شناسهٔ خبر: 24679952 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

منصوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ضرورت لغو محدودیت دو دوره‌ای ریاست جمهوری در چین

سفیر سابق ایران در چین گفت: شرایط منطقه‌ای و بین المللی چین به گونه‌ای است که ضرورت دارد رئیس جمهور این کشور برای مدت طولانی‌تری بر سر کار باشد.

صاحب‌خبر -

جواد منصوری سفیر سابق ایران در چین در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تصمیم کنگره ملی خلق چین در خصوص لغو محدودیت دو دوره ای برای پست ریاست جمهوری این کشور، اظهار کرد: مردم و مسئولان چین از عملکرد رئیس جمهور فعلی خود شی جین پینگ راضی هستند و از طرف دیگر شرایط منطقه ای و بین المللی برای چین به گونه ای است که ضرورت دارد رئیس جمهور این کشور از حمایت بیشتری برخوردار باشد و برای مدت طولانی تری بر سر کار بماند.

وی تصریح کرد: شی جین پینگ به خاطر قاطعیتش در مبارزه با فساد و اقدامات بسیار خوبی که در روابط خارجی داشته است، توانست موفقیت های زیادی برای کشورش کسب کند که موجب محبوبیت بیشتر او در بین مردم شده است.

منصوری با بیان اینکه نمایندگان کنگره ملی خلق چین در راستای حمایت قاطع از رئیس جمهور فعلی، تصمیم به لغو محدودیت دو دوره ای پست ریاست جمهوری گرفته اند، افزود: چنین تصمیماتی معمولا دائمی نیست و ممکن است سال های بعد اگر کنگره اوضاع را مناسب بداند در تصمیم خود تجدیدنظر کند و مجددا تصمیم دیگری در این زمینه اتخاذ کند، به همین دلیل تصمیم لغو محدودیت دو دوره ای پست ریاست جمهوری می تواند جنبه موقت داشته باشد.

سفیر سابق ایران در چین اظهار کرد: شی جین پینگ به شدت به قوانین و مقررات کشورش پایبند است و چه در زمانی که معاون ریاست جمهوری دوره قبل را برعهده داشت و چه در دوران فعلی که سمت رئیس جمهوری چین را بر عهد دارد، همواره بر حاکمیت قانون در همه زمینه ها بسیار تاکید کرده و نسبت به اجرای قانون حساسیت زیادی نشان می دهد.

وی بیان کرد: هم مردم و هم مسئولان چینی احساس می کنند با توجه به شرایط خاصی که در داخل این کشور حاکم است، به یک قاطعیت برای اجرای قانون نیاز است که شی جین پینگ این قاطعیت را برای اجرای قانون و پیشبرد برنامه های تصویب شده، نشان داده است.

منصوری به عملکرد موفق رئیس جمهور چین در عرصه داخلی و بین المللی اشاره کرد و افزود: در چند سال گذشته شی جین پینگ توانسته بسیاری از مشکلات کشور چین را حل کند و همین امر موجب شده تا مردم و مسؤلان این کشور از تصمیمی که کنگره اتخاذ کرده است نگرانی نداشته باشند.

سفیر سابق ایران در چین تصریح کرد: در کشورهای دیگر نیز گاهی این تصمیم ها مشاهده شده و مدت زمان دوران ریاست جمهوری تغییر کرده است بنابراین یک امر معمولی است، البته در مورد چین راهکارهایی وجود دارد که شورای سیاسی با کنگره به راحتی می تواند تصمیمات جدیدی را برای مدت زمان دوره ای ریاست جمهوری اعمال کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در چین احزاب نیرومندی وجود ندارد و حزب کمونیست بر اساس یک نظرسنجی از مردم و اظهار رضایت از اقدامات رئیس جمهور فعلی، این تصمیم را اتخاذ کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما