شناسهٔ خبر: 23647470 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

همزمان با مخالفت آمریکا صورت می‌گیرد؛

آماده‌باش ارتش ترکیه برای ورود به شمال سوریه

گرچه جنگ عمده با تروریسم در سوریه تقریبا پایان یافته، اما شمال غرب سوریه و مرز این کشور با ترکیه همچنان در وضعیت جنگی قرار دارد. شهر عفرین در این منطقه یکی از مناطق شبه خودمختار در شمال سوریه محسوب می‌شود که کنترل آن در اختیار شبه نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا قرار دارد. اخیرا نیز دولت آمریکا از تصمیم خود برای تشکیل نیروی نظامی 30 هزار نفره در مرزهای شمالی سوریه خبر داده بود که موجب خشم آنکارا شده‌است.

صاحب‌خبر -

حال ترکیه اعلام میکند درصدد ورود به عملیات نظامی در آنجاست. نیروهای این کشور در مرز با سوریه به حالت آمادهباش درآمده و بخشهایی از دیوار مرزی را در 12 نقطه در مرز با عفرین از بین برده است تا عملیات را آغاز کند. فکری ایشیک، وزیر دفاع ترکیه دیروز جمعه با اعلام اینکه کشورش در خصوص عملیات در سوریه با روسیه هماهنگی کرده، حمله نظامی به منطقه عفرین سوریه را حتمی خواند و مدعی شد که آنکارا هیچ گزینهای جز نابودی همه عناصر تروریستی در شمال سوریه را ندارد. در همین حین وزارت خارجه آمریکا از آنکارا میخواهد از انجام چنین عملیاتی خود داری کند. به گزارش شبکه اسکای نیوز، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره حمله احتمالی ترکیه به عفرین سوریه گفت: ما نمیخواهیم آنها [نیروهای ترکیه] وارد خشونت شوند بلکه میخواهیم بر داعش تمرکز کنند.

ترکیه اعلام کرده تنها در صورتی عملیات را متوقف میکند که آمریکا از حمایت کردهای سوریه دست بردارد. بر همین اساس، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: ما وارد عفرین خواهیم شد و انتظار نداریم روسیه با ما مخالفت کند. وی گفت: مذاکراتی با روسیه و ایران انجام دادهایم تا به جنگندههای ترکیه اجازه مشارکت در عملیات عفرین را بدهد. با این حال سوریه تاکید کرده است، ورود ارتش ترکیه به خاک خود را اشغالگری میداند و هر هواپیمایی از جانب خاک ترکیه وارد حریم هوایی ترکیه شود، سرنگون خواهد شد.

نظر شما