شناسهٔ خبر: 24243879 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

کوچ پسمانده‌های داعش به شرق آسیا

رئیس مرکز مبارزه با تروریسم کشورهای مستقل همسو اعلام کرد تروریست‌های داعش بعد از شکست در عراق و سوریه به برخی کشورهای مجاور منتقل شده‌اند. ژنرال آندری نوویکف، تاکید کرد بخش اعظم تروریست‌ها به افغانستان و پاکستان منتقل شده‌اند و درحال ایجاد پایگاه جدیدی برای داعش هستند. در همین حال مراد ابراهیم، رهبر بزرگ‌ترین گروه مسلمان فیلیپین ضمن هشداری گفت نیروهای خارجی فعال در داعش که از سوریه و عراق بیرون رانده شده‌اند، با هدف جذب مجدد نیرو، خود را به فیلیپین رسانده و قصد دارند به دو شهر این کشور حمله کنند. پیش از این نیز تکفیری‌های داعش یک شهر فیلیپین را به تصرف خود در آورده بودند، اما این اقدام با حمله نیروهای نظامی فیلیپین شکست خورد.

صاحب‌خبر -

جنوب آسیا، مامن تروریستها

چند روز پیش دیدبان فتواهای تکفیری وابسته به دارالفتوای مصر با هشدار نسبت به سوءاستفاده گروههای تروریستی تندرو و در رأس آنها داعش از بحران روهینگیا و گسترش دامنه نفوذشان در منطقه جنوب و جنوب شرق آسیا تاکید کرد: داعش با شکست در عراق و سوریه و منزوی شدن در منطقه، تلاش میکند عناصر تروریست خود را در منطقهای دیگر سازماندهی کند. دیدبان فتواهای تکفیری با بیان این که اوضاع مسلمانان روهینگیا بهانهای برای نفوذ داعش در جنوب و جنوب شرق آسیا به شمار میرود، افزود: دولت مالزی در ماه دسامبر گذشته، دو شهروند اندونزیایی مرتبط با داعش را به اتهام طراحی قتل راهبان بودایی با هدف انتقام از کشتار مسلمانان روهینگیا بازداشت کرد.

این مرکز با تاکید بر این که سوءاستفاده جریانهای تروریستی از بحران روهینگیا اتفاق جدیدی نیست و در سالهای 2012 و 2015 میلادی نیز این امر رخ داده است، تصریح کرد: این بار گروه تروریستی داعش که بسیاری از پایگاههای خود را در عراق، سوریه و لیبی از دست داده، تلاش میکند با سوءاستفاده از این مساله، به جنوب و جنوب شرق آسیا نفوذ کند. این مرکز از همه سازمانها و مؤسسات بینالمللی و در راس آنها سازمان ملل متحد و شورای امنیت خواست در این رابطه اقدامی فوری انجام داده و با تحت فشار گذاشتن حکومت میانمار به
جنایات وحشیانه در حق مسلمانان روهینگیا پایان داده شود.

به دنبال تهدیدهای تروریستی در جنوب آسیا، شش کشور ازجمله سنگاپور و پنج کشور برونئی، اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند یک نهاد امنیتی و اطلاعاتی جدید با هدف مقابله با تهدیدات تروریستی تاسیس کردند. این نهاد امنیتی که دفترش در جاکارتا اندونزی قرار دارد، هر دو هفته یکبار مسئولان اطلاعاتی و امنیتی شش کشور جنوب شرق آسیا را گرد هم میآورد. ایده ایجاد این مدیریت جمعی و منطقهای برای مقابله با تهدیدات امنیتی پس از آن شکل گرفت که یک گروه تروریستی وابسته به داعش در سال 2016 به شهر ماراوی در جنوب فیلیپین حمله کرد.

فیلیپین، دروازه داعش

شبهنظامیان حامی داعش سال 2016 به مدت پنج ماه شهر ماراوی در فیلیپین را به تصرف خود در آورده و در آنجا اعلام خلافت کردند. این اقدام با واکنش تند نیروهای نظامی ارتش فیلیپین مواجه شد و در درگیریهایی که به آزادی این شهر منجر شد، دستکم 1100 نفر کشته شدند. به دنبال این اتفاق گرچه تصور میشد خطر داعش در فیلیپین تاحدودی فروکش کرده باشد اما روز گذشته مقامات این کشور با دادن هشدارهای جدید اعلام کردند داعش برای تصرف دو شهر دیگر آماده شده است.

ابراهیم مراد، رهبر جبهه آزادیبخش مورو در فیلیپین با اشاره به تجربه ماراوی میگوید: چنین رخدادی میتواند در شهرهای دیگر فیلیپین هم اتفاق بیفتد. جبهه آزادیبخش مورو یک گروه اسلامی در فیلیپین است که مدتها برای استقلال یا خودمختاری مناطق مسلماننشین جنوب فیلیپین با دولت مرکزی این کشور مبارزه میکند.

وی ادامه داد: براساس اطلاعاتی که در اختیار داریم، نیروهای خارجی فعال در داعش که از خاورمیانه بیرون رانده شدند، از مرزها میگذرند و قصد دارند تا در دو شهر جنوبی فیلیپین به نامهای ایلیگان و کوتاباتو به حملاتی دست بزنند. این دو شهر در 38 کیلومتری و 265 کیلومتری ماراوی واقع شدهاند.

بنا بر این گزارش، شبهنظامیانی از اندونزی، مالزی و خاورمیانه وارد فیلیپین شدهاند و حتی فردی از خاورمیانه شناسایی شده که دارای گذرنامه کانادایی بوده است. این فرد وارد قرارگاه گروه شبهنظامی ابوسیاف شده بود.

رهبر گروه مورو در ادامه صحبتهایش گفت: شبه نظامیان در مناطق دورافتاده فیلیپین به جذب مجدد نیرو اقدام میکنند. آنها را به مکتب میفرستند و آموزههای خود را به آنها تدریس میکنند و برخی هم وارد دانشگاههای محلی میشوند تا دیگر دانشجویان را تحت تاثیر قرار دهند و بذر انزجار و خشونت را در دل آنها بکارند.

توطئهای غربی - عربی

بعضی از کارشناسان میگویند در پی به قدرت رسیدن رودریگو دوترته به عنوان رئیس جمهور در فیلیپین و رویکرد ضدآمریکایی وی، حضور فیزیکی داعش در جزیره میندانائو و بخصوص شهر مسلمان نشین ماراوی نیز افزایش یافت
و فعالیتهای تروریستی این گروه با هدف بیثبات سازی دولت ضدآمریکایی فیلیپین شدت گرفت.

محسن پاکآیین در یادداشتی در همین زمینه مینویسد: نفوذ تفکر وهابیت و حضور گروههای تکفیری در جنوب فیلیپین مسبوق به سابقه بوده و القاعده و شاخههای وابسته به آن همچون ابوسیاف برای سالها به عنوان یک گروه تروریستی و افراطگرا در جنوب شرقی آسیا بخصوص در فیلیپین و اندونزی حضور فعال داشته است. این گروه از حمایتهای مالی عربستان سعودی و قطر و برخی دیگر از کشورهای عربی برخوردار بوده و به جذب نیرو بخصوص در سطح جوانان مشغول هستند. اینک به دنبال پیروزی محور مقاومت در عراق و سوریه و شکست گروه تکفیری تروریستی داعش، شواهد بیشتری نشان میدهد حضور در جنوب شرق آسیا از دروازه فیلیپین در دستورکار رهبران داعش و حامیان غربی - عربی این گروه قرار گرفته است .

نظر شما