شناسهٔ خبر: 25101645 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

تامین آب آشامیدنی از هوا

صاحب‌خبر -

یک استارتآپ کانادایی با استفاده از نانولوله کربنی موفق به ساخت ابزاری شده که قادر است بخار آب را از هوا جذب کرده و آب آشامیدنی تولید کند. به گزارش جامجم از ستاد ویژه فناوری نانو، یک شرکت نوپای کانادایی موفق به ارائه روشی برای جذب آب از هوای بسیار خشک شده است. تولید آب قابل شرب از بخار هوا یکی از موضوعات بسیار مهم در سراسر جهان است. ریچارد بودرولت، از محققان کانادایی علاوه بر تخصص خود در رشته فیزیک، یک کارآفرین نیز محسوب میشود و میگوید زمانی که خبر بحران آب در کالیفرنیا و آفریقای جنوبی را شنید، به سرمایهگذاری برای تاسیس این شرکت جدید علاقهمند شده است.

در حالی که بسیاری به دنبال نمکزدایی از آب دریا هستند، بودرولت بهدنبال جذب آب از آسمان است. او بهدنبال راهکاری بود که بتواند با روشی ارزان و ساده آب را از اتمسفر جذب کند و برای این کار همکاری مشترکی با محققان دانشگاهی آغاز کرد. در این مسیر از نانولولههای کربنی که گروههای آبدوست و آبگریز را یکجا دارا بودند، استفاده کرد.

ذرات آب با برخورد به این شبکه، تبدیل به قطره آب شده و به دام میافتند. به دلیل کشش سطحی، آب روی این ساختار متراکم شده و درون مخزن ذخیره جمع میشود. از آنجا که این روش به منبع انرژی نیاز ندارد، میتوان با استفاده از این محصول آب را بسادگی و با کمترین هزینه جمعآوری کرد. البته در این ساختار از یک فن نیز استفاده شده که ابعادی در حد فن رایانه دارد. انرژی این فن نیز از طریق تابش نور خورشید تأمین میشود. البته تلاشهای متعددی در سراسر جهان برای انجام این کار شده است. یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه برکلی و مؤسسه فناوری ماساچوست، موفق به جذب مه شدهاند. آنها برای این کار از چارچوبهای آلی فلزی استفاده کردهاند. این فناوری جدید بسادگی قابلیت تولید انبوه را دارد، بهطوریکه نمونه اولیه این ابزار قادر است هزار لیتر آب را در روز جمعآوری کند.

نظر شما