شناسهٔ خبر: 23689573 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

قاسمی در نشست خبری:

هدف وزارت خارجه از انتشار بیانیه در مورد ثریا شفاف سازی در خصوص امنیت ملی بود/ عربستان نشان می‌دهد علاقه‌ای به برقراری روابط سالم ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص بیانیه وزارت خارجه در خصوص برنامه ثریا گفت: آنچه در برنامه مذکور مطرح شد با مصالح و منافع ملی در مقطع کنونی منافات داشت و وزارت خارجه به دلایل امنیت و مصالح ملی تصیم گرفت با آن بیانیه شفاف سازی کند‌.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارسیاسی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه ای ضمن تسلیت حادثه نفتکش سانچی گفت:این عزیزان در حین حدمت جان خود را تقدیم کردند واز پیشگاه خداوند برای خانواده انها ارزوی صبر می کنم.

وی در خصوص بیانیه وزارت خارجه در خصوص برنامه ثریا گفت: آنچه در برنامه مذکور مطرح شد با مصالح و منافع ملی در مقطع کنونی منافات داشت و وزارتخارجه به دلایل امنیت و مصالح ملی تصیم گرفت با ان بیانیه شفاف سازی کند‌.

قاسمی تصریح کرد: بیانیه منتشر شده پیرامون برنامه ثریا نه هدفش آن برنامه بود و نه گوینده بلکه مسائل مذکور در برنامه بود و آنچه مهم بود محتوای برنامه بود که براساس این بیانیه پاسخ لازم به آن داده شد.

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه در خصوص ساختار جدید شکل گرفته در وزارت خارجه گفت: ادارات دو جانبه شامل ۸ اداره است که با اختیارات وسیع‌تر کار خود را انجام می‌دهند و افراد به عنوان مدیر کل و دستیاران ویژه وزیر ارتقای جایگاه پیدا کرده اند.

وی افزود: براساس این ساختار افراد در شمای ساختاری زیر نظر وزیر امور خارجه و سایر معاونت‌ها به ویژه معاونت سیاسی و اقتصادی کار می‌کنند و ادارات دو جانبه ادارات سیالی هستند که در خدمت مجموعه وزارت امور خارجه هستند و با توان بیشتر وظایف خود را انجام می‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه ابراز امیدواری کرد: این ساختار با توجه به زحماتی که برای تشکیل آن به ویژه در یک سال اخیر کشیده شده است در کارشناس محور کردن وزارت امور خارجه نقش خود را در شرایط ویژه جهانی ایفا کند و وزارت امور خارجه‌ای تقدیم جامعه و ملت کند که بتواند بیشتر در مورد احقاق حقوق ملت تلاش کند.

قاسمی در خصوص موضوع مطرح شده پیرامون این که انتخاب عراقچی به عنوان معاونت سیاسی وزارت خارجه برای آن است که وی شخصا بتواند مسائل مربوطه را در دیدار‌های دو جانبه پیگیری کند گفت: مسائل در وزارت امور خارجه در یک مجموعه‌ای کلان اتخاذ می‌شود اگر چه همه صاحب نظرند، اما این که بخواهیم با غرض ورزی نتیجه گیری خاصی کنیم در چارچوب کار وزارت امور خارجه نیست.

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه در خصوص مقاله اخیر ظریف که در روزنامه فاینشال تایمز چاپ شد گفت: در این مقاله منطقه یک کشور خاص در نظر گرفته نشده بلکه منطقه مجموعه‌ای از کشورهاست که معمولا روابط خوبی با ایران دارند و ایران امنیت خود را حاصل کار تلاش دسته جمعی کشور‌های منطقه می‌داند.

وی در خصوص بیانیه وزارت خارجه در خصوص اجرای یک برنامه با حضور منتقدین برجام و اینکه آیا این برنامه متناقض با نقدپذیری نیست گفت: وقتی سخنی نادرست بیان می‌شود باید پاسخ آن نیز عنوان شود نقد به معنای سکوت یک طرف و سخنرانی طرف مقابل قبول نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مشکلات تجار و دانشجویان چینی نیز گفت: وزارت امور خارجه مسائل مربوط به این عزیزان را از کانال‌های مربوط به خود دنبال می‌کند و تاکنون گشایش‌های خوبی در این حوزه رخ داده است.

قاسمی در خصوص سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران نیز گفت: سفر لودریان در دستور کار دو کشور قرار دارد، اما در مورد دستور کار مذاکرات هنوز موضوع قطعی نشده و وزارت خارجه طیف گوناگون و وسیعی در حوزه‌های مختلف برای بحث با طرف فرانسوی خواهد داشت.

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه افزود: مسائل بین المللی در امر دیپلماسی طبیعی و بدیهی است که در این دیدار دنبال خواهد شد و بعد دیدار فوق اطلاع رسانی لازم انجام خواهد گرفت.

دیدار نخست وزیر اقلیم کردستان با روحانی و شمخانی نشان دهنده سطح روابط بالای ایران و عراق است 
وی در خصوص سفر نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان به تهران و این که آیا وی حامل پیام خاصی بوده است نیز گفت: روابط ما با اقلیم کردستان روابط جدیدی نیست و سفر بارزانی به تهران نیز سازنده و مثبت بود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در این خصوص رایزنی‌های لازم صورت گرفته و در حد نیاز در رسانه‌ها اخبار مربوط به این دیدار منتشر شده است.

قاسمی افزود: سفر بارزانی به تهران و دیدار او با رئیس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی نشان دهنده سطح روابط بالای ما با عراق است و نیازمندیم این روابط کمافی سابق تداوم داشته باشد.

ادعای مقامات بحرینی در خصوص نقش سپاه ایران در ناامنی این کشور بی جا و دروغ پردازی است 
رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ادعای وزارت کشور بحرین مبنی براینکه مقاماتی از سپاه پاسداران را در این کشور دستگیر کرده اند که قصد ایجاد ناامنی در بحرین داشتند گفت: این یک اتهام بی جاست که آن را رد می‌کنم بد نیست مجموعه اتهاماتی که مقامات بحرینی در مورد گروه‌های تروریستی به ایران وارد می‌کنند را جمع بندی کنیم و ببینیم تعداد این گروه‌ها که منتسب به ایران می‌شود چه قدر به واقعیت نزدیک است. این‌ها دروغ پردازی است و مسائلی است که نباید خیلی به آن‌ها توجه شود.

امریکا باید طبق ماده ۲۲ برجام هواپیمای غیرنظامی به ایران بفروشد 
وی در خصوص تحویل هواپیما‌های بوئینگ مسافربری توسط ایالات متحده به ایران گفت: آنچه بین شرکت بوئینگ و دولت ترامپ در جریان است مسئله داخلی امریکاست که به آن نمی‌پردازند، اما آنچه مسلم است امریکا به عنوان یکی از طرف‌های برجام متعهد به اجرای کامل برجام است و طبق ماده ۲۲ برجام باید تلاش کند که هواپیما‌های غیرنظامی به ایران فروخته شود و تخطی از این امر به معنی خلاف برجام است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران و اینکه وی عنوان کرده است در این سفر با مقامات ایرانی در خصوص مسائل مربوط به جبهه مقاومت رایزنی و مذاکره خواهد شد گفت: همان طور که بیشتر گفتم این سفر در دستور کار است و صحبت‌های زیادی با طرف فرانسوی در این مورد خواهیم داشت.

قاسمی ادامه داد: در خصوص تلاش جمهوری اسلامی در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و حتی ایجاد این امنیت در اروپا و فرانسه با مقامات فرانسوی مذاکره خواهیم کرد.

عربستان نشان می‌دهد علاقه‌ای به برقراری روابط سالم ندارد و در اوهام خود دست و پا می‌زند
رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه در خصوص پیشنهاد لاوروف برای میانجیگری بین ایران و عربستان و سفر هیئت‌های فنی عربستان به ایران نیز گفت: عربستان کما فی سابق در طبل خشونت می‌کوبد و نشان می‌دهد آمادگی رفتار منطقی و خردمندانه را در رابطه با کشور‌های منطقه پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: جای تاسف دارد این وضع در کشور همسایه ما هست نهایتا عربستان حاضر نیست در جهت مسائل کلی منطقه حرکت کند، اما در عین حال جمهوری اسلامی علاقه‌مند است که روابط سالم با کشور‌های منطقه داشته باشد و پایه‌های یک همگرایی منطقه‌ای را در این حوزه بنا کند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد:، اما عربستان نشان می‌دهد علاقه‌مند به پایه ریزی روابط سالم در منطقه نیست و در بحران قبلی دست و پا می‌زند

نظر شما