شناسهٔ خبر: 23720375 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 در دانشگاه اصفهان؛

برگزاري اولين آزمون سنجش استاندارد مهارت‌‌‌‌هاي زبان فارسي

اولين آزمون سنجش استاندارد مهارت‌هاي زبان فارسي (سامفا) در دانشگاه‌هاي تهران، اصفهان، مشهد، بين‌المللي امام خميني‌(ره) و بوعلي سيناي همدان، 5و6 بهمن براي دانشجويان و زبان‌آموزان غيرايراني برگزار مي‌شود.

به گزارش دانشگاه اصفهان، اين آزمون به همت مرکز همکاري‌هاي علمي بين‌المللي وزارت علوم تحقيقات و فناوري و با همکاري استادان برجسته دانشگاه‌ها و موسسات علمي کشور از جمله مراکز آموزش زبان فارسي به غير‌فارسي‌زبانان طراحي و پس از 2 سال کارهاي علمي، مطالعاتي و تهيه مقدمات فني و اجرايي آن برگزار مي‌شود.

تمام دانشجويان غيرايراني که داوطلب تحصيل در دانشگاه‌هاي کشور هستند، لازم است در بخش دانشگاهي اين آزمون شرکت کنند و يکي از شروط اصلي پذيرش در دانشگاه‌هاي جمهوري اسلامي ايران، کسب نمره قبولي در آزمون سامفا است.

همچنين آزمون عمومي سامفا براي اتباع غير‌ايراني که قصد اقامت، کار و فعاليت تجاري و.... در جمهوري اسلامي ايران را داشته باشند، نيز کاربرد دارد.

آزمون سامفا حداقل 2 بار در سال برگزار مي‌شود که از سال آينده به طور همزمان در داخل و همچنين در کرسي‌هاي زبان فارسي خارج از کشور برگزار خواهد شد.

اين آزمون مانند آزمون‌هاي بين‌المللي ساير زبان‌ها مانند تافل و آيلتس (انگليسي)، دلف (فرانسه) و ZD (آلماني) است که تاکنون زبان فارسي چنين آزمون استاندارد و متمرکزي نداشته است و براي اولين بار با همکاري مرکز همکاري‌هاي علمي بين‌المللي وزارت علوم، سازمان امور دانشجويان و سازمان سنجش آموزش کشور و مراکز آموزش زبان فارسي به غير‌فارسي‌زبانان دانشگاه‌هاي کشور برگزار مي‌شود.

دفتر همکاري‌هاي علمي بين‌المللي دانشگاه اصفهان اعلام کرد اين آزمون در روزهاي پنجشنبه و جمعه (5و6 بهمن) سال جاري در محل ساختمان دکتر شهيد بهشتي دانشگاه اصفهان و با حضور جمعي از دانشجويان خارجي داوطلب استان اصفهان برگزار مي‌شود.

درگذشت دانشجوي دانشگاه علوم پزشکي بيرجند

دانشجوي ارشد رشته ايمونولوژي دانشگاه علوم پزشکي بيرجند بر اثر تصادف درگذشت.

به گزارش معاونت دانشجويي و فرهنگي وزارت بهداشت (مفدا)، نازيلا هاشملو دانشجوي ارشد رشته ايمونولوژي دانشگاه علوم پزشکي بيرجند بر اثر تصادف درگذشت.

مرحومه هاشملو اهل استان البرز و دانشجوي پرديس بين‌الملل علوم پزشکي بيرجند بود که به همراه يکي از دوستان خود سرنشين يک خودرو بودند.اين حادثه به دليل بي‏احتياطي راننده و سرعت زياد در اطراف شهر بيرجند اتفاق افتاد که متاسفانه منجر به فوت اين دانشجو و جرح منصوره حسيني دانشجوي رشته مامايي دانشگاه شد.

نظر شما