شناسهٔ خبر: 24172567 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 قيمت نفت ايران به زير 65 دلار براي هر بشکه رسيد

کاهش قيمت نفت که از روزهاي نخست ماه فوريه آغاز شده بود در اين ماه ادامه يافت و قيمت نفت ايران نيز بيش از سه دلار براي هر بشکه کاهش يافت.به گزارش شانا، ميانگين قيمت نفت خام سبک ايران در هفته منتهي به 9 فوريه (جمعه، 20 بهمن‌ماه) با سه دلار و 18 سنت کاهش به 63 دلار و 14 سنت براي هر بشکه رسيد. ميانگين قيمت نفت خام ايران از ابتداي سال 2018 تاکنون، 67 دلار و 27 سنت براي هر بشکه بوده است.ميانگين قيمت نفت خام سنگين ايران در دوره مورد بررسي سه دلار و 30 سنت براي هر بشکه کاهش يافت و به 62 دلار و 80 سنت براي هر بشکه رسيد. ميانگين قيمت نفت خام سنگين ايران نيز از ابتداي امسال تاکنون 65 دلار و 33 سنت براي هر بشکه بوده است.

ميانگين قيمت سبد نفتي اوپک نيز در هفته منتهي به 9 فوريه، به 63 دلار و 81 سنت رسيد که نسبت به هفته گذشته، سه دلار و 6 سنت کاهش نشان مي‌دهد.ميانگين قيمت نفت خام شاخص دبليوتي‌آي در هفته منتهي به دوره مورد بررسي، سه دلار و 27 سنت کاهش يافت و به 61 دلار و 94 سنت براي هر بشکه رسيد. در هفته مورد بررسي، قيمت نفت خام شاخص برنت با 2 دلار و 72 سنت کاهش، بشکه‌اي 65 دلار و 36 سنت معامله شد.ميانگين قيمت نفت خام شاخص‌هاي دوبي و عمان نيز در دوره مورد بررسي به ترتيب سه دلار و 25 و 3 دلار و 15 سنت براي هر بشکه کاهش يافت و هر بشکه 63 دلار و 34 سنت و 63 دلار و 64 سنت معامله شد.

آمادگي اروپا براي بررسي اتصال ايران به کريدور گاز جنوبي

نايب رييس انرژي اتحاديه اروپا در کميسيون اروپايي در يک کنفرانس مطبوعاتي در باکو اعلام کرد اين بلوک آماده است درباره امکان متصل شدن ايران به کريدور گاز جنوبي (SGC) مذاکره کند.به گزارش ايسنا به نقل از آذرنيوز، ماروس سفکوويچ پس از چهارمين نشست وزيران شوراي مشاوره کريدور گاز جنوبي در يک کنفرانس مطبوعاتي اظهار کرد: اين امر به استراتژي ايران بستگي دارد زيرا در حال حاضر اين کشور عمدتا به افزايش صادرات نفت متمرکز شده است.

وي گفت: ابراز تمايل کشورهاي مختلف براي پيوستن به کريدور گاز جنوبي، گواهي بر اهميت روزافزون آن به عنوان يک زيرساخت استراتژيک است.به گفته سفکوويچ، به مدد اين پروژه، اروپا به يک منطقه سرشار از منابع انرژي دسترسي خواهد داشت. وي در ادامه افزود: بخش اروپايي آماده است درباره فرصت‌هاي بيشتر مربوط به کريدور گاز جنوبي مذاکره کند.اين مقام اروپايي گفت: اين موضوع چندين بار با نمايندگان ايران در ميان گذاشته شده است.کريدور گاز جنوبي يکي از پروژه‌هاي اولويت دار براي اتحاديه اروپا بوده و امکان انتقال 10 ميليارد متر مکعب گاز آذربايجان از منطقه درياي خزر از طريق گرجستان و ترکيه به اروپا را فراهم مي‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما