شناسهٔ خبر: 24194864 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

روایت کوتاه بین‌المللی؛

ایران، داغ‌ترین محور بحث‌های روز پایانی کنفرانس امنیتی مونیخ

کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی روز گذشته به کار خود پایان داد که ایران یکی از مهمترین محورهایی بود که شرکت‌کنندگان به آن پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روز پایانی مهمترین کنفرانس امنیتی جهان، به طور ویژه تحولات خاورمیانه را مورد توجه قرار داده بود. به همین جهت سخنرانان بر خلاف روز دوم که بیشتر سخنرانانی از کشورهای اروپایی و غربی بودند بیشتر سیاستمدارانی از منطقه خاورمیانه بودند.

در این گزارش به مهمترین مواردی که روز گذشته در دستور کار کنفرانس مونیخ قرار داشت، اشاره می شود:

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی که برای نخستین بار در کنفرانس امنیتی مونیخ حاضر می شد با اشاره به توافق هسته ای ایران، مدعی شد که توافقی که قرار بود باعث صلح و امنیت جهانی شود، ایران را جسورتر کرده و شمارش معکوس برای زرادخانه هسته ای ایران را آغاز کرده است.

وی در آغاز سخنرانی خود با اشاره به حادثه مونیخ در المپیک سال 1972 که طی آن 11 ورزشکار اسرائیلی در فرودگاه مونیخ کشته شدند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در میان سخنان ضد ایرانی خود با تکرار ادعای تمایل ایران برای تاسیس پایگاه نظامی در سوریه، تاکید کرد: «در صورتی که لازم باشد، علیه آن اقدام می کنیم، نه فقط علیه گروه های مورد حمایت ایران، بلکه علیه خود ایران اقدام (نظامی) می کنیم.»

نتانیاهو سپس از شوی تبلیغاتی جدید خود علیه ایران رونمایی کرد. او تکه آهنی از زیر تریبون بیرون آورده و مدعی شد این تکه ای از پهپادی است که شنبه گذشته وارد حریم هوایی آنها شد، پهپادی که به زعم او ساخت ایران است.

وی در ادامه با ادعای اینکه «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران «با سخنوری دروغ می گوید»، خطاب به او گفت: «اگر می خواهی پیامی به تهران ببری، به آنها بگو عزم اسرائیل را آزمایش نکنید.»

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در پنلی به همراه تنی چند از مقامات حاضر شد و تاکید کرد که تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود و اعلام کرد که تصمیم آمریکا درباره قدس، توجه ها را از بحران های خاورمیانه منحرف کرد.

چاووش اوغلو با بیان اینکه ترکیه با هرگونه گروه تروریستی در منطقه از داعش و پ.ک.ک گرفته تا ی.پ.گ و القاعده مخالف است، گفت: «یک سال قبل همین جا درباره راهکاری برای حل بحران سوریه صحبت کردیم و تا کنون نیز پیشرفت هایی داشتیم.»

وی توضیح داد: «اما درباره یمن چندان صحبت نشد. وضعیت در یمن یک بحران انسانی است...لیبی  از سال قبل آرام تر است ولی هنوز بسیار شکننده است...اکنون هم یک بحران جدید بر سر قطر و قطع روابط 4 کشور حاشیه خلیج (فارس) با آن داریم.»

وزیر خارجه ترکیه با ادعای اینکه ی.پ.گ تمام تروریست های داعشی محبوس را آزاد کرده و اکنون شانه به شانه آنها با ترکیه می جنگند، تاکید کرد این در حالی است که ترکیه می خواهد تمامیت ارضی سوریه حفظ شود.

«جان کری» وزیر خارجه پیشین آمریکا به سخنان نتانیاهو واکنش نشان داد و گفت که ادعاهای نخست وزیر اسرائیل در خصوص فاصله 10 ساله ایران با ساخت زرادخانه هسته ای صحت ندارد.

بخش قابل توجهی از سخنان کری به پاسخ گویی به اتهامات نتانیاهو اختصاص یافت. جان کری به دستاوردهای توافق هسته ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) اشاره کرد و گفت: «کسانی هستند که محل سانتریفیوژها را بازرسی می کنند. جامعه جهانی اقدامات هسته ای ایران را محدود کرده است. برای اروپا و تمامی جهان اهمیت دارد که این توافق حفظ شود.»

کری همچنین گفت که جزئیات برجام شامل واگذاری امتیاز به ایران نبود بلکه یک «تفکر راهبردی بر اساس تجربه دولت بوش در سالهای پیشین و زمانی بود که آنها به دنبال سیاست غنی سازی صفر بودند. این سیاست راه به جایی نبرد و ....اگر خانه شما در آتش باشد، آیا صرف اینکه ممکن است 15 سال دیگر مجدداً خانه اتان آتش بگیرد، از مهار این آتش سوزی صرفنظر می کنید.»

وی همچنین ضمن انتقاد از رویکرد دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای خروج از برجام گفت: «اقدامات دولت ترامپ در خصوص خروج از برجام به منظور جلوگیری از تسلیحاتی شدن ایران، اشتباه است.»

«استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل هم بار دیگر بر پیگیری راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه تاکید کرد.

وی خطاب به دیگر افراد شرکت کننده در این پنل گفت: آیا ما راهکار دیگری غیر از راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه داریم؟» و به این پرسش اینطور پاسخ داد: «یک فرد خوشبین به شما می گوید که هیچ راهکار دیگری وجود ندارد.»

«محمدجوادظریف» وزیر خارجه ایران در آغاز سخنان خود، سخنان «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل را به سیرکی کارتونی تعبیر کرد. وی  در ادامه افزود: برخی از همسایگان ما سال گذشته از فرصت حضور در این نشست (مونیخ) برای اتهام وارد کردن به ایران، استفاده کردند و تعدادی از آنها و دیگران نیز امسال چنین کردند. 

ظریف رقابت تسلیحاتی در منطقه را باعث ناامن شدن همسایگان در منطقه عنوان کرد.

وزیر خارجه ایران با اشاره به برجام خاطرنشان کرد: «برجام یک مثال از تفکر بازی با حاصل جمع غیر صفر بود. شناخت تفاوت ها و همچنین شناخت هدف مشترک و احترام به منافع همه طرف ها در مذاکراتی سخت که در نهایت به نتیجه موفق برجام منجر شد.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: «ما باید درک کنیم که نیاز به اقدامات در همه زمینه ها برای تقویت اعتماد متقابل بین کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد.»

ظریف همچنین همتایان خود در حوزه خلیج فارس را دعوت کرد برای عملیاتی کردن واقعی این پیشنهاد به ایران بپیوندند.

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان هم مانند نتانیاهو عمده سخنان خود را به صحبت درباره درباره ایران و مطرح کردن ادعاهای تند علیه تهران اختصاص داد.

وی گفت که انقلاب اسلامی ایران به ایجاد حزب الله انجامید که امروز خطرناک ترین گروه تروریستی در دنیا است. ایران باید قانون خود را تغییر دهد؛ قانونی که در آن از صادر کردن انقلاب صحبت شده است.

وزیر خارجه عربستان در حالی که کشورش مواضع یمنی ها را مورد حمله قرار می دهد ایران را به صادرات موشک های بالستیک برای حوثی ها متهم کرد و گفت که اگر ایران می خواهد که انتقاد از این کشور متوقف شود، باید رفتارش را تغییر دهد.

این نشست سه روزه که از روز جمعه 16 فوریه (27 بهمن ماه) با حضور صدها تن از چهره های برجسته جهانی آغاز به کار کرده بود، عصر روز یکشنبه با سخنان «ولفگانگ ایشینگر» رئیس کنفرانس پایان یافت.

پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ سال آینده پانزدهم تا هفدهم فوریه برگزار خواهد شد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما