شناسهٔ خبر: 24199460 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

یزدان‌مهر:

خوابگاه‌های مناطق زلزله‌زده مقاوم‌سازی می‌شوند/ ۲۰۰ خوابگاه کم داریم

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از مقاوم سازی خوابگاه‌های دانشجویی مناطق زلزله زده برای کاهش آسیب پذیری این خوابگاه‌ها خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ذوالفقار یزدان‌مهر، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به ساخت خوابگاه‌های دانشجویی گفت: در بحث خوابگاه، پس از بررسی‌هایی که سال ۹۴ انجام شد، صندوق رفاه با سه روش حرکت خود را دراین زمینه آغاز کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه با توجه به منع خوابگاه سازی، ما با کمبود حدود ۴۰۰ هزار متر فضای خوابگاهی مواجه بودیم و این مساله باعث شده بود، یک تعداد از دانشجویان ما پشت در خوابگاه بمانند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: برای رفع این مشکل، به صورت ضربتی، با کمک رهنی که به دانشگاه‌های نیازمند پرداخت شد، تلاش کردیم که هیج دانشجوی متقاضی خوابگاهی پشت در خوابگاه نماند.

وی ادامه داد: حدود ۲۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به دانشگاه‌های مختلف کمک رهن پرداخت کردیم که دانشجویان متقاضی پشت درب خوابگاه نمانده و یک فضای مناسبی برای آن‌ها رهن کنند.

مشاور وزیرعلوم به رتبه بندی خوابگاه‌ها اشاره کرد و افزود: یکی از اقداماتی که صورت دادیم رتبه بندی خوابگاه‌ها بود، تا هم اجاره بهای ما عادلانه باشد و هم یک برنامه ریزی انجام گیرد تا خوابگاه‌ها تعمیر و تجهیز اساسی شوند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در رتبه بندی که در سال ۹۴ صورت گرفت، حدود ۶۴ خوابگاه که وضعیت اورژانسی داشتند از طریق درآمد صندوق، در سال ۹۵ تعمیر و تجهیز شدند و در سال ۹۶ تعمیر و تجهیز حدود ۵۰۰ خوابگاه در دستور کار قرار گرفت که عمدتا خوابگاه رتبه ۴ و ۳ بودند.

یزدان مهرادامه داد: تعدادی از خوابگاه‌ها باقی مانده که در تابستان ۹۷ تعمیر و تجهیز می‌شوند.

وی یادآورشد: با توجه به این موضوع که وزیر علوم تاکید ویژه‌ای برنگاه ویژه به خوابگاه‌های مناطق زلزله زده دارند، خوشبختانه در حال احصاء آن‌ها هستیم و تابستان سال آینده یک حمایت و برنامه ویژه‌ای برای این خوابگاه‌ها خواهیم داشت و با مشارکت دانشگاه‌های مناطق مذکور، خوابگاه‌های مناطق زلزله زده را مقاوم سازی خواهیم کرد تا آسیب پذیری آن کاهش یابد.

یزدان مهرادامه داد: درحال حاضر با کمبود ۲۰۰ خوابگاه مواجه هستیم که با همراهی دولت و هم افزایی که بین صندوق رفاه دانشجویان و سازمان برنامه بودجه شکل گرفته است بخش خصوصی می‌تواند در بخش خوابگاه مجردی و متاهلی ورود پیدا کند.

وی تصریح کرد: سال آینده با ۵۰۰ میلیارد تومان هم افزایی که در حال شکل دادن آن هستیم دانشگاه‌هایی که کمبود فضای خوابگاهی داشته باشند را استارت خواهیم زد و سود بانکی توسط صندوق رفاه پرداخت می‌شود.

یزدان مهر افزود: بخش خصوصی هم می‌تواند در زمین دانشگاه ساخت خوابگاه داشته و خود دانشگاه نیز می‌تواند در زمین دانشگاه خوابگاه سازی کند و از محل اجاره بهایی که از دانشجو اخذ می‌شود اقساط بانک پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ما این است که در طول برنامه ششم کمبود ۲۰۰ خوابگاه را جبران کنیم.

نظر شما