شناسهٔ خبر: 24195088 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

آینه

صاحب‌خبر -

اعتماد
قانون اساسي، نيازمند بازنگري

قاسم ميرزايي‌نكو: يكي از مشكلات امروز كشور، عدم نظارت نهاد‌هاي انتخابي بر نهاد‌هاي انتصابي است و حل اين مشكل نيازمند لايحه از سوي دولت يا طرح از سوي نمايندگان مجلس است. براي حل اين مشكل نمايندگان مجلس اقداماتي را انجام داده‌اند اما اينكه خروجي اين موضوع چگونه باشد، مشخص نيست. اختيارات نمايندگان در برخي موارد محدود است و به‌ مثال نمايندگان نمي‌توانند تصويب كنند كه يك مجموعه به دولت واگذار شود؛ اين مهم دستور مقام بالاتري را مي‌طلبد. قانون اساسي ما نيازمند بازنگري است و رييس‌جمهور اين موضوع را درك كرده است به همين دليل در سخنراني‌هاي خود به موضوع همه‌پرسي پرداخته است.

ایران
دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها بازگشتند

در گفت‌وگو با منصور غلامی، وزیر علوم: ستاره‌دارشدن دانشجویان سابقه طولانی دارد. درست ایام بعد از پیروزی انقلاب بود که مصوباتی تصویب شد تا برای ورود به دانشگاه دانشجویان را گزینش کنند. ... امسال همه کسانی که محرومیت داشتند وارد [دانشگاه] شدند. ... ما حتی برخی از دانشجویان محروم از تحصیل را وارد دانشگاه کردیم و بیشتر  مشکلات دانشجویان ستاره‌دار با تلاش رئیس‌جمهوری و بررسی آیین‌نامه‌ها و ضوابط موجود حل‌وفصل شده است. ... بعد از اتفاقاتی که در دی‌ماه اتفاق افتاد تعدادی از دانشجویان در فضای تجمعات حضور داشتند و به هر دلیلی بازداشت شده‌اند البته برخی هم در کنار دانشگاه تهران بازداشت شدند ولی هیچ دانشجویی در داخل دانشگاه‌ها بازداشت نشده چون نهاد‌های امنیتی انتظامی اجازه ورود به دانشگاه‌ها را ندارند. تلاش همکاران در سطح تهران و شهرستان‌ها منجر به آزادی همه دانشجویان شده است. ... در اینستاگرام هستم آنجا گروهی به بنده اعلام کردند که یک دانشجو هنوز بازداشت است به همکاران توصیه کردم که پیگیری کنند.

وطن امروز
چتر سبز جاسوسی

در این میان طی روزهای اخیر که ماجرای کشف شبکه جاسوسی و نیز خودکشی عجیب یکی از مهره‌های اصلی این شبکه در توالت زندان بر سر زبان‌ها افتاده، یک نام از میان مسئولان سابق و فعلی کشور نیز مطرح شده و آن «معصومه ابتکار» است. بر اساس گزارش‌های رسیده، نقش ابتکار در ایجاد زمینه فعالیت برای مؤسسه موسوم به حیات وحش میراث پارسیان یک نقش کلیدی بوده است.

کیهان
شغل؛ جاسوس!

در هیچ نظام مستقر، اجازه خدشه به ارکان حاکمیتی به این شکل داده نمی‌شود... دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور باید با رصد مخالفان... به بررسی این مسئله بپردازند که آیا ارتباط معناداری بین فرد دستگیرشده با جریان مدافع او و همنوایی عناصر داخلی با عناصر خارجی که وابستگی آنها به سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی دشمن محرز است، وجود دارد یا خیر. ... در موضوع خودکشی فردی با وجهه مناسب در کشور که علاوه‌بر کسوت استاد دانشگاهی در یک موضوع ملی چون حفظ محیط‌زیست نیز فعالیت داشته است و به دلیل همکاری با دشمن در موضوعی حساس و ملی دستگیر شده بود، می‌توان این دو طیف ساده‌انگار و مغرض را شناسایی کرد. آقایی که معمولاً استدلال‌های ضعیفی برای مسائل مختلف ارائه می‌نماید در جاسوس‌بودن استادی که خودکشی کرده تشکیک می‌کند و سپس با استدلالی ضعیف‌تر جای مجرم و متهم را عوض می‌کند. او به این مسئله نمی‌پردازد که جرائم استاد دستگیرشده چقدر سنگین بوده که برای فرار از تبعات و پیامد آن، خودکشی کرده است.

نظر شما