شناسهٔ خبر: 25045720 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

دبير شوراي عالي مجازي سخنان خود را درباره فيلترنکردن تلگرام تکذيب کرد

اشتباه برداشت کرديد، فيلتر مي‌کنيم

صاحب‌خبر -

شرق: داستان‌هاي تلگرام هنوز تمامي ندارد؛ داستاني که بعد از اعتراضات دي‌ماه آغاز شد و به فيلتر دو‌هفته‌اي تلگرام انجاميد و حالا حرف‌هاي ضدونقيض مسئولان که هر روز سر‌و‌شکل تازه‌اي دارد، تکليف مردم و صاحبان مشاغل مجازي را روشن نمي‌کند. اگر اهل گوش‌دادن به راديو باشيد، در هر ساعتي از شبانه‌روز که راديو را روشن کنيد، حتما يک گزارش درباره معايب تلگرام در اين رسانه مي‌شنويد، اما مسئله اينجاست که هيچ‌کس به‌صورت‌قطعي خبر فيلتر يا عدم فيلتر اين پيام‌رسان را به مردم نمي‌دهد تا حداقل آنها تکليف‌ خود را بدانند. در ساعات ابتدايي ديروز خبري از سوي دبير شوراي عالي فضاي مجازي منتشر شد که بارقه‌هايي را مبني بر عدم‌فيلتر تلگرام روشن مي‌کرد. هرچند فيروزآبادي مي‌گفت که تلگرام هرلحظه ممکن است فيلتر شود، اما در اين مصاحبه تأكيد کرده بود که فعلا تصميمي درباره فيلتر تلگرام گرفته نشده است. اين صحبت‌هاي فيروزآبادي در کسري از ثانيه در فضاي مجازي منتشر شد، اما خيال راحت طرفداران اين پيام‌رسان ديري نپاييد و بعدازظهر روزگذشته فيروزآبادي عنوان کرد که برداشت‌ها از صحبت‌هاي او اشتباه بوده و تلگرام فيلتر مي‌شود.
ابوالحسن فيروزآبادي در مصاحبه‌ خود به ايسنا گفته بود: تاريخي براي مسدودکردن تلگرام مطرح نشده است، اما از کسب‌وکارها و مؤسساتي که کانال‌هاي زيادي دارند، دعوت شده از پيام‌رسان‌هاي خارجي به پيام‌رسان‌هاي داخلي کوچ کنند. او با بيان اينکه من هم از تلگرام و اينستاگرام استفاده مي‌کنم و بنا به تعهدي که به پيام‌رسان‌هاي داخلي دارم از آنها نيز استفاده مي‌کنم، تصريح کرده بود: به‌طور‌جدي در سال ۹۷ در حوزه پيام‌رسان‌ها بايد اولين پيام‌رسان، داخلي باشد. پيام‌رسان‌هاي خارجي هم مي‌توانند فعاليت کنند؛ به شرطي که تابع قوانين جمهوري اسلامي باشند.
به گفته او فعلا تصميمي برای انسداد تلگرام اتخاذ نشده است و تاريخي براي مسدودکردن تلگرام مطرح نشده، اما هرآن ممکن است شرايطي براي انسداد تلگرام پيش بيايد. همچنین به کساني که با کوچ پيام‌رسان‌هاي خارجي به داخلي کسب‌وکارشان دچار اختلال مي‌شود، بيمه بي‌کاري تعلق مي‌گيرد.
اما چند ساعت بعد از اين مصاحبه و انتشار اين مطلب از زبان فيروز‌آبادي که تلگرام مسدود نمي‌شود، روابط عمومي مرکز ملي فضاي مجازي کشور اعلام کرد، اين برداشت از صحبت‌هاي فيروزآبادي اشتباه بوده است.
روابط عمومي مرکز ملي فضاي مجازي کشور اعلام کرد: در پي سخنان دبير شوراي عالي فضاي مجازي در برنامه راديويي ذره‌بين به اطلاع مي‌رساند، به اشتباه از سخنان دکتر فيروزآبادي در رسانه‌ها تعبير به عدم انسداد پيام‌رسان تلگرام شده است، در‌صورتي‌که ايشان در اين گفت‌وگو اعلام کرد: «فعلا تاريخي براي مسدودکردن تلگرام مطرح نشده و اصلا بحث مسدودشدن براي تصميم‌گيري مطرح نشده است. مرتبا شقوق مطرح مي‌شود و همان‌طور‌که مي‌دانيد در دي ماه نيز براي مدت دو هفته مسدود شد و هر آن ممکن است، اگر شرايطي پيش بيايد اين انسداد در تلگرام حاصل شود، ولي فعلا قرار بر اين است که علي‌رغم اينکه ما قوانين ضدانحصار نداريم و به روش معمولي نسبت به تقويت پيام‌رسان‌هاي داخلي اقدام مي‌کنيم، فعلا تصميمي برای انسداد گرفته نشده و تلاش مي‌کنيم تا از راه تشويق و اقناع هم مردم و هم کساني که کانال‌ها و گروه‌هاي پرترافيک دارند، کسب‌وکارها، سازمان‌ها و مؤسساتي که کانال دارند، نسبت به کوچ اقدام کنند و داخل کشور نيز ظرفيت مناسب فراهم کرديم».
در روزهاي ابتدايي نوروز بود که علاءالدين بروجردي، نماينده مجلس، خبر از فيلتر تلگرام تا پايان فروردين داد و تا به امروز چندين تاريخ براي فيلتر اين پيام‌رسان مطرح شده است، مطابق آخرين اخبار موجود، تلگرام ارديبهشت را نمي‌بيند. به گفته منابع آگاه تصميم بر آن است که همان سياستي که در قبال پيام‌رسان وايبر پيش گرفته شد، اين‌بار نيز استفاده شود، گويا قرار است سرعت تلگرام را پايين ببرند، آنقدر پايين تا مردم خودشان از اين پيام‌رسان کوچ کنند.
مسئله اينجاست که هيچ‌کس حاضر نيست درباره اين اتفاق شفاف با مردم سخن بگويد، استفاده از سياست‌هاي تکراري و هميشگي در رسانه‌ملي مبني بر صحبت‌هاي تکراري از بد‌بودن تلگرام و دعوت اجباری مردم براي حمايت از پيام‌رسان داخلي در سال‌هاي اخير نشان داده است که جواب درستي نمي‌دهد. شايعه فيلتر تلگرام در روزهايي قوت مي‌گيرد که اين پيام‌رسان در روسيه نيز فيلتر شده است. «پاول دوروف»، مديرعامل تلگرام، در زمان فيلتر تلگرام در کشورش در مطلبي خطاب به کاربران تلگرام در روسيه نوشته است: تلگرام از روش‌هايي درون‌ساخت براي دورزدن فيلترينگ استفاده خواهد کرد که کاربران را از اقدامات بيشتر بي‌نياز مي‌کند. با‌وجود‌‌اين، دسترسي ۱۰۰درصدي سرويس بدون وي‌پي‌ان تضمين‌شده نيست. در ساعات اوليه فيلترشدن، خدمات وي‌پي‌ان/پروکسي‌هاي بيروني مي‌تواند با بار اضافي روبه‌رو شده و احتمالا سرعتشان کند شود.
در ايران اما اعضاي هيئت دولت هربار سعي کرده‌‌اند مخالفت خود را با فيلتر تلگرام نشان دهند. شهيندخت مولاوردي، دستيار ويژه رئيس‌جمهوري، در حقوق شهروندي پيش از اين گفته بود: در دولت قائل به اين هستيم که انحصار استفاده از پيام‌رسان خارجي شکسته شود، اما اين حق را نيز براي شهروندان بايد قائل باشيم که بتوانند از ميان گزينه‌هاي مختلف داخلي و خارجي انتخاب داشته باشند. شهيندخت مولاوردي درباره اينکه آيا دولت حق انتخاب شهروندان براي استفاده از پيام‌رسان‌هاي داخلي و خارجي را مورد توجه قرار مي‌دهد؟ اظهار کرد: در مجموعه دولت قائل به اين هستيم که انحصار استفاده از پيام‌رسان خارجي شکسته شود، اما اين حق را نيز براي شهروندان و مردم بايد قائل باشيم که بتوانند از ميان گزينه‌هاي متعدد داخلي و خارجي انتخاب داشته باشند.
مسئله اينجاست که هيچ‌کس نمي‌گويد چه کسي مي‌خواهد تلگرام فيلتر شود، آيا اراده‌اي بالاتر از اراده دولت تصميم بر فيلتر تلگرام دارد و اگر چنين است دليل سکوت دولت تدبير و اميد در حرف‌نزدن با مردم درباره اين اتفاق چيست و چه کسي مي‌‌خواهد هزينه بي‌اعتمادي مردم به دولت را پرداخت کند.

نظر شما