شناسهٔ خبر: 24223812 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

روهینگیایی ها همچنان در برزخ آوارگی

مقام‌های بنگلادش در حالی اعلام کردند می‌خواهند با میانمار جهت بازگشت بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ پناهجوی روهینگیای گرفتار در مناطق صفر مرزی دیدار و گفت و گو کنند که به گفته ناظران بین المللی شرایط در میانمار برای این اقلیت مسلمان به هیچ عنوان بهبود نیافته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، به نقل از خبرگزاری رویترز،محمد عبدل الکلام مسئول بازگشت و کمک به مهاجران روهینگیا در بنگلادش گفت:این مذاکرات با هدف بازگرداندن آن دسته از مسلمانان روهینگیا که در مناطق صفر مرزی قرار دارند به میانمار انجام می شود.

همچنین مقام های میانماری اعلام کردند که از این مذاکرات اطلاعی نداشته و بنگلادش با آنها تماس نگرفته است.
یک سخنگوی کمیسیون مهاجران سازمان ملل اعلام کرده است که این سازمان نگران بازگرداندن اجباری مسلمانان روهینگیا بدون توجه به امنیت و سلامت آنها است .

نیروهای مرزی بنگلادش پس از اینکه این کشور هزاران پناهجوی روهینگیا را به خاک خود راه داد، اکنون از ورود بیشتر این گروه اقلیت در میانمار جلوگیری می کنند. بسیاری از مسلمانان روهینگیا که در مناطق صفر مرزی گرفتار شده اند اعلام کرده اند ترجیح می دهند در این مناطق بمانند و در بنگلادش پناهنده نشوند. آنها همچنین اعلام کرده اند که پیش از بازگشت درخواست های آنها مبنی بر تامین امنیت و تحقق عدالت باید اجرایی شوند.

منطقه صفر مرزی بنگلادش و میانمار به وسعت حدود 40 زمین فوتبال است. این منطقه پیش از این محل کشت برنج بوده اما اکنون چادر های ابتدایی و موقت بیشماری در این منطقه به چشم می خورد.
بنگلادش اعلام کرده است زمان خاصی برای بازگرداندن مسلمانان روهینگیا به میانمار وجود ندارد و این عملیات نباید به صورت اجباری انجام شود.

در حالیکه بنگلادش و میانمار از بازگشت پناهجویان سخن می گویند شواهدنشان می دهد شرایط در استان راخین یعنی جایی که هزاران تن از آنها دچار آزار و اذیت و بسیاری کشته شده اند هنوز اوضاع وخیم و همه روزه دهها تن از مسلمانان روهینگیا وارد منطقه صفر مرزی می شوند.

همچنین رئیس کمیسیاری عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) اعلام کردکه میانمار برخلاف تعهداتش شرایط بازگشت امن روهینگیایی‌ها را فراهم نکرده است.
روهینگیایی‌ها به جای آنکه طبق قرارداد بین میانمار و بنگلادش، به خانه‌هایشان در ایالت «راخین» بازگردند، در اردوگاههای موقت بنگلادش مستقر شده اند.

«فیلیپو گرندی»، رئیس کمیسیاری عالی پناهندگان سازمان ملل که به صورت تصویری در نشست شورای امنیت سخنرانی کرد، افزود: بگذارید واضح بگویم که شرایط همچنان مساعد بازگشت داوطلبانه روهینگیایی‌ها به میانمار نیست.
وی گفت: میانمار هیچ اقدامی در زمینه رفع مشکلاتی که سبب فرار آن‌ها شده، انجام نداده است و برنامه‌ای برای رعایت حقوق آن‌ها ندارد.

6 ماه قبل و در پی خشونت‌های ارتش و بودایی‌های افراطی میانمار حدود 800 هزار اقلیت مسلمان روهینگیایی از روستاهایشان در ایالت
«راخین» به همسایه میانمار، بنگلادش گریختند و پس از آن میانمار متعهد شده بود که اجازه دهد روهینگیایی‌های به خانه‌هایشان بازگردند.

میانمار روهینگیایی‌ها را به عنوان مهاجران بنگلادشی به رسمیت می‌شناسد، در حالی که آن‌ها چندین نسل است که در میانمار حضور دارند.
میانمار از سوی سازمان ملل متهم شده که با اعمال خشونت‌ها و به هدف پاکسازی نژادی در میانمار، اقلیت مسلمان روهینگیایی را از کشور رانده است.

اکنون هزاران مسلمان روهیگنیا در ارودگاه های مهاجران در منطقه 'کاگس بازار' بنگلادش حضور دارند. نزدیک به 688 هزار نفر از این تعداد پس از آغاز دور جدید خشونت ها در میانمار در اواخر ماه اوت سال گذشته به بنگلادش آمده اند.
اما فعالان حقوق بشر اعلام کرده اند که ارودگاه هایی که مسلمانان روهینگیا را در خود جای داده اند اصلا برای زندگی مناسب نیستند.

بیش از 650 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از روز 25 اوت (سوم شهریور) به علت حملات شدید نیروهای ارتش و گروه‌های بودایی افراط ‌گرای میانمار و قتل و کشتار و سوزاندن خانه‌هایشان، وادار به ترک خانه‌ و کاشانه خود در ایالت فقیرنشین راخین و رفتن به ‌سوی مرزهای بنگلادش شدند.

تاکنون 'آنگ سان سوچی' رهبر معنوی میانمار و برنده جایزه صلح نوبل و فرماندهان ارتش این کشور از افزودن نام اقلیت روهینگیایی به 135 گروه نژادی این کشور خودداری کرده و می‌گویند مسلمانان روهینگیا به‌صورت غیرقانونی از بنگلادش به میانمار مهاجرت کرده‌اند. اما این ادعا توسط روهینگیایی ها رد شده است. آنها می‌گویند سابقه حضورشان در میانمار، دستکم به چند سده اخیر می‌رسد.
بنگلادش و میانمار 25 ماه نوامبر(آبان ) یک توافق نامه برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در راخاین امضا کردند.

بر اساس این توافق روند بازگشت مسلمانان روهینگیا به تدریج انجام خواهد شد درحالی که دو کشور باید امنیت، سلامت و کرامت آنها را تامین کنند.
همچنین دولت بنگلادش اعلام کرده است طرح بازگشت پناهجویان روهینگیا به میانمار که قرار بود از فردا (سه شنبه) آغاز شود به تاخیر افتاده است.

مسلمانان روهینگیا خواهان بازگرداندن دارایی های روهینگیا و مجازات عاملان قتل عام خانواده های خود از سوی دولت میانمار هستند.
دور جدید خشونت ها در میانمار پس از حمله شبه نظامیان میانماری موسوم به ارتش رستگاری ارکنان روهینگیا(ARSA) به چندین ایستگاه پلیس در ایالت راخاین آغاز شد. ارتش و گروه های بودایی با حمله به مسلمانان روهینگیا اقدام به کشتار، تجاوز و آتش زدن روستاهای روهینگیایی کردند.
به گفته سازمان پزشکان بدون مرز، در جریان این حملات بیش از 6 هزار 500 مسلمان روهینگیایی کشته شده اند.

نظر شما