرد: روزانه ۱۷ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمزگان عبور می‌کند که این موضوع بر اهمیت این منطقه و کشورمان می‌افزاید. اقیانوس هند با توجه به تمرکز انرژی و اهمیت استراتژیکی که در توانایی تولید قدرت و روند دارد و هم چنین دارای ظرفیت خلق ثروت فزاینده است همواره مورد توجه کشور‌های قدرتمند بوده و به همین دلیل است که کشور‌هایی نظیر امریکا و انگلستان همواره درصدد ایجاد جای پایی برای خود در این منطقه بوده‌اند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش یادآور شد: از این رو امریکا ناوگان پنجم خود را در این منطقه مستقر کرده و روزانه سه گروه فعال در این منطقه از سوی امریکایی‌ها حضور دارند
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع دزدی‌های دریایی گفت: با توجه به اینکه موضوع دزدی‌های دریایی از سال ۲۰۱۱ مطرح شد اهمیت این منطقه افزایش پیدا کرد دزدان دریایی امروز از پیشرفته‌ترین تجهیزات برخوردار هستند و می‌توانند موقعیت کشتی‌های تجاری را به صورت آنلاین رصد کنند، اما از این قدرت و امکاناتی که در اختیار دارند این طور به نظر می‌رسد که باید این امکانات حتما توسط کسانی در اختیارشان گذاشته باشد.
خانزادی با بیان اینکه ایران علاوه بر برقراری گشت‌های دریایی خود در منطقه تحت حاکمیتش به صورت شبانه روز در دریا‌های آزاد دنیا نیز حضور دارد ادامه داد: تاکنون ۵۲ ناوگروه به خلیج عدن اعزام کرده‌ایم که کشور‌های دیگر نیز از مزایای آن بهره‌مند شده‌اند. 
فرمانده نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پایان بخشی به آزمایش‌های دریایی ناوشکن جدید سهند بیان داشت: این آزمایش‌ها پیش از سال جدید انجام شد و با موفقیت به پایان رسید و هم اکنون ناوشکن سهند در مرحله تکمیل برخی سامانه‌های دفاعی قرار دارد و به زودی عملیاتی خواهد شد.
وی افزود: ان شالله در ماه‌های آینده خبر الحاق ناوشکن سهند را به مردم خواهیم داد. 
خانزادی در خصوص تاریخچه شکل گیری اجلاس فرماندهان نیروی دریایی اقیانوس هند اظهار داشت: از سال ۲۰۰۸ نیروی دریایی هند از سایر کشور‌های حاشیه اقیانوس هند درخواست کرد تا به منظور هم افزایی و برخورد جدی‌تر با دزدان دریایی و تامین امنیت آب‌های اقیانوس هند هر دو سال یک بار نشستی برگزار شود.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه اولین دوره این اجلاس در هند برگزار شد افزود: براساس آن منطقه اقیانوس هند به ۴ بخش تقسیم شد و مقررشد که هر سه سال یک بار یک کشور ریاست دوره‌ای این اجلاس را برعهده بگیرد. 
وی گفت: در اجلاسی که در بنگلادش برگزار شد عضویت امریکا به صورت کشور ناظر مطرح شد و این کشور تلاش داشت در اجلاسی که در ایران برگزار می‌شود حضور داشته باشد که هر دو بار با رای منفی جمهوری اسلامی ایران، امریکایی‌ها از حضور در این اجلاس محروم شدند و برهمین اساس حدود ۴ سال است که نمی‌توانند در اجلاس فرماندهان نیرو‌های دریایی اقیانوس هند شرکت کنند.
خانزادی یادآور شد: اقدام خوبی که کشور بنگلادش انجام داد برگزاری یک رزمایش مشترک امداد و نجات در دوره قبل بود و ما نیز در نظر داریم در آینده نزدیک رزمایش مشترک برای مقابله با دزدان دریایی انجام دهیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه در اجلاسی که سال ۲۰۱۶ در بنگلادش برگزار شد مقرر شد میزبانی این اجلاس به مدت دو سال برعهده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد تاکید کرد: در این اجلاس که از دوم تا ۵ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود فرماندهان نیروی دریایی ۳۵ کشور جهان حضور پیدا می‌کنند.
وی بیان داشت: برخی کشور‌ها نیز مانند کشور‌های حاشیه دریای خزر درخواست داشتند که به عنوان میهمان در این اجلاس شرکت کنند که با حضورشان در این اجلاس موافقت شد تقریبا تمامی کشور‌ها درخواست داشتند در حاشیه این اجلاس با فرمانده نیروی دریایی ملاقات داشته باشند که در خلال این مراسم دیدار‌های دو جانبه و چند جانبه‌ای میان فرماندهان نیرو‌های دریایی کشور‌ها صورت می‌گیرد. 
خانزادی با بیان اینکه در روز پایانی اجلاس جلسه محرمانه‌ای که تنها فرماندهان نیرو‌های دریایی کشور‌های عضوی که در آن حضور دارند برگزار می‌شود تصریح کرد: کشور‌های ناظر حق اظهارنظر ندارند و نتایج آن پس از پایان جلسه در قالب یک بولتن در اختیار کشور‌ها قرار خواهد گرفت.

نظر شما