شناسهٔ خبر: 24175983 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

آمریکا 13 روس را به مداخله در انتخابات آمریکا متهم کرد

مظنونان همیشگی

صاحب‌خبر -

هر روز که می‌گذرد، ابعاد تازه‌ای به پرونده مداخله احتمالی روس‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016 افزوده می‌شود. در‌این‌باره روز گذشته، رابرت مولر، بازرس ویژه این پرونده 13 روس را به مداخله در انتخابات آمریکا متهم کرد. طبق اعلام دفتر آقای مولر علاوه بر این 13 شخصیت حقیقی، سه مؤسسه روسی از‌جمله آژانس دولتی پژوهش اینترنت از سوی هیئت‌منصفه عالی در‌این‌باره متهم شناخته شده‌اند. آن‌طور که در حکم دادگاه آمده، این روس‌ها با سرقت هویت شهروندان آمریکایی و ایجاد پروفایل‌های تقلبی در شبکه‌های اجتماعی به نام این افراد، به فعالیت تبلیغاتی پرداخته‌اند. طبق دادخواست صادره، تلاش روس‌ها برای توطئه و ضربه‌زدن به کارکردهای قانونی دولت به سال 2014 و مدت‌ها قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری برمی‌گردد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با تکرار اظهارات قبلی خود مبنی بر اینکه مرتکب هیچ اشتباهی نشده، به این مسئله واکنش نشان داد. راد رُزنستاین، معاون دادستان کل آمریکا نیز در یک نشست خبری خاطرنشان کرد که در این حکم اتهامی علیه دست‌اندرکاران ستاد ترامپ مبنی بر اینکه آگاهانه با روس‌ها هم‌دستی داشته‌اند، وارد نشده است. به نظر با این خبر کاخ سفید می‌تواند نفس راحتی بکشد.   علاوه‌بر‌این بنا به اظهارات رُزنستاین، این اتهامات به این معنی نیست که مداخله روس‌ها بر نتیجه انتخابات تأثیری داشته است. همان‌طور که انتظار می‌رفت ترامپ با قاپیدن حرف رُزنستاین در هوا، اظهارات او را به‌مثابه مهر تأییدی بر همدستی‌نکردن روس‌ها با ستاد خود تعبیر کرده است. بااین‌حال واکنش ترامپ از یک مسئله دیگر نیز خبر می‌دهد. به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آمریکا سرانجام بر تلاش روس‌ها برای مداخله در انتخابات آمریکا صحه گذاشته است، آنجا که می‌گوید: «روسیه پویش ضد آمریکایی خود را در سال 2014 میلادی شروع کرد، خیلی قبل‌تر از آنکه من نامزد ریاست‌جمهوری شوم». بنابراین اگر ترامپ تا پیش از این می‌کوشید تلاش روس‌ها برای مداخله در انتخابات آمریکا را زیر سؤال ببرد، حالا فقط به اثبات هم‌دست‌نبودن روسیه با ستاد خود بسنده کرده است. از دیگر سو معاون دادستان کل آمریکا، روس‌ها را به تلاش برای ایجاد بی‌نظمی و تضعیف دموکراسی در آمریکا متهم کرده؛ این در حالی است که روسیه هرگونه تلاش برای تأثیرگذاری بر نتیجه انتخابات آمریکا را قویا تکذیب می‌کند. ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، این بحث را که 13 نفر بتوانند در دستگاه عریض و طویل امنیتی آمریکا خلل ایجاد ‌کننده احمقانه توصیف کرده است. یوگنی پریگوژین به‌عنوان یکی از متهمان اصلی در گفت‌وگو با خبرگزاری «ریانووستی» ضمن تکذیب مداخله در انتخابات آمریکا، این‌طور گفته است: «آنها چیزی را که می‌خواهند می‌بینند».
طبق ادعای دادستان‌ها، تدارک و راه‌اندازی پویش‌هایی از سوی روس‌ها در پوشش حامیان ترامپ یا مخالفان او مانند «زندگی سیاهان اهمیت دارد»، از جمله این اقدامات بوده است. یکی از این 13 روس به نام یووگنی پریگوژین به این متهم شده که از شرکت‌های تحت کنترل خود اعم از شرکت مدیریت و مشاوره کنکورد برای تأمین مالی اقدامات و عملیات علیه آمریکا بهره می‌گرفته است. طبق گفته مولر، این عملیات ماهانه بودجه‌ای معادل 1.25‌میلیون دلار داشته است. همچنین بنا به دادخواست دادستانی کل آمریکا، در آگوست 2016 عوامل روس با ستاد ترامپ برای برگزاری راهپیمایی‌هایی در حمایت از ترامپ ارتباط برقرار می‌کنند. همچنین یکی دیگر از اتهامات وارده به این روس‌ها، تلاش برای کاهش نرخ مشارکت در میان اقلیت‌های قومیتی بوده است. آنها با راه‌اندازی پویشی به نام «بیداری سیاهان» کوشیده بودند سیاه‌پوستان را از رأی‌دادن به کلینتون به‌عنوان گزینه‌ای بهتر نسبت به ترامپ منصرف کنند. همچنین در اوایل نوامبر 2016، روس‌ها با ایجاد حساب‌های کاربری جعلی به نام «مسلمانان متحد آمریکا» در شبکه‌های اجتماعی این‌طور ادعا می‌کردند که مسلمانان انتخابات را تحریم می‌کنند. همچنین طبق اعلام دادستانی آمریکا، اقداماتی در جهت نشر اطلاعاتی برای بدنام‌کردن هیلاری کلینتون، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین دیگر نامزدها از جمله تد کروز و مارک روبیو از سوی این متهمان و سازمان‌ها انجام شده است.
از دیگر سو، اعلام نام 13 روس که از طریق شبکه‌های اجتماعی در تلاش برای تأثیرگذاری بر انتخابات آمریکا بوده‌اند، پس‌لرزه‌هایی را نیز برای این شبکه‌ها به‌دنبال داشته است. سیاست‌مدارانی از هر دو حزب اصلی آمریکا از دست‌اندرکاران شبکه‌های اجتماعی خواسته‌اند مانع مداخله سیاسی از طریق این شبکه‌ها شوند. جالب اینکه چند روز پیش اینستاگرام با خواست دولت روسیه برای مسدودکردن یک ویدئو موافقت کرد. این ویدئو که دیدار الگ دیریپاسکا، ‌میلیاردر روس و سرگئی پیرخودکا، معاون نخست‌وزیر روسیه را در یک قایق تفریحی مجلل نشان می‌داد، از سوی الکسی ناوالنی، از رهبران اپوزیسیون روسیه و با هدف افشاگری درباره رابطه دولت پوتین با صاحبان سرمایه منتشر شده بود. به نظر می‌رسد با حکم اخیر دادستانی آمریکا که شبکه‌های اجتماعی در آن نقش پررنگی دارند، عرصه بر شبکه‌های اجتماعی درخصوص پست‌هایی با محتوای سیاسی تنگ‌تر شود.
این دادخواست 37 صفحه‌ای اتهامات واردشده به روس‌ها را این‌طور جمع‌بندی می‌کند:
‌ جعل هویت آمریکایی و افتتاح حساب‌های مالی به نام آنها
‌ صرف ‌میلیون‌ها دلار برای تبلیغات سیاسی
‌ خریداری فضای سرور آمریکایی برای پنهان‌کردن هویت روسی
‌ راه‌اندازی و تبلیغ راهپیمایی‌های سیاسی در ایالات متحده
‌ ارسال پیام‌های سیاسی در شبکه‌های اجتماعی تحت پوشش شهروندان آمریکایی
‌ نشر اطلاعات برای مخدوش‌کردن چهره هیلاری کلینتون
‌ دریافت پول از مشتریان برای به‌اشتراک‌گذاری پست در شبکه‌های اجتماعی
‌ ایجاد گروه‌های هدفدار در شبکه‌های اجتماعی درخصوص مسائل حساسیت‌برانگیز

13 روسی که به مداخله در انتخابات آمریکا متهم شده‌اند
یووگنی ویکتوروویچ پریگوژین: یک تاجر 56 ساله اهل سن‌پترزبورگ که از سوی رسانه‌های روسی به‌واسطه رستوران‌های زنجیره‌ای‌اش که اکثرا میزبان دیدارهای پوتین و مقامات خارجی است، به نام «سرآشپز پوتین» خوانده می‌شود. پریگوژین همچنین به گزارش «آسوشیتدپرس» در فهرست افرادی قرار دارد که از سوی ایالات متحده تحریم شده‌اند. اتهام پریگوژین حمایت مالی از آژانس تحقیقات اینترنت است.
میخائیل ایوانوویچ بیستروف: از بیستروف به‌عنوان مدیرکل آژانس تحقیقات اینترنت یاد می‌شود. گفته می‌شود که در بازه سال‌های 2015 تا 2016 میلادی دیدارهای متعددی با پریگوژین داشته است. بنا بر گزارش خبرگزاری «صدای آمریکا»، بیستروف یک کلنل بازنشسته پلیس است.
میخائیل لئونیدوویچ بورچیک: بنا بر حکم دادگاه آمریکایی، بورچیک در سال 2014 میلادی به‌عنوان مدیر اجرائی آژانس تحقیقات اینترنت فعالیت داشته است. در جریان اقدامات برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016، بنا بر دادخواست دادستانی آمریکا، بورچیک مدیریت برنامه‌ریزی اجرائی و تأمین نیروی انسانی را برعهده داشته است.
الکساندرا یوریونا کریلُوا: کریلوا در بازه سال‌های 2013 و 2014 بعد از پریگوژین و بورچیک، به‌عنوان بلندپایه‌ترین کارمند آژانس تحقیقات اینترنت فعالیت می‌کرده است. طبق ادعای دادستانی آمریکا، او با هویت جعلی در ژوئن 2014 وارد آمریکا شده و با قصد جمع‌آوری اطلاعات به ایالت‌های نوادا، کالیفرنیا، نیومکزیکو، میشیگان و تگزاس سفر کرده است.
سرگئی پاولوویچ پولوزوف: بر اساس دادخواست صادره، پولوزوف به‌عنوان مدیر سازمان فناوری اطلاعات (IT) و ناظر سرورها و زیرساخت‌های رایانه‌ای در آمریکا، وظیفه مخفی نگه‌داشتن مکان روس‌ها در زمان انجام عملیات در خاک ایالات متحده را برعهده داشته است. پولوزوف با سفر به اقصا نقاط آمریکا اقدام به ایجاد شبکه‌های شخصی مجازی به منظور پنهان‌کردن ارتباط سازمان خود با روسیه می‌کرده و هم‌زمان با شهروندان آمریکایی ارتباط برقرار می‌کرده است.
آنا ولادیسلووانا بوگاچوا: طبق حکم دادگاه آمریکایی، بوگاچوا بر گروه تجزیه و تحلیل داده‌های «آژانس تحقیقات اینترنت» نظارت داشته و به‌همراه کریلوا برای جمع‌آوری اطلاعات به سراسر آمریکا سفر کرده است. او همچنین با خرید تجهیزاتی مانند دوربین، سیم‌کارت و گوشی‌های یک‌بارمصرف، زمینه و شرایط سفر اتباع روس به آمریکا و همچنین تمهیدات لازم برای خروج آنها را تدارک می‌دیده است.
ماریا آناتولیونا بوودا: بوودا از نوامبر 2013 تا اکتبر 2014 به‌عنوان رئیس بخش ترجمه با این سازمان همکاری داشته است. تمرکز این بخش بر جمعیت‌شناسی آمریکا بوده و در این رابطه اقداماتی را در شبکه‌های اجتماعی مانند «فیس‌بوک»، «اینستاگرام» و «توییتر» انجام می‌داده است.
رابرت سرگئوویچ بوودا: در سمت معاون بخش ترجمه این سازمان، بوودا قصد داشته تا با سفر به اقصا نقاط آمریکا تحت هویت‌های جعلی اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کند، اما موفق به دریافت ویزا نشده.
ایرینا ویکتورُونا کاورزینا: طبق اعلام مولر، کاورزینا دست‌داشتن در این عملیات را پذیرفته و به اتهام تلاش برای پوشاندن ردپای همکاران خود اقرار کرده است. او در همین رابطه گفته است: «من تصاویر و پست‌هایی را ارسال می‌کردم که آمریکایی‌ها فکر می‌کردند از سوی هم‌وطنانشان ارسال شده‌اند».
ژیخون نسیمی اگلی اصلانف: هرچند از موضوع فعالیت اصلانف اطلاع دقیقی در دست نیست، اما از او نیز به‌عنوان یکی از مدیران آژانس تحقیقات اینترنت یاد می‌شود.
وادیم ولادیمیروویچ پودکوپائف: طبق حکم دادستانی آمریکا، پودکوپائف به انجام تحقیقاتی هدفمند درخصوص آمریکا و همچنین تهیه و تدارک محتوا برای آژانس تحقیقات اینترنت متهم شده است.
گلب ایگورویچ واسیلچنکو: اتهام واسیلچنکو ارسال پست، نظارت و به‌روزرسانی شبکه‌های اجتماعی متعلق به آژانس تحقیقات اینترنت ذکر شده است. علاوه‌براین، این متهم در پوشش شهروندان آمریکایی اقدام به گذاشتن پست در شبکه‌های اجتماعی می‌کرده است.
ولادمیر ونکوف: به مانند واسیلچنکو، آقای ونکوف نیز از سوی دادستانی آمریکا به استفاده از چند هویت جعلی برای ارسال پست، نظارت و به‌روزرسانی محتوای شبکه‌های اجتماعی مرتبط با این سازمان متهم شده است.

 

نظر شما