شناسهٔ خبر: 24677380 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

پشت پرده اعتماد مجدد به وزرای کار، راه و جهاد

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: نمایندگان آقای رئیس‌جمهور در کمیسیون اقتصادی مجلس به سئوالات و ابهامات طراحان سئوال از رئیس جمهور پاسخ دادند، بعد از آن تعداد زیادی از نمایندگان سئوال‌کننده قانع شدند و امضاهای طرح سئوال از حدنصاب افتاد و مستندات آن را به هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه دادیم.

صاحب‌خبر -
حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور می گوید: توضیحات وزرا و بیان عملکرد خودشان و پاسخ به سئوالات استیضاح کنندگان توانست مجلس شورای اسلامی را قانع کند و دوباره نمایندگان به ابقای این سه وزیر در مسئولیت های شان رأی دادند. به نظر من این نقطه قوت است و حکایت از این می کند که برآیند مجلس شورای اسلامی نگاه کارشناسی و دغدغه نسبت به کار مردم دارد.

به گزارش نامه نیوز، مشروح گفتگوی حسینعلی امیری پیرامون استیضاح های اخیر به شرح زیر است:


آرای موافق به وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی در زمان استیضاح وقتی مقایسه می شود با رأی اعتمادی که آنها مردادماه 96 از مجلس شورای اسلامی گرفتند، کاهش محسوس و معنی داری دارد، آیا این پیامی به دولت بود؟

شرایط حاکم در شروع دولت با الان متفاوت است، مهم این بود که وزرای استیضاح شونده بتوانند نسبت به سئوالاتی که وجود دارد به استیضاح کنندگان پاسخ دهند تا مجلس شورای اسلامی را قانع کنند. رأیی که نمایندگان دادند، برایند نظر مجلس شورای اسلامی بود و مجلس شورای اسلامی دوباره به سه وزیر استیضاح شده اعتماد کرد. من هم به سهم خودم از رئیس، نواب و هیأت رئیسه و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اعم از موافق و مخالف استیضاح تشکر و سپاسگزاری می کنم و اعتماد مجلس شورای اسلامی را نسبت به سه وزیر استیضاح شده قدردان هستیم، آن هم در شرایط خاص زمانی نزدیک به عید که مردم برای تعطیلات برنامه ریزی کردند. بخشی از خدمات دهی به مسافران نوروزی به عهده وزارت راه و شهرسازی، تأمین مواد غذایی به عهده وزارت جهادکشاورزی و رسیدگی به مطالبات کارگران به عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. خوشبختانه با اعتماد دوباره ای که مجلس شورای اسلامی نسبت به سه وزیر کرد از ایجاد اختلال در کار این سه وزارتخانه جلوگیری به عمل آورد که ما تشکر و سپاسگزاری می کنیم.

برخی می گویند این تخفیف مجلس شورای اسلامی بود و خیلی برای مجلس شورای اسلامی بد شد که چنین اتفاقی افتاد و سه وزیر استیضاح شونده دوباره اعتماد مجلس شورای اسلامی را کسب کردند، نگاه شما چیست؟

چرا از آن طرف نگوییم؟ چرا این اتفاق را قوت مجلس شورای اسلامی نگیریم؟ به هر صورت سئوال، استیضاح و تحقیق و تفحص حق مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، قانون اساسی این حق را برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رسمیت شناخته است. در واقع توضیحات وزرا و بیان عملکرد خودشان و پاسخ به سئوالات استیضاح کنندگان توانست مجلس شورای اسلامی را قانع کند و دوباره نمایندگان به ابقای این سه وزیر در مسئولیت های شان رأی دادند. به نظر من این نقطه قوت است و حکایت از این می کند که برآیند مجلس شورای اسلامی نگاه کارشناسی و دغدغه نسبت به کار مردم دارد.

لابی های پشت پرده موثر نبود؟ چون برخی نمایندگان منتقد ماندگاری سه وزیر استیضاح شده در کابینه می گویند لابی ها در این اتفاق موثر بود. حتی این اصطلاح استفاده شد که سر استیضاح را بردیدند، این انتقاد را وارد می دانید؟

مجموعه دولت و آقایان وزرای استیضاح شده طبیعتا تلاش کردند، سئوالات را پاسخ دهند و ابهامات را روشن کنند، گزارش عملکرد سه وزارتخانه در اختیار نمایندگان مختلف قرار گرفت، در هر صورت وجدان عمومی مجلس شورای اسلامی نسبت به عملکرد سه وزیر قانع کننده بود.

پس می گویید این توضیحات وزرای استیضاح شده و روشن کردن زوایای مبهم برای نمایندگان لابی نبود بلکه شفاف سازی بود؟

این اقدام وزرا در توضیح دادن، قانع کردن، بیان عملکرد و گزارش کار ، پاسخ دادن به سئوالات، روشن کردن نقاط ابهام و حل دغدغه نمایندگان با ارائه نظرات کارشناسی است.

آقای امیری! سئوال از رئیس جمهور به کجا رسید زمان دفاعیات آقای آخوندی در مجلس شورای اسلامی شاهد تجمع و تحصن برخی طراحان سئوال از رئیس جمهور در جایگاه هیأت رئیسه بودیم، آیا دولت نگذاشت این طرح اعلام وصول شود یا خود هیأت رئیسه مانع شد؟

خیر، قانون اساسی و ماده 212 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای طرح سئوال از رئیس جمهور یک حدنصاب قائل شده است. یک هفته پس از طرح سئوال در کمیسیون مربوطه، اگر تعداد امضای سئوال کنندگان از یک چهارم (73 نماینده) کاهش پیدا کند، طرح سئوال بایگانی می شود. طرح سئوال اول درباره موسسات مالی و اعتباری همین طور شد. نمایندگان رئیس جمهور در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند و توضیح دادند. این مسئله باعث شد تعداد قابل توجهی از نمایندگان محترم قانع و از طرح سئوال منصرف شوند. درباره طرح سئوال دوم در موضوعات اقتصادی همچون اشتغال و ارز با 5 محور نیز همین اتفاق افتاد. نمایندگان آقای رئیس جمهور در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند طراحان سئوال از رئیس جمهور سئوالات و ابهامات خود را مطرح کردند و نمایندگان رئیس جمهور توضیح دادند بعد از آن تعداد زیادی از نمایندگان سئوال کننده قانع شدند و طرح سئوال از حدنصاب افتاد و مستندات آن را به هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه دادیم.

پس طرح سئوال دوم از رئیس جمهور نیز منتفی شد؟

بله، یک برداشتی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی وجود دارد برخی از آقایان سئوال کننده معتقدند نصاب یک هفته ای را که قانونگذار گذاشته، باید روزهای تعطیل از آن کم شود در حالیکه این توجیه قانونی ندارد، تعریف قانون از یک هفته به معنای هفت روز است نه آنکه تعطیلات رسمی از آن کم شود.

یعنی امضاکننده سئوال معتقد بودند که طرح سئوال از رئیس جمهور باید ظرف 5 روز اعلام وصول می شد نه یک هفته؟

بله، آنها می گفتند روز تعطیل باید کسر می شد در حالیکه چنین استدلالی توجیه حقوقی و قانونی ندارد.

در واقع در دو روز پایانی بین روز پنجم تا هفتم تعداد امضاهای سئوال از رئیس جمهور به زیر حدنصاب 73 امضا رسید؟

بله، همین طور است، ظرف یک هفته بعد از طرح سئوال در کمیسیون تعدادی از نمایندگان براساس توضیحی که به آنها داده شد قانع شدند و آن طرح سئوال نیز از نصاب افتاد.

نظر شما