سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به مصوبه شورا تشریح کرد: کدخدایی: فعلا درباره نامزدهای زن درانتخابات ریاست جمهوری بحث نشده است
۱۱ شرط رجل سیاسی - مذهبی و مدیر و مدبر بودن
صاحبخبر - محمداکبری- سخنگوی شورای نگهبان از پایان کار تعیین تعاریف، معیارها و شرایط برای تشخیص رجل سیاسی ـ مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری از سوی این شورا خبرداد و 11 بند این تعاریف را ارائه کرد. به گزارش خراسان عباسعلی کدخدایی که روز گذشته در آخرین نشست خبری خود در سال 96 با خبرنگاران گفت و گو می کرد، در این باره توضیح داد: در اجرای جزء ۵ بند ۱۰ سیاستهای کلی انتخابات ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب که تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری را بر عهده شورای نگهبان قرار داده و با عنایت به بند ۹ اصل ۱۱۰ و اصل ۱۱۵ قانون اساسی، تعاریف، معیارها و شرایط مذکور در روز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه در جلسه شورای نگهبان به تصویب رسید.براساس این گزارش، کدخدایی سپس به تشریح مواد مربوط به تشخیص رجل سیاسی – مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پرداخت که به شرح زیر است: درماده یک مصوبه شورای نگهبان رجل سیاسی ـ مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری بدین شرح تعریف شده است: «۱ـ رجال مذهبی رجالی هستند که آگاهی لازم به دین اسلام و مذهب تشیع داشته و تدین و تقیدشان به انجام شعائر و مناسک دینی در زندگی فردی و اجتماعی از برجستگی ویژهای برخوردار باشد به گونهای که در میان مردم به این خصوصیت شناخته و مشهور باشند. ۲ـ رجال سیاسی رجالی هستند که قدرت تحلیل و درک آن ها از مسائل و پدیده های سیاسی از نظر آگاهی عمیقشان از مسائل سیاسی و اجتماعی اعم از داخلی و بینالمللی و حضورشان در صحنه های سیاسی به نحوی باشد که همواره مصالح نظام اسلامی و معیارهای اصیل انقلابی در عملکرد آن ها لحاظ شده باشد، به گونهای که در میان مردم به این خصوصیت شناخته و مشهور باشند. ۳ـ مدیر، شخصی است برخوردار از شایستگیهای ذاتی و اکتسابی لازم از نظر دانش و مهارت، شخصیت و نگرشهای فردی و تجربه که توانایی شناخت و استفاده بهینه از منابع انسانی و مادی در کشور را با رعایت حداکثر بهرهوری و در راستای مأموریت، رسالت و اهداف کلان نظام و ارزشهای حاکم بر جامعه داراست و سوابق او حاکی از موفقیت وی در صحنههای مدیریتی کلان باشد. ۴ـ مدبر، شخصی است که از توانایی پیشبینی و عاقبتاندیشی به امور مبتنی بر عقلانیت و دانش صحیح برای اداره امور کشور برخوردار باشد و در بحرانها قدرت حل مشکلات و برونرفت از آن ها را به نحو شایسته داشته باشد. در ماده 2 مصوبه شورای نگهبان شرایط معیارهای یازده گانه لازم برای تشخیص رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری چنین تعریف شده است: ۱ـ سوابق کافی و قابل ارزیابی در فعالیتهای مذهبی و سیاسی از قبیل مکتوبات، سخنرانیها و اعلام مواضع ۲ـ سوابق کافی و قابل ارزیابی در تصدی برخی مسئولیتها و مدیریتهای کلان ۳ـ سلامت و توانایی لازم برای ایفای مسئولیتهای ریاست جمهوری ۴ـ سن متناسب با انجام مسئولیتهای ریاست جمهوری ۵ـ صلاحیت علمی لازم برای ایفای وظایف ریاست جمهوری ۶ـ ارائه برنامهها و خطمشیهای اجرایی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و سیاستهای کلی نظام ۷ـ معرفی مشاوران برای تشریح و توان مدیریتی برنامهها ۸ـ عدم محرومیت از حقوق اجتماعی و فقدان سابقه محکومیت کیفری مؤثر ۹ـ عدم محکومیت قطعی کیفری به جرایم اقتصادی از جمله کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، پول شویی و اختلال در نظام اقتصادی کشور ۱۰ـ وابسته نبودن به گروههای غیرقانونی و عدم محکومیت به اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران و فقدان سوابق سوءامنیتی از جمله در فتنه سال ۸۸ ۱۱ـ وابستگی نداشتن به رژیم گذشته و مؤثر نبودن در تحکیم آن تبصره ۱ـ داوطلبان موظفند مدارک مثبته برای احراز شرایط را هنگام ثبتنام ارائه کنند. تبصره ۲ـ موارد مذکور در ماده ۲، اَمارهای مبنی بر شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان در مرحله ثبتنام بوده و اعتراض داوطلبان به ثبتنام نکردن آنان در شورای نگهبان رسیدگی خواهد شد. تبصره ۳ـ شورای نگهبان میتواند به منظور احراز شرایط داوطلبان ریاست جمهوری، ضمن استعلام از مراجع ذیصلاح، اقدام به تحقیقات مورد نیاز و بررسیهای مستقل کند. شایان ذکر است که در این شرط ها اشاره به نامزدهای زن نشده و این موضوع مسکوت مانده است. فعلا درباره نامزدهای زن درانتخابات ریاست جمهوری بحث نشده است در ادامه این جلسه، کدخدایی در پاسخ به سوال خراسان مبنی بر این که با توضیحات ارائه شده شما باز هم به نظر می رسد تمامی ابعاد معیارهای رجل سیاسی مذهبی تعریف کامل ندارد به ویژه درباره وضعیت نامزدهای زن انتخابات ریاست جمهوری، آیا کار بررسی این تعاریف در سال آینده ادامه پیدا می کند یا نه؟ گفت: فعلا دراین زمینه بحثی نشده موضوع را با همین چارچوب بسته ایم، اگرآینده درباره جنسیت به جمع بندی رسیدیم، اعلام می کنیم. کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره مبهم بودن معیار سن نامزدهای انتخاباتی و صرف بیان کردن «سن متناسب با انجام مسئولیت» در ماده 2 مصوبه شورا گفت: آن چه در این تعاریف در راستای فرمان رهبری بوده و تعیین برخی جزئیات از جمله سن دقیق داوطلبان باید در قانون مصوب مجلس تعیین شود. وی در پاسخ به سوال دیگر درباره مشخص نبودن معیار«مرزبندی با فتنه 88» نیز اظهار کرد: وابستگی نداشتن به گروههای ضد انقلاب در قانون وجود داشته که ما نبود سوابق سوءامنیتی از جمله در فتنه سال 1388 را نیز به آن اضافه کردهایم که جزو معیارها محسوب میشود. کشیده شدن ماجرای «لوور» به نشست کدخدایی به گزارش ایسنا کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که به ویژگی مدیر و مدبّر بودن رجل سیاسی و داشتن دانش کافی اشاره کرد و جلسه استیضاح وزیران و اشتباه لفظی یکی از نمایندگان را یادآور شد و با طرح این ادعا که اتفاقات این چنینی این نقد را که مجلس نتیجه نظارت و تایید صلاحیت شورای نگهبان بوده، به این نهاد وارد می کند، خاطرنشان کرد: از این ها بگذریم، این ها شخصی میشود. این مصوبهای که شما دریافت کردید برای ریاست جمهوری است و برای مجلس نیست. سطح سواد برای نمایندگان مجلس کارشناسی ارشد تعیین شده و ما تابع وزارت علوم هستیم. بقیه موارد در حیطه مسئولیتهای شورای نگهبان نیست. عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که برخی روسای جمهور برای دور دوم ریاست جمهوری بر اساس مصلحت تایید صلاحیت شدند، آیا این نظر را تایید می کنید؟ تصریح کرد: اگر مصلحت را بر اساس مصالح عالی نظام تلقی می کنید، ممکن است آن مسائل به عنوان مصلحت هم تلقی شوند. آن چه باید به آن برسیم این است که در نهایت رایگیری در شورای نگهبان است و بر اساس آن رایگیری، هر نظری که شورای نگهبان اعلام کرده، نظر ماست.∎
نظر شما