شناسهٔ خبر: 23684283 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

کردهای سوریه، روسیه را شریک جرم ترکیه خواندند

مقاومت عفرین

صاحب‌خبر -

در میان سکوت جامعه جهانی، ارتش ترکیه با همراهی ارتش آزاد سوریه شهر کردنشین عفرین را که تحت کنترل کردهای سوریه است، هدف قرار داده و در طنزی تلخ، این عملیات را «شاخه زیتون» نام نهاده است. یگان‌های مدافع خلق، شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک، از کشته‌شدن 10 نفر در این حملات خبر داده و به گفته این نیروها، شش نفر از کشته‌شدگان غیرنظامی بوده‌اند. این حملات هوایی که به‌ گفته مقامات ترکیه 108 هدف از 113 هدف تعیین‌شده را هدف قرار داده‌اند، 25 مجروح نیز به جای گذاشته که 13 نفر از آنها غیرنظامی بوده‌اند و دو نفر از آنها کودک. شمار کشته‌شدگان هم ممکن است افزایش یابد؛ چراکه حال سه نفر از مجروحان وخیم اعلام شده است. با وجود عکس‌های منتشرشده از کودکان و غیرنظامیان مجروح، دولت ترکیه شنبه‌شب در بیانیه‌ای مدعی شد همه جان‌باختگان حملات هوایی ارتش ترکیه نظامی بوده‌اند. 
مقاومت نیروهای کُرد در عملیات زمینی
آن‌طور که بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، مدعی شده، مرحله عملیات هوایی ترکیه با هدف قراردادن اهداف تعیین‌شده از سوی این کشور تقریبا به پایان رسیده است؛ اما حملات خمپاره‌ای و توپخانه‌ای برای آنچه او تضعیف مواضع دفاعی کردها خوانده، ادامه دارد. به ‌گفته این مقام ترکیه‌ای، عملیات زمینی هم به‌زودی آغاز می‌شود. این در حالی است که بر اساس برخی گزارش‌ها، تلاش‌های نیروهای ترکیه و شبه‌نظامیان ارتش آزاد ترکیه برای ورود به عفرین با مقاومت یگان‌های مدافع خلق و مدافع زن، تاکنون شکست خورده و آنها نتوانسته‌اند وارد روستاهای مرزی شهر عفرین شوند. به گفته کردها، شبه‌نظامیان ارتش آزاد پس از چند تلاش برای پیشروی زمینی به مواضع خود عقب‌نشینی کرده‌اند. دیگر خبرگزاری‌ها از وقوع درگیری‌های پراکنده زمینی در نقاط مختلفی در حوالی عفرین و شهبا خبر می‌دهند.  
وضعیت غیرنظامیان عفرین
ترکیه یگان‌های مدافع خلق را گروهی تروریستی و نزدیک به حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند و هدف عملیات اخیر خود را پاک‌سازی مرزهایش از تروریست‌ها اعلام کرده است. این در حالی است که یگان‌های مدافع خلق، یکی از مهم‌ترین نیروها در مبارزه با داعش در سوریه بودند و در مبارزات خود توانستند داعش را از بخش‌های زیادی از سوریه بیرون کنند. این نیروها از سال 2012 عفرین را تحت کنترل خود درآوردند و از آن زمان این شهر در کنار دیگر کانتون‌های کردستان سوریه، یکی از مثال‌زدنی‌ترین نظا‌های دموکراتیک را تجربه می‌کند؛ تجربه‌ای که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه را وحشت‌زده کرده است. در هفته گذشته لفاظی‌های اردوغان علیه کردها لحن تندتری به خود گرفت و در نهایت روز شنبه حملات هوایی جنگنده‌های ترکیه علیه عفرین آغاز شد. با آغاز این حملات، مردم عفرین طبق دستورالعمل‌های یگان‌های مدافع خلق به زیرزمین‌ها پناه بردند و در برخی موارد مردم در غارهای اطراف روستا و شهرها پناه گرفتند. نسرین، زن خانه‌داری در عفرین، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، شرایط را چنین توصیف می‌کند: «پسر چهارساله‌ام هربار صدای جنگنده‌های ترکیه را می‌شنود، وحشت‌زده می‌شود. او چه گناهی مرتکب شده که باید در چنین رعب و وحشتی زندگی کند؟». هیفی مصطفی، رئیس شورای اجرائی منطقه عفرین، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه گفت: «برای حفاظت از شهروندان اقداماتی انجام داده‌ایم ازجمله ساختن پناهگاه و تونل برای استفاده در مواقع اضطراری». به‌ گفته این مقام کُرد، بزرگ‌ترین نگرانی آنها نادیده‌گرفتن این حملات از سوی نیروهای بین‌المللی است. 
سکوت روسیه، مخالفت سوریه
 دولت سوریه پیش‌تر گفته بود حمله ترکیه در عفرین را حمله به تمامیت ارضی خود به‌شمار می‌آورد و در صورت پرواز جنگنده‌های ترکیه در آسمان سوریه، آنها را هدف قرار می‌دهد. آسمان عفرین در اختیار روسیه است و از همین رو، بسیاری روسیه را همدست ترکیه می‌دانند. فرماندهی مرکزی یگان‌های مدافع خلق عفرین در پی این حملات، در بیانیه‌ای به‌تندی از روسیه انتقاد کرد و نوشت: «می‌دانیم بدون اجازه نیروهای بین‌المللی و به‌ویژه روسیه که سربازانش در عفرین بودند، ترکیه نمی‌توانست با استفاده از حریم هوایی عفرین به غیرنظامیان حمله کند. ما روسیه را به اندازه ترکیه مسئول می‌دانیم و این کشور را شریک جرم ترکیه در قتل‌ عام غیرنظامی‌های عفرین تلقی می‌کنیم». روسیه یکی از مهم‌ترین هم‌پیمانان بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، است و بسیاری بر این باورند که پیروزی بشار اسد در جنگ داخلی این کشور بدون مداخله نظامی روسیه در این کشور محقق نمی‌شد. با این همه، به نظر می‌رسد مواضع دو کشور در قبال حمله ترکیه به عفرین، تا حدودی متفاوت است. روسیه راه را برای ورود جنگنده‌های ترکیه به آسمان عفرین باز گذاشت؛ اما روز گذشته رئیس‌جمهوری سوریه گفت عملیات ترکیه در عفرین، بخشی از راهبرد آنکارا در راستای حمایت از تروریسم است. 
فرانسه خواستار نشست شورای امنیت
گرچه عملیات نظامی ترکیه به شهر عفرین در سوریه با سکوت بیشتر کشورهای جهان همراه بوده است؛ اما «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه، روز گذشته خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی خطرات انسانی جنگ سوریه شد. وزیر خارجه فرانسه صبح روز یکشنبه هم در تماسی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود گفت‌و‌گو کرده بود. 

نظر شما