شناسهٔ خبر: 24243989 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

پاسخ روسیه به تحریم‌های آمریکا

آمریکا بتازگی تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع کرده است که هدف آن ایجاد مشکل در تأمین مالی دولت این کشور است. روسیه نیز می‌تواند از طریق فروش بیش از 105 میلیارد دلار اوراق قرضه دولت آمریکا، علیه این کشور اقدام کند.

صاحب‌خبر -

در اولین ماه سال 2018 میلادی، دولت آمریکا با اعلام فهرست تحریمی جدید علیه روسیه، فشارهای اقتصادی بر این کشور را تشدید کرد. یکی از اهداف تحریمهای جدید آمریکا علیه روسیه، جلوگیری از دسترسی این کشور به منابع مالی خارجی و ایجاد اختلال در روند تأمین مالی خارجی عنوان شده است. از این رو انتظار میرود تحریمهای جدید بر بدهیهای خارجی روسیه اثر مستقیمی داشته باشد.

در همین راستا دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیسجمهور روسیه در مصاحبهای ضمن انتقاد از رویکرد دولتمردان آمریکا در تشدید تحریمهای روسیه گفت: «تحریمهای آمریکا غیرقابل پیشبینی است. از این رو روسیه باید خود را برای هر اقدامی از سوی این کشور آماده کند. وقتی با کشوری غیرقابل پیشبینی و غیرقابل اعتماد طرف هستید حتما باید خود را با ابزار لازم مسلح کنید.»

در این میان یکی از مواردی که لازم است کشور روسیه پیش از اعمال تحریمهای بیشتر از سوی آمریکا، به آن توجه ویژه داشته باشد، مساله داراییهای خارجی و شرایط دسترسی به منابع مالی خارجی است.

کارشناسان معتقدند انتظار میرود دولت آمریکا در آینده نزدیک محدودیتهایی را در زمینه انجام هر نوع همکاریهای مالی با کشور روسیه وضع کند. تحریم خرید اوراق قرضه دولت روسیه و تحریم همکاری با نهادهای مالی روسیه از جمله این محدودیتها هستند.

از سال 2014 میلادی که روند تحریمهای آمریکا و اروپا علیه روسیه آغاز شد، تحریم تأمین مالی بلندمدت نهادهای روسی نیز یکی از اقدامات اصلی این کشورها بود. اما دولت روسیه برای رفع این مشکل تدابیری داخلی در نظر گرفت و تا حدودی توانست با کاهش وابستگی نهادهای تأمین مالی داخلی، مشکلات شرکتهای داخلی در این زمینه را مرتفع کند.

راهکار روسیه در این زمینه انتشار اوراق قرضه دولتی در چند مرحله بوده است. از آن زمان تا به حال دولت روسیه بیش از 6700 میلیارد روپیه معادل بیش از 120 میلیارد دلار از این طریق منابع مالی تأمین کرده است.

بخشی از این میزان تأمین مالی جذبشده توسط دولت روسیه، از سوی شرکتها و نهادهای مالی آمریکایی و اروپایی خریداری شده است. در چنین شرایطی انتظار میرود آمریکا نیز به منظور ایجاد مشکل در روند تأمین مالی دولت روسیه، خرید این اوراق قرضه را مشمول تحریم کند.

با این حال مقامات و کارشناسان مالی روسیه معتقدند در صورتی که آمریکا شرکتها و نهادهای آمریکایی را مجبور به فروش اوراق قرضه دولت روسیه کند، نهادهای داخلی این کشور قابلیت خرید آن را دارند. به گفته مقامات روسی در حال حاضر بانکهای این کشور توان خرید بیش از 3300 میلیارد روپیه، معادل 55 میلیارد دلار از اوراق قرضه دولتی را دارند که بسیار بیشتر از میزانی است که توسط شرکتهای آمریکایی خریداری شده است.

علاوه بر این در صورتی که آمریکا چنین تحریمی را علیه روسیه وضع کند، روسیه نیز اقدامات متقابلی را در دستور کار قرار خواهد داد که یکی از آنها فروش اوراق قرضه دولتی آمریکاست. در حال حاضر بانک مرکزی روسیه بیش از 219 میلیارد دلار دارایی خارجی در اختیار دارد که بیش از 105 میلیارد دلار آن را اوراق قرضه دولتی آمریکا تشکیل میدهد.

منبع: اسپوتنیک

نظر شما