شناسهٔ خبر: 24650311 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

بازی رنگ و نور و موسیقی در برنامه‌های نوروزگاهی

چند روز بیشتر به آغاز سال نو و نوروز باستانی ایرانیان باقی نمانده و این را غیر از شکوفه‌هایی که لابه‌لای شاخ و برگ درختان جوانه زده و جدای از تب و تاب مردم برای خریدها و برنامه‌ریزی سفرهای نوروزی، می‌شود از اعلام برنامه نوروزی استان‌های مختلف کشورمان هم فهمید. این روزها رسانه‌ها پر شده از اخبار رنگارنگ برنامه‌های نوروزی و نوروزگاهی که قرار است نوروزی شاد و مفرح را برای ایرانیان در سراسر کشور رقم بزند.به گزارش جام‌جم، این برنامه‌ها از سفرهای دریایی لذتبخش در آب‌های گرم جنوب تا جشن‌ها و آیین‌های محلی و قدیمی نوروزگاهی در همه مناطق کشور را در برمی‌گیرد.

صاحب‌خبر -

آغاز سفرهای دریایی هرمزگان

هرمزگان است و آبهای گرم و پاک خلیج همیشگی فارس. پس طبیعی است اگر این استان با برنامه جذاب سفرهای دریایی از مهمانان نوروزی خود استقبال کند. طرح نوروزی سفرهای دریایی هرمزگان نیز در همین راستا و روز گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بندر شهید حقانی بندرعباس، رسما آغاز شد. ا... مراد عفیفیپور، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان هم از خدمات رسانی 119 شناور مسافری و حمل خودرو در 13 بندر مجاز هرمزگان در ایام نوروز خبر داد و گفت این شناورها 6300 صندلی ظرفیت دارند و میتوانند 2880 دستگاه خودرو را جابه جا کنند.عفیفی پور با بیان اینکه طرح نوروزی تسهیل سفرهای دریایی در این استان از دیروز (25 اسفند) آغاز شده و به مدت 20 روز، تا 15 فروردین سال آینده ادامه دارد، افزود: استان هرمزگان از واحدهای پروازی در طرح نوروزی نیز برخوردار است و در همین راستا دو فروند بالگرد نیز انجام پایشهای هوایی و خدماتدهی به سانحهدیدگان در مواقع لزوم را بر عهده دارند.

طرح شبهای روشن در گیلان

گیلانیها هم برنامههای خاص و متنوعی دارند که شاید مهمترین و جدیدترین آن طرح شبهای روشن باشد که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از افتتاح آن خبر داده است. رضا علیزاده افزود: در راستای تاکید استاندار گیلان برای اجرای طرح شبهای روشن در گیلان با هدف ایجاد نشاط اجتماعی و رونق اقتصادی در استان، این طرح با نگاه ویژهای عصر دیروز افتتاح شد و همزمان با افتتاح این طرح آیینهای بومی محلی استان گیلان، نمایشگاه صنایع دستی و نمایشگاه نوروزگاه در محل پیادهراه فرهنگی شهر رشت برگزار میشود.

مراسم آیینی نوروزگاه در آذربایجانغربی

آذربایجانغربی هم با کلی طرح و برنامه به استقبال نوروز رفته و معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان، از برگزاری مراسم آیینی نوروزگاه در سطح تمام شهرهای استان خبر داده است. حسین امامی با بیان اینکه این مراسم به صورت همزمان با نوروز 97 در 23 منطقه از استان برگزار میشود، افزود: در کنار اجرای مراسم ویژه نوروزگاه غرفههای صنایع دستی، سوغات، خوراک و غذاهای بومی محلی در همه شهرهای استان برپا خواهد شد .

و اما محمد عابدی، فرماندار شهرستان خوی؛ شهر شمس مولانا در این استان نیز از اجرای مراسم آیینی نوروزگان در سطح دو منطقه این شهرستان خبر داد و افزود: آیین سنتی نوروزگان در دو منطقه اثر تاریخی شمس تبریزی و نیز استادیوم شهید چمران خوی از جمله اجرای مراسم قرمزی گلین(عروس سرخ) و آیین سنتی تکم گردانی پیام آوران بهار برگزار میشود.

بازارچههای سمنان را فراموش نکنید

اگر استان سمنان جزو مقاصد سفرهای نوروزی تان است از بازارچههای آن غافل نشوید. در همین زمینه معاون صنایعدستی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان سمنان از راهاندازی 21 بازاراچه نوروزی صنایعدستی در نقاط مختلف استان در ایام نوروز خبر داده است.جعفر صفاخواه گفت: در این غرفهها، صنایعدستی رایج استان شامل سفال و سرامیک، بافتههای داری، شامل گلیم، جاجی، گلیچ، تولیدات نساجی، نازککاری چوب، قلمزنی روی فلز، تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، زیورآلات سنتی و ... ارائه میشود.

جشن نوروز در ورزشگاه 22 گولان سنندج

مراسم جشن نوروز در شهر سنندج کردستان را میتوانید عصر روز سهشنبه در ورزشگاه 22 گولان سنندج تماشا کنید. این را معاون فرهنگی شهرداری سنندج گفته و افزوده است در این مراسم برنامههای متنوع وشاد برگرفته از آداب و فرهنگ منطقه برگزار میشود.

سرکوت نجفی گفت: در این مراسم آیتمهایی نظیر اجرای موسیقی، مراسم سوارکاری (سوارانه) با اجرای ده سوار کار، اجرای هلپرکی با حضور ده گروه و نور افشانی و روشن کردن آتش برگزار میشود.

جشنواره نوروزی آبشار در بافق

شهر جهانی یزد هم کلی برنامههای نوروزی دارد و شهردار یکی از قدیمی ترین شهرهای آن یعنی بافق از برگزاری جشنواره نوروزی آبشار بافق خبر داده و گفته است: این جشنواره در نوروز 97 با برنامههای شاد و متنوع و با حضور هنرمندان بومی و ملی برگزار میشود.

سیدعلی نوروززاده افزود: مهمترین برنامههای آن هم شامل برپایی غرفههای نمایشگاهی از آداب و رسوم مردم شهرستان، ماهیگیری در کویر در فضایی پر شور و نشاط با عنوان مسابقه صید و صیاد، نمایش سنتی حاجی فیروز و عمو نوروز، مسابقات ورزشی، بومی و محلی است.

بقعه یعقوب لیث صفاری در دزفول

حجت ا... آریایینیا، رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول در استان خوزستان هم از هموطنان خواسته به خوزستان بویژه دزفول سفر کنند و از جاذبههای آن بویژه بقعه یعقوب لیث صفاری دیدن کنند. آریایی نیا افزود: مرمت بقعه یعقوب لیث صفاری از تیرماه سال جاری آغاز شده و در حال حاضر عملیات تکمیلی مرمت و پاکسازی پیرامون این بنا در حال انجام بوده و تا پیش از پایان سال 96 به اتمام خواهد رسید. یعقوب لیث صفاری در دوره حساس ایران با قیامش سبب شد نام کشورمان دوباره در این سرزمین طلوع کند. آرامگاه این سردار نامی در 12 کیلومتری شهر دزفول واقع شده است.

نظر شما