شناسهٔ خبر: 24707049 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

دبیر ستاد توسعه صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی:

سال 97 بازار محصولات دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی توسعه می‌یابد

صاحب‌خبر -


دبیر ستاد توسعه صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی از توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی در سال 97 خبر داد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به مهم ترین برنامه های ستاد در سال 97، گفت: شبکه‌سازی در سطح دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و مراکز تولیدی در سطح ملی و بین‌المللی با تأکید بر شکل‌دهی زنجیره ارزش، توسعه و تکمیل زنجیره تأمین قطعات، تعمیرات، نگهداری، عملیات و ارتقا با اتکا به بخش خصوصی از جمله اقداماتی است که در حوزه توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی انجام خواهد شد.
وی افزود: با همین هدف اقداماتی چون «ایجاد بازار ملی محصولات و خدمات، فناوری‌ها و نرم‌افزارهای هوایی»، «توسعه کسب‌وکار برای محصولات نیازمحور»، «حمایت از تشکل‌های کارفرمایی و صادراتی شرکت‌های دانش بنیان»، «شناسایی سه محصول دارای قابلیت تولید و برنامه‌ریزی در جهت توسعه تولید« و « هدایت سرمایه بخش خصوصی و سرمایه خطرپذیر» صورت می گیرد.
به گفته منطقی، توسعه فعالیت و اعضای شبکه هایپرمارکت هوایی ایرانک، تنظیم طرح اجرایی ماده 43 قانون رفع موانع تولید برنامه توسعه تولید محصولات دانش‌بنیان در حوزه بالگردی و قطعه‌سازی، حمایت از توسعه فعالیت انجمن صنفی کارفرمایی قطعه‌سازان صنعت هوایی ایران، شناسایی اولویت های حوزه موتور، بالگرد و اویونیک، راه‌ندازی صندوق V/Cدر صنعت هوافضا و حمایت از توسعه خدمات فایننس از دیگر اقدامات سال 97 خواهد بود.
وی همچنین تصریح کرد: حمایت از دستیابی به مرجعیت علمی کشور و ایجاد زیرساخت‌های پژوهش و فناوری ملی در حوزه‌های کلیدی از دیگر برنامه های تعیین شده برای ستاد است که در این زمینه دو اقدام مهم مدنظر است.
منطقی ادامه داد: این دو اقدام مهم شامل حمایت هدفمند از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و قطب‌های علمی مورد نیاز برنامه‌های هوایی و هوانوردی و شبکه‌سازی در فرآیندهای تحقیق و توسعه در سطح دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و تولید در سطح ملی و بین‌المللی با تأکید بر شکل‌دهی زنجیره ارزش است.
دبیر ستاد توسعه صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی، «حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، انتشار مقالات و کتب»، «حمایت از ثبت پتنت و بهبود فرایند ثبت اختراع داخلی» و «ارتقای فناوری‌های آزمون و تست محصولات دانش‌بنیان حوزه» را نیز مهم دانست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در حوزه ترویج و فرهنگ‌سازی علم، فناوری‌ و کارآفرینی نیز اقداماتی چون حمايت از برگزاري رویدادهای ترویجی در سطوح دانش‌آموزی، دانشجویی، بنگاهی و دانشگاهی در سطوح استانی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی، شبکه‌سازی میان فعالین و برگزارکنندگان رویدادهای ترویجی و جلوگیری از موازی‌کاری در این عرصه و انجام فعالیت‌های رسانه‌ای برای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه در راستای توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان مدنظر قرار گرفته است.
منطقی با اشاره به حوزه پایش سند و صنعت و سیاست‌گذاری، بیان کرد: در این حوزه تمرکز در سیاست‌گذاری، راهبری، هماهنگی و انباشت دانش در اجرای برنامه‌های کلان هوایی کشور با استفاده حداکثری از توان کلیه نهادها و مؤسسات دولتی و غیردولتی و ارزیابی راهبردی وضعیت داخلی و بین‌المللی کشور در صنعت هوایی و هوانوردی به‌منظور ترسیم آینده مطلوب را به عنوان راهبردهای سند توسعه هوافضای کشور تعیین کرده ایم.
دبیر ستاد توسعه صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی همچنین اظهار کرد: پایش سند توسعه هوافضای کشور و اقتصاد صنعت هوایی در کشور و ایجاد نظام جامع و شفاف‌سازی آمار مربوط به تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان مهم ترین برنامه های تعیین شده است.
پایان پیام/23 

نظر شما