شناسهٔ خبر: 24267720 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

الواح هخامنشی به زادگاه خود بازمی‌گردند

بزودی الواح هخامنشی از آمریکا به کشورمان بازگردانده می‌شود؛ اتفاق خوبی که رخداد آن برمی‌گردد به رای مثبت دیوان عالی آمریکا مبنی بر مصادره نشدن الواح هخامنشی ایران که از 51 سال قبل با هدف مطالعه و بررسی به این کشور منتقل شده، اما در نهایت با یک شکایت و مصادره‌ آثار تا این زمان در دانشگاه شیکاگو ماندگار شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جامجم، علیاصغر مونسان، رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری گفت: با صدور این رأی که با تلاشهای دیپلماتیک و حقوقی جمهوری اسلامی ایران صادر شد، اقدام عملی برای بازگرداندن الواح هخامنشی از آمریکا آغاز میشود.

در همین زمینه ادارهکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی نیز پیگیر است تا با مذاکره از طریق مرکز خدمات حقوق بینالملل و دفتر لاهه مراحل انتقال الواح هخامنشی را به کشور سرعت دهد، گرچه هنوز زمان دقیقی را برای ورود این الواح به ایران اعلام نکرده است.

ابراهیم شقاقی، مدیرکل حقوقی سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این باره گفت: رأی صادر شده از سوی دادگاه دیوان عالی آمریکا در مورد «رد مصادره الواح هخامنشی» قطعی است و از آنجا که از سوی بالاترین سیستم قضایی آمریکا صادر شده، برای دیگر محاکم و در دیگر دعاوی مشابه حتی برای کشورهای دیگر و در سالهای آینده نیز قابل استناد است، یعنی قابلیت توقیف و مصادره اموال عمومی کشور دیگر از سوی اشخاص خصوصی و عمومی را از بین میبرد. ضمن اینکه صرفنظر از مرزهای کشور آمریکا، معمولا کل سیستمهای قضایی و حتی یونسکو از آن تبعیت میکنند.

نظر شما