شناسهٔ خبر: 24668668 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

زیارتگاه‌دریایی‌ها

این روزها و در آستانه بهار، سفرهای نوروزی بسیاری از هموطنانمان عطر و بوی شهید گرفته است؛ سفرهایی که مقصدش مناطق جنگی غرب و جنوب کشور است و مسافرانش راهیان نور. سفر راهیان نور اما فقط به خاک پاک و عشق آلود استان‌های غربی و جنوبی کشورمان محدود نمی‌شود و پهنای آبی و بیکران خلیج همیشگی فارس هم از مهم‌ترین مقاصد گردشگری راهیان نور است، برای آنها که دل دریایی دارند و به دنبال رد پای عشق در آب‌های سرزمین مقدسمان هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار جامجم از بوشهر، آبهای خلیج فارس امسال برای هشتمین سال پیاپی شناورهای حامل زائران مناطق عملیاتی دوران هشت ساله دفاع مقدس را به جزیره خارگ هدایت میکند؛ جزیرهای سرشار از عطر ایثار و شهادت که این روزها خود را برای میزبانی از زائران آماده میکند. جزیره خارگ روزگاری آماج موشکهای جنگندههای دشمن بود، به گونهای که از سوی ارتش عراق بیش از 2500 بار مورد حمله قرار گرفت. این جزیره یکی از مهم ترین پایانههای صادرات نفت جهان به حساب میآید.

عبدالهادی سبحانی خواه، مسئول اردویی راهیان نور و گردشگری سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر دراین باره میگوید: سفرهای راهیان نور دریایی از سال 89 آغاز شده و همچنان ادامه دارد. امسال هم سفرهای راهیان نور دریایی از 20 اسفند سال جاری آغاز شده و تا 12 فروردین 97 ادامه مییابد.

سبحانی خواه میافزاید: در این سفرها استان بوشهر میزبان زائران بسیاری از 15 استان کشور همچون تهران، اصفهان، قم، همدان، قزوین، شیراز، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری و دیگر استانهاست.

وی با بیان اینکه در سفرهای راهیان نور دریایی سالانه حدود 5000 نفر از مناطق عملیاتی جزیره خارگ بازدید میکنند، یادآور میشود: دو تا سه شناور روزانه حدود 300 نفر را به خارک میرسانند تا از نمایشگاهی که در قسمت بهداری زمان جنگ برپا شده، سکوهای نفتی و دیگر نقاط جزیره بازدید کنند.

عبدالحمید صفایی، شهردار خارگ نیز به توزیع 4000 بسته فرهنگی بین زائران راهیان نور دریایی اشاره میکند و میگوید: از زائران نور با بنرهای خوشامدگویی که در سطح جزیره و همچنین اسکله ورودی نصب شده، استقبال میشود و پس از آن، به سنگری هدایت میشوند که در آن نمایشگاهی با آثار و محصولاتی از شرکتهای نفتی، سپاه، شهرداری، بخشداری و سایر نهادها تعبیه شده است.

ناگفتههایی از خارگ

ناخدای عملیات دریایی پایانههای نفتی جزیره خارگ اما به هدف راه اندازی راهیان نور دریایی اشاره کرده و به جامجم میگوید: راهیان نور دریایی جزیره خارگ با هدف آشنایی هموطنان با آنچه در سالهای جنگ تحمیلی بر این جزیره و ساکنان آن گذشته راه اندازی شده است.

حسین قاسمی میافزاید: در این سفر به تبیین موقعیت استراتژیک و سوق الجیشی جزیره خارگ، منابع جزیره، بازدید از سیستمهای صادراتی کشور، نقش جزیره و ساکنان آن در دوران هشت ساله دفاع مقدس، آشنایی با شهیدان جزیره، بازدید از نمایشگاه و بقایای کشتی سونگ بونگ کره جنوبی پرداخته میشود. همچنین زائران با فرآوری مشتقات نفتی که در جزیره خارگ صورت میگیرد، آشنا خواهند شد.

وی یادی نیز از شهدای جزیره کرده و میگوید: مزار 20 شهید خارگ در جزیره است و بقیه شهدا در شهرهای دیگر استان بوشهر دفن شدهاند.

جزیره خارگ امروز جمعیت چندانی ندارد و بیشتر ساکنان آن به شهرهای دیگر استان بوشهر مهاجرت کردهاند. ناخدای عملیات دریایی پایانههای نفتی جزیره خارگ دلیل این مهاجرت را بمبارانهای شدید دوران هشت ساله دفاع مقدس دانسته و میگوید: به دلیل مساحت کم جزیره خارگ که حدود 32 کیلومتر مربع است، مناطق مسکونی فاصله چندانی با مناطق صنعتی ندارند. در دوران جنگ تحمیلی دشمن با هدف بمباران تاسیسات به بمبارانهای کور یا رها کردن بمبهای لیزری اقدام میکرد ؛ بمبارانهایی که به دلیل شدت آتش پدافندهای جزیره خارگ دشمن قادر به نشانه گیری دقیق تاسیسات نبود، لذا هواپیماهای آنها بمبها را رها کرده و میگریختند. بمبهای لیزری اما با هدف نشانه گیری دقیق مورد استفاده قرار میگرفت. این بمبارانها به شهادت بسیاری از زنان و مردان و کودکان ساکن در منطقه منجر میشد. این رویدادها ستاد جنگ را بر آن داشت تا دستور تخلیه منازل را صادر کند به گونهای که بسیاری از خانوادهها با رایزنی شرکت نفت در شهرکی مشهور به شهرک جنگ زدهها در برازجان مستقر شدند. تنها 20 درصد خانوادهها و البته بیشتر مردان برای دفاع در جزیره ماندگار شدند.

قاسمی تعامل، همکاری و همیاری ساکنان جزیره با کارکنان تاسیسات را یکی از زیباییهای دوران هشت ساله دفاع مقدس دانسته و خاطرنشان میکند: هر بار که بمباران دشمن به آتش سوزی در تاسیسات و مخازن نفتی و اسکلهها منجر میشد، در کوتاهترین زمان ممکن شاید هفت یا هشت دقیقه بعد از حادثه شاهد حضور مردم در محل بودیم؛ مردمی که پابه پای کارکنان تاسیسات به اطفای حریق یا کمک به آسیبدیدگان میشتافتند.

اعزام زائران بوشهری به سرزمینهای نور

مسئول اردویی، راهیان نور و گردشگری سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر به جامجم میگوید: علاوه بر راهیان نوری که از سراسر کشور به جزیره خارگ بوشهر میآیند، سالانه حدود 37 هزار زائر از این استان به مناطق عملیاتی جنوب کشور شامل اروندکنار، شلمچه، هویزه، دهلاویه، طلاییه، نهر خین و ... اعزام میشوند. که از این تعداد حدود 27 هزار نفر از آنان به صورت متمرکز به مناطق عملیاتی اعزام شده و حدود ده هزار زائر نیز به صورت خودجوش همراه با خانواده یا دوستان عازم مناطق عملیاتی میشوند.

عبدالهادی سبحانی خواه با اشاره به این که اعزام زائران بوشهری از مهرماه امسال آغاز شده و تا پایان فروردین سال آینده ادامه خواهد یافت، یادآور میشود: از ابتدای مهرماه تاکنون حدود ده هزار دانش آموز و بیش از 1300 دانشجو برای بازدید از مناطق جنگی راهی این مناطق شدهاند. هم اکنون نیز برای ده هزار نفر از همه اقشار، زمینه سفرهای راهیان نور فراهم شده است.

این کشتی 51 روز دوام آورد!

یکی از جاذبههای جنگی جزیره خارگ، کشتی سونگ بونگ کرهجنوبی است که بازدید از آن لطف خاص خود را دارد. این کشتی غولآسای نفتی در اوج بمباران هوایی خارگ و پس از اصابت دو بمب به آن، آتش گرفت و حدود 51 روز در آتش سوخت تا سرانجام برای همیشه از نفس افتاد. این کشتی که با هدف بارگیری نفت در اسکله تی جزیره خارگ پهلو گرفته بود، ظرفیتی حدود 210 هزارتن داشت که میتوانست بیشتر از دو میلیون بشکه نفت را در خود جای دهد. این کشتی در اسکله شرقی جزیره مشغول بارگیری نفت بود و حدود 80 هزار بشکه نفت دریافت کرده بود که به نظر آمد در حال نزدیک شدن به کف دریاست به همین دلیل کشتی را به سمت اسکله غربی که حدود ده متر عمیق تر بود، هدایت کردند تا ادامه بارگیری را از آنجا انجام دهند. در همین حین هواپیماهای دشمن از راه رسیدند. دو هواپیما جزیره و سه هواپیما دیگر اسکله را مورد هدف قرار دادند. دو بمب به عرشه کشتی اصابت کرد و به دلیل انتقال حرارت به سایر نقاط کشتی انفجارها یکی پس از دیگری تکرار شد. کارکنان تاسیسات، شناورهای یدککش و مردم همگی دست به دست هم دادند تا کشتی را از اسکله جدا کنند. طنابها را با تبر و هر وسیله دیگری بریدند و در نهایت بسختی کشتی را جابهجا کردند؛ زیرا لنگر آن در آب افتاده و جابهجایی آن را دشوارتر میکرد. با همه این اقدامات اما قسمت اعظمی از اسکله نابود شد.

آتش سوزی در حال سرایت به سایر اسکلهها بود که یدک کشهای آتش خوار از راه رسیدند و به اطفای حریق پرداختند. در این حادثه حدود 12 نفر از 25 نفری که مشغول فعالیت در کشتی بودند، شهید شدند و جنازه هایشان هم پیدا نشد. کشتی حدود 51 روز در آتش میسوخت و حدود دو تا سه سال نیز نفت ناشی از مخازن آن روی آب گسترده بود و آب دریا را تا ده سال پس از این حادثه آلوده کرده بود.

راضیه بوستانی

جامجم بوشهر

نظر شما