شناسهٔ خبر: 24638748 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

نمایندگان لغزان و مذبذب نتیجه استیضاح سه وزیر را مشخص کردند!

استیضاح‌ها‌ی اخیر دو وزیر دولت در مجلس، بار دیگر نشان از کم رنگ شدن استیضاح‌ها‌ و تبدیل کاربری این ابزار نظارتی برای نیل به منافع گروهی داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو،روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی به استیضاح سه وزیر دولت پرداخته و نوشته است: «استیضاح‌ها‌ی اخیر دو وزیر دولت در مجلس، بار دیگر نشان از کم رنگ شدن استیضاح‌ها‌ و تبدیل کاربری این ابزار نظارتی برای نیل به منافع گروهی داد. مجلس در حالی یک و نیم روز از وقت خود را صرف این استیضاح‌ها‌ کرد که براساس برآوردها هر دقیقه مجلس 300 میلیون برای کشور آب می‌خورد و با این حساب، رقمی میلیاردی در این دو روز از کیسه مردم پرداخت شده است.»
نویسنده افزوده است: «در ریشه یابی چنین واکنشی از نمایندگان باید به استیضاح‌ها‌ی گذشته بازگشت. بنای هر استیضاح را جمعی از نمایندگان با ارائه طرح و جمع آوری امضا می‌گذارند. در این میان عده‌ای نیز از باب مخالفت برمی‌آیند اما گروهی که همواره تعیین‌کننده نتیجه استیضاح‌ها‌ بوده، نمایندگانی هستند که در مواجهه با چنین تصمیماتی لغزان و «مذبذب» ظاهر می‌شوند.»
روزنامه آفتاب یزد در ادامه نوشته است: «این دسته از نمایندگان که تعدادشان هم پرشمار است همواره رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی دارند که در مواردی دیده شده حتی در فاصله ساعاتی پیش از استیضاح وزیر، به راحتی امضاهای خود را پس گرفته‌اند. از آنجایی که ترکیب مجلس ساختار متعهدانه‌ای در گرایش‌ها‌ی فراکسیونی و حزبی ندارد، جمعیت نمایندگان «لغزان اراده» با تغییر و جابجایی همراه است.»
گفتنی است در حالی که اعضای فراکسیون امید در استیضاح سه وزیر دولت از جمله آخوندی وزیر راه نقش محوری داشتند به ناگاه نظر خود را تغییر داده و در حمایت از او سخن گفته و موضع‌گیری کردند، این اقدام اعضای فراکسیون امید زمینه‌ساز این شد که تعدادی از نمایندگان ضمن عذرخواهی از مردم بگویند برخی به جای اینکه خود را وکیل ملت بدانند وکیل‌الدوله شده و اعتبار مجلس را پائین آورده‌اند.

اصلاح‌طلب‌ها از ناکامی شورای شهر اول درس نگرفته‌اند!
روزنامه‌های زنجیره‌ای در شماره‌های روز پنجشنبه خود به استعفای نجفی پرداخته و تاکید کردند اصلاح‌طلب‌ها نشان دادند که از ناکامی شورای شهر اول و نیز از دست دادن فضای سیاسی و اجتماعی جامعه درس نگرفته‌اند!
روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «دلایل یک استعفا» علت اصلی استعفای محمد علی نجفی شهردار تهران را مخالفت‌ها و فشارهای چندماهه اخیر از سوی جریان کارگزاران عنوان کرد و نوشت: «او پیش‌تر برای رفتن به دولت پیشنهاد شده بود اما همین جریان سیاسی کارگزاران در همراهی با اصلاح‌طلبان او را به‌عنوان گزینه شهردار تهران مطرح کرد و جلو انداخت... او همین چند هفته قبل در گفت‌وگویی با اشاره به فشارهای پیدا و پنهان بر شهرداری تهران صراحتا گفت: «اما من ایستاده‌ام»، ولی خبر استعفایش را به شکل غیررسمی در شب شلوغ و پرکار چهارشنبه‌سوری پخش کردند و درنهایت روز گذشته اعضای شورا که مدعی شفافیت هستند، بعد از سکوت و دورزدن و فرار از رسانه‌ها، بالاخره خبر را تأیید کردند».
شرق همچنین در ادامه نوشت: «با این اتفاق اصلاح‌طلبان در عمل نشان دادند که در تحقق شورا و شهرداری یک‌دست و همکاری مشترک با هم، نه تجربه‌ای دارند و نه تلاشی در این جهت می‌کنند. به نظر می‌آمد که ناکامی شورای اول و ازدست‌دادن فضای سیاسی و اجتماعی جامعه در این سال‌ها برای اصلاح‌طلبان درس قابل‌توجهی داشته اما شواهد عکس این موضوع را نشان می‌دهد و اختلافات و فشارهای درونی این جریان قوزبالاقوز مشکلات بیرونی شده است».

نقش ویژه کارگزاران در استعفای نجفی
از سوی دیگر پس از انتشار خبر استعفای شهردار تهران، رسانه‌های زنجیره‌ای تلاش کردند تا با ژست مظلوم‌نمایی، بر کارنامه بسیار ضعیف نجفی در شهرداری تهران سرپوش بگذارند. در همین رابطه ادعاهایی همچون «جشن جنجالی شهرداری در برج میلاد» و «ویرانه به جامانده از دوران قالیباف» و «فسادستیزی شهردار تهران» به عنوان علت اصلی استعفای شهردار تهران مطرح شد. ادعاهایی که هیچکدام  نسبتی با واقعیت نداشت. جنجال رسانه‌ای مدعیان اصلاحات برای سرپوش گذاشتن بر کارنامه غیرقابل قبول نجفی در حالی است که همین رسانه‌ها در هفته‌ها و روزهای اخیر در گزارش‌های خود مطالب تندی علیه شهردار تهران منتشر کرده و صراحتا اعلام کردند که نجفی با طرح‌هایی همچون طرح جدید ترافیک و اخذ عوارض در بزرگراهها،دست در جیب مردم کرده است.
اما در این میان برخی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب به نکته قابل تأملی اشاره کردند و آن اینکه استعفای نجفی ارتباط ویژه‌ای با اختلافات درون جناحی دارد و حزب کارگزاران نقش ویژه‌ای در این میان ایفا می‌کند.
در همین رابطه روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت:«نجفی که انتخاب یک شورای شهر یکدست اصلاح‌طلب است در چنین شرایطی نیاز به حمایت و پشتوانه اصلاح‌طلبان دارد اما به نظر می رسد خود او و اصلاح‌طلبان هر دو شرایطی را به وجود آوردند که حالا میان دو طرف شاهد شکاف باشیم... حزب کارگزاران به عنوان مهمترین حامی او قلمداد می‌شد اما چندی پیش روزنامه سازندگی که متعلق به حزب کارگزاران است، نوشت: «گزینه اصلی حزب کارگزاران برای شهرداری محسن هاشمی بود اما اگر او از شورای شهر خارج می‌شد، رقیب اصولگرایی چون مهدی چمران جایگزینش می‌شد. کارگزارانی‌ها هم ترجیح دادند که یکدستی شورای شهر را حفظ کنند و با فشار دولتی‌ها از گزینه دوم خود یعنی حسین مرعشی صرفنظر کردند.»
سازندگی در ادامه نوشته بود: «نجفی که برای کارگزاران سازندگی گزینه‌ای تحمیلی بود، دلخوریش از این حزب را با انتصاب‌هایش نشان داد و بیشتر مدیران و مشاوران خود را از میان احزاب «اتحاد ملت» و «مشارکت» انتخاب کرد». به ادعای این روزنامه، انتصابات نجفی باعث تیره و تار شدن روابط رئیس شورای شهر با شهردار تهران شده است. سازندگی همچنین با اشاره به استعفای شهردار تهران از عضویت در حزب کارگزاران نوشته: «نجفی که به بهانه کار اجرایی از حزب کارگزاران جدا شد، حالا به احزاب دیگری تمایل نشان می‌دهد». در حالیکه محافظه‌کاران مترصد فرصت برای تضعیف اصلاح‌طلبان هستند، پاس گل‌هایی که برخی در میان اصلاح‌طلبان می‌دهند، جای تعجب است.»

شورای شهر پاسخگو باشد
روزنامه اعتماد در شماره روز پنجشنبه خود یادداشتی را به استعفای نجفی، شهردار تهران اختصاص داد. در این یادداشت آمده است: «استعفاي آقاي نجفي ربطي به چشم‌انداز اين شهر ندارد. اگر اعضاي شوراي جديد با يك سياستگذاري مشخصي ايشان را به عنوان شهردار انتخاب كرده‌اند، امروز بايد پاسخگوي انتخاب‌شان باشند.»
این گزارش در ادامه آورده است: «امروز موضوع استعفاي شهردار مطرح نيست بلكه مسئله اين است كه وقتي شوراي شهر، فردي را به عنوان شهردار انتخاب كرده، يا از ابتداي سال مي‌دانسته كه ايشان در اين مسئوليت حضور موقت خواهد داشت و بنابراين، بايد سياستگذاري موقت مي‌كرده، يا هم ايشان را به عنوان شهردار دايمي پايتخت انتخاب كردند كه امروز بايد درباره سياستگذاري‌اي كه در مورد حضور ايشان داشتند پاسخگو باشند.»
این یادداشت افزوده است: «با تغيير مديريتي زود هنگام و تا حدي هم بدهنگام و شب عيد و در آستانه نوروز كه موعد تسويه حساب پايان سال پيمانكاران است و با اين حجم مشكلاتي كه شهرداري معمولا در پايان سال با آن مواجه مي‌شود، نگهداري شهر دچار مشكل خواهد شد... من فكر مي‌كنم اين ايام به هيچ‌وجه زمان استعفا نيست و حتي اگر قرار است استعفاي شهردار بررسي شود، بررسي استعفا بايد به بعد از پايان تعطيلات نوروزي موكول شود اما در همان زمان هم شوراي شهر بايد پاسخگو باشد كه چطور، فردي را به سمت شهرداري تهران انتخاب كرده كه بيشتر از ٧ ماه نتوانست براي اين شهر كار كند و استعفا داد.»
در این باره لازم به ذکر است که از همان زمان که زمزمه‌هایی مبنی بر حضور نجفی در پست ریاست شهرداری تهران مطرح شد این موضوع مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و اصحاب رسانه قرار گرفت. چرا که نجفی در سال 92 در حالی که 5 ماه از انتصابش بر ریاست سازمان  میراث فرهنگی می‌گذشت به دلیل بیماری قلبی از این پست استعفا داد. نکته این بود که چطور در سال 96 او را برای ریاست بر سازمانی به مراتب بزرگتر که نیاز به فعالیت بسیار زیاد دارد منصوب کرده‌اند؟!
نجفی 9بهمن 1392 در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور نوشته بود : «متأسفانه از حدود دو ماه قبل مشکلات ناشی از بیماری قلبی و برخی فشارهای کاری تدریجا شدت یافته و عرصه را بر اینجانب تنگ نموده است. در طول این مدت بنده تلاش کردم که این امر بر روند انجام امور تأثیر منفی ایجاد نکند و بر مدیریت سازمان خللی وارد نسازد، اما اکنون بیم آن دارم که با ادامه این وضع و به علت ضعف جسمانی نتوانم مسئولیت‌های مربوط را به نحو شایسته‌ای به انجام برسانم...» 

مرد استعفا
روزنامه مردمسالاری نیز در شماره روز پنج شنبه در گزارشی پیرامون استعفای نجفی نوشت: «محمد علی نجفی دوباره استعفا داد.سریال استعفاهای نجفی در سمت‌های مختلف به گونه‌ای است که می‌شود  لقب «مرد استعفا» را به ایشان داد.»
این یادداشت در ادامه افزوده است : «استعفا از ریاست میراث فرهنگی بعد از 5 ماه، استعفا از دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بعد از 6 ماه و حالا بعد از 7 ماه استعفا از شهرداری تهران همگی نشان از آن دارد که نجفی نمی‌تواند بیش از چند ماه در یک مسند باقی بماند. هفت ماه پیش که شورای شهر تهران در حال بررسی کاندیدای شهرداری  بودند یکی از علامت سوال‌ها جلوی اسم محمدعلی نجفی  احتمال استعفای ایشان بود که محمدعلی نجفی در اولین گفت‌وگویش پس از انتخاب... گفت: «ممنونم که نگران سلامتی من هستید و باید اعلام کنم که در سال ۹۲ به دلیل مشکل قلبی به بیمارستان رفتم و در قلبم «استند» قرار دادند و پزشک معالج همان موقع اعلام کرد که تا یک سال خطر تشدید بیماری وجود دارد اما سه‌ سال و نیم از آن ماجرا گذشته...» 
این گزارش سپس به زمزمه‌های استعفای نجفی در ماه‌های گذشته پرداخته است: «در 5دی 1396 محمدعلی نجفی در حاشیه سومین کنفرانس ملی شهر سایبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص شایعه استعفا از شهرداری، گفت: دلیلی برای استعفایم وجود ندارد. شهردار تهران با بیان اینکه بیماری دیسک کمر من آنگونه که در رسانه‌ها مطرح شده نیست، افزود: «در ایام اربعین به دلیل اینکه 8 ساعت مداوم روی صندلی نشسته بودم، دچار اسپاسم شدم و به همین دلیل نتوانستم در مراسم اربعین شرکت کنم؛ اما خوشبختانه در حال حاضر هیچ مشکلی ندارم.»
اما نکته جالب توجه همان سیر فرافکنی طیف روزنامه‌های زنجیره‌ای است که همواره کسی یا کسانی نامشخص وجود دارند که نمی‌گذارند تا آنها به وظایفشان عمل کنند! روزنامه مردمسالاری نیز اگرچه در ابتدای نوشتارش اذعان کرده که نجفی در هر پستی بیشتر از چند ماه دوام نمی‌آورد اما در ادامه همین مسیر را برای توجیه برگزیده و نوشته: «گفتنی است استعفای نجفی زمانی رخ داد که شهردار تهران سیاست شفافیت را در پیش گرفته بود و بعد از افشای بسیاری از تخلفات مدیریت قبلی شهرداری تهران از سوی برخی نهادها به شدت تحت فشار قرار داشت.»
طرح موضوعی کلی با عنوان «شفافیت» به عنوان کارنامه نجفی به آن دلیل صورت می‌گیرد که این مورد نمودی کاملا عینی و ملموس برای مردم ندارد و بنابراین طرح آن خطر تکذیب از جانب مردم را ندارد! از طرفی دیگر شهردار یک مسئول اجرایی است که مردم از او توقع کاری میدانی و عمرانی دارند.

منبع:کیهان

برچسب‌ها:

نظر شما