شناسهٔ خبر: 23719257 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

روز گذشته در مشهد صورت گرفت:

«جایزه جهانی گوهرشاد» در دست ۸ بانوی نیکوکار مسلمان

روز گذشته دومین دور از جشنواره «جایزه جهانی گوهرشاد» با حضور میهمانان داخلی و خارجی در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی برپا شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ روز گذشته دومین دور از جشنواره «جایزه جهانی گوهرشاد» با حضور میهمانان داخلی و خارجی در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی برپا شد.

در این مراسم آیت الله سید احمد علم الهدی نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی، حجت السلام سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی و ۳۰۰ میهمان خارجی و ۶۰۰ میهمان داخلی حضور داشتند.

در این جشنوراه به هشت بانوی خیر و نیکوکار که اقدامات ارزشمندی در حوزه ایثار و شهادت، مدیریت امور عمرانی، امورخیریه و امور فرهنگی، مدیریت و کارآفرینی و آموزشی، علمی، پژوهشی داشتند، جایزه اهداء شد.

مدعیان غربی حقوق زنان بزرگترین ناقضان حقوق زن در عالم هستند
حجت السلام رئیسی در این مراسم با بیان اینکه نگاه مغرب زمین به زنان از موضوعاتی مورد مناقشه جدی تفکر اسلامی با فرهنگ غربی است، اظهار کرد: بسیاری از کشورهای غربی که مدعیان حقوق بشر و دفاع از حقوق زنان در عالم هستند، خود بزرگترین ناقضان و تهدیدکنندگان حقوق زنان هستند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری جایزه جهانی بانو گوهرشاد را نماد و نمودی برای توجه به امور خیریه و نیکوکاری معرفی و عنوان کرد: این جایزه جهانی نمادی برای توسعه فرهنگ نیکوکاری و دگرخواهی در پرتوی خدا در جهان است.

وی با اشاره به اینکه زنان و بانوان فرهیخته ایرانی که در عرصه‌های گوناگون اجتماعی نقش آفرین هستند، می‌توانند به الگویی برای زنان مسلمان در عالم تبدیل شوند. تصریح کرد: باید در سطوح مختلف تصمیم گیری در جهان اسلام نقش آفرینی بانوان در عرصه‌های مختلف مورد توجه باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان رقم خوردن مدنیتی به نام دین و ارزش‌های الهی با نقش آفرینی فعال زنان در جهان را ممکن خواند و بیان کرد: تفاوت میان جایزه جهانی گوهرشاد با سایر جوایز دنیا که برای امور خیریه اهدا می‌شوند، در آن است که نگاه این جشنواره ایجاد تمدن و تمدن سازی بر اساس مفاهیم عالی انسانی و اسلامی در جهان است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: تمدن اسلامی، تمدنی بوده که در آن جایگاه و شأن خدادادی زنان مورد توجه و تأکید است؛ نقشی که زنان می‌توانند در ایجاد تمدن اسلامی در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و ... ایفا کنند، نقشی شاخص و بی‌بدیل است و این نقش آفرینی با آنچه که غرب از نقش زن مطرح می‌کند، بسیار متفاوت می‌باشد.

وی با اشاره به تفاوت نگاه نظری و عملی اسلام به زن با آنچه مغرب زمین مدعی آن است، خاطرنشان کرد: اسلام در حوزه نگاه به زنان در بحث نظری و عملی با مغرب زمین مناقشه دارد؛ نگاه فمینیستی مورد بحث است، امروز ما شاهد ستم و ظلم‌هایی هستیم که از سوی مدعیان حقوق زنان به شأن و جایگاه زن روا داشته می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: بسیار تفاوت وجود دارد میان دگر خواهی برای رضای الهی با امور خیریه‌ای که برای کسب منافع یا جلب توجه دیگران انجام می‌شود، در فرهنگ رضوی کرامت تن‌ها مختص به امور خیریه‌ای است که از سر خداخواهی باشد و کریم و کریمه به افرادی اطلاق می‌شود که تن‌ها برای رضای خدا کار انجام می‌دهند.

جشنواره جایزه جهانی گوهرشاد تمدن ساز است
وی با بیان اینکه تفاوت میان جایزه جهانی گوهرشاد با سایر جوایز دنیا که برای امور خیریه اهدا می‌شود، در آن است که نگاه این جشنواره ایجاد تمدن و تمدن سازی است. عنوان کرد: جایزه جهانی گوهرشاد همراه خود سخن و پیام دارد، پیام آن این است که می‌توان به نام دین و ارزش‌های الهی با نقش آفرینی زنانی فرهیخته و نیکوکار مدنیتی متعالی را در عالم رقم زد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان جایزه جهانی بانو گوهرشاد را الگویی برای توسعه فرهنگ نیکوکاری در عالم دانست و خاطرنشان کرد: این جایزه برای بانوان فرهیخته و نیکوکاری است که امور خدا پسندانه را از سر خیرخواهی و خیراندیشی تن‌ها برای رضای خدا و نه کسب منافع و جلب توجه دیگران انجام می‌دهند.

امام رضا (ع) اسوه نیکوکاری بشر است
همچنین علی سروری مجد در این مراسم اظهار کرد: به منظور استفاده از ظرفیت فرهنگی و کم نظیر آستان قدس رضوی در ترویج معارف قرآنی و اهل‌بیت (ع) و همچنین جریان‌سازی فرهنگی و مطالبه‌گری از غرب در خصوص نیکوکاری در حوزه زنان دبیرخانه جایزه جهانی گوهرشاد در آستان قدس رضوی تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه امام رضا (ع) اسوه نیکوکاری، رشد و تعالی همه جانبه بشری است، تصریح کرد: به منظور تجلیل بانوان نخبه و نیکوکار در سراسر جهان در ذیل نام مبارک ثامن‌الحجج (ع) و به یاد یکی از خادمان آن حضرت یعنی بانو گوهرشاد هر سال به هشت نفر از بانوان خیر و نیکوکار در داخل و خارج از کشور که اقدامات چشم‌گیر و فاخری داشتند، جایزه جهانی گوهرشاد اهدا می‌شود.

دبیر جشنواره جایزه جهانی گوهرشاد، بانو گوهرشاد را یکی از نمادهای بزرگ اسلامی دانست که با موقوفات قابل توجه‌ای در کنار مضجع شریف امام رضا (ع) مسجدی فاخر بنا نهاده است و عنوان کرد: شخصیت بانو گوهرشاد شخصیتی خیر، نیکوکار، علم‌دوست، هنرپرور، واقف، تقریبی، مدیر و مدبر بوده است.

مسجد گوهرشاد بزرگترین مسجد جامع در جهان اسلام
سروری‌مجد با بیان اینکه مسجد گوهرشاد یکی از بزرگترین مساجد جامعه جهان اسلام به شمار می‌رود که موجب تحولات تاریخی بزرگی شده است، اظهار کرد: در این مسجد بزرگ در طول زمان همواره شخصیت‌های بزرگ دینی و مراجع عظام تقلید به تبلیغ و اقامه نمازهای جماعت و جمعه پرداخته‌اند.

وی از تدوین شیوه‌نامه با ملاک‌های هشتگانه نظام سخن گفت و ابراز کرد: از جمله موارد این شیوه‌نامه می‌توان به ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی، جریان‌سازی فرهنگی و هنری، وقف و امور خیریه، خدمات عمرانی، خدمات پزشکی، امور علمی، آموزشی و پژوهشی، مدیریت و کارآفرینی اشاره کرد.

دبیر جشنواره جایزه جهانی گوهرشاد با اشاره به اینکه در یک سال گذشته بر اساس شیوه‌نامه مصوب، کمیته‌های علمی، انتخاب برگزیدگان و رسانه شکل گرفت، خاطرنشان کرد: کمیته انتخاب اساتید و صاحب‌نظران با ۱۷ داور داخلی و خارجی در ۹ جلسه تشکیل شد و پس از بررسی بیش از ۱۲۰ رزومه از منابع گوناگون و استعلام از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی، چهار بانوی فرهیخته و نیکوکار داخلی و چهار نفر خارجی برگزیده شدند.

سروری‌مجد ادامه داد: در میان برگزیدگان خارجی از مذاهب گوناگون اسلامی نیز هستند که این نشان از اهتمام آستان قدس رضوی به تقریب مذاهب اسلامی در مقابل دشمنان تکفیری است و همچنین در میان برگزیدگان خیر، مدرسه‌ساز، استاد، محقق، فعال فرهنگی و تبلیغی و مدیران کارآمدی وجود دارند.

وی به راه‌اندازی سایت جایزه جهانی گوهرشاد در طول سال گذشته اشاره و بیان کرد: این سایت به سه زبان، فراخوان مقاله، برنامه‌ریزی برای نشست‌های تخصصی داخلی و خارجی، تعامل با نهاد‌ها و سازمان‌های داخلی و خارجی، برگزاری شب شعر گوهرشاد و استفاده بیشتر از رسانه‌های دیداری و شنیداری صورت گرفته است.

دبیر جشنواره جایزه جهانی گوهرشاد افزود: همچنین در برنامه‌های آینده دبیرخانه دائمی شبکه جهانی بانوان با انجام پژوهش‌های کاربردی و توسعه فعالیت‌های تبلیغی و رسانه‌ای تشکیل شده است.

سروری‌مجد ادامه داد: امید است با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و مشارکت اندیشمندان حوزه و دانشگاه، همکاری نهاد‌ها دولتی و مردمی در جهت تحقق‌بخشی به منشور هفتگانه رهبر معظم انقلاب گام‌های موثری برداشته شود.

اهداء جایزه به ۸ بانوی نیکوکار
در ادامه مراسم خانم‌ها مهری یزدانی در محور ایثار و شهادت، زهرا گیتی‌نژاد در مدیریت و امور عمرانی، فرنگیس عنبری یزدی در امور خیریه و فرهنگی و بهجت افراز در مدیریت و کار آفرینی بانوان ایرانی بودند که موفق به دریافت جایزه جهانی گوهرشاد شدند.

همچنین خانم‌ها بصیرت نهیبی از کشور نیجریه در محور مدیریت و کارآفرینی، فردوس یاسین العودی از کشور عراق در حوزه آموزشی، پژوهشی و توسعه، رباب علی دشتی از کشور کویت در محور امور عمرانی و زیگنشینا نائیلیا قاسموونا از کشور روسیه در محور امور فرهنگی نیز جایزه جهانی گوهرشاد را دریافت کردند.

نظر شما