شناسهٔ خبر: 25044269 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

هیچ‌کس درصدد حذف صرافی‌ها از اقتصاد ایران نیست

رئیس کل بانک مرکزی در دیدار اعضای هیات مدیره کانون صرافان ایران با تاکید بر نقش مهم صرافی‌ها در اقتصاد کشور گفت: قصد حذف و تعطیلی صرافی‌ها را نداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولیا... سیف که در ادامه سلسله جلسات بانک مرکزی با موضوع اجرایی شدن سیاستهای اخیر دولت در حوزه ارز، میزبان اعضای هیاتمدیره کانون صرافان ایران بود با اشاره به اهمیت تجربیات صرافان که بویژه در دوره تحریمهای بینالمللی راهگشای مبادلات تجاری کشور بودهاند، تصریح کرد: مصالح ملی اقتضا میکند از صرافیها حمایت کنیم. آنها روابط کاری ارزشمندی در سطح بینالمللی دارند که راهگشا بوده و هست.

وی خطاب به اعضای هیات مدیره کانون صرافان ایران گفت: متاسفانه امروز صحبتهایی مبنی بر اینکه بانک مرکزی قصد حذف صرافیها را از فضای اقتصادی کشور دارد شنیده میشود. من اطمینان میدهم هیچ کس نمیخواهد صرافیها را از اقتصاد ایران حذف کند و بالعکس معتقدیم صرافیها نقش مهمی در اقتصاد ایران دارند و این جلسه را برگزار کردیم تا با همکاری شما مدل فعالیت صرافیها در فضای جدید را طراحی کنیم.

سیف با بیان اینکه بانک مرکزی در حال تکمیل و تدوین وظایف و مدل کاری جدید برای صرافیها در شرایط فعلی است، افزود: صرافیهای مجاز، همکاران نظام بانکی هستند که مسئولیتهای خاصی را در تأمین نیازهای اقتصادی کشور برعهده دارند و ایفای این نقش در دورههای مختلف به تجارت خارجی و ارتباطات اقتصادی کشور کمک کرده است. در حال حاضر و با توجه به اقدام ستاد اقتصادی دولت و بانک مرکزی در خصوص تک نرخی کردن ارز، صرافیها باید خود را با فضای جدید تطبیق دهند و متناسب با نیازها فعالیت کنند.

رئیسکل بانک مرکزی همچنین با اشاره به راه اندازی سامانه نیما گفت: هدف سامانه نیما تخصیص «بهینه» منابع ارزی به مصارف ارزی کشور است. این سامانه یک بازار الکترونیکی است که برای صرافان مجاز که به دنبال فعالیت قانونمند و سالم هستند یک فرصت مناسب محسوب میشود.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره منع صرافیها از خرید و فروش ارز بر اساس سیاستهای جدید ارزی نیز گفت: تا اطلاع ثانوی فقط دو نقش عمده برای صرافیها در نظر گرفته شده که یکی بحث انتقال ارز و دوم خرید ارز حاصل از صادرات غیر نفتی است.

نظر شما