شناسهٔ خبر: 23606259 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

گزارش افت 167 سانتی برخی سفره‌های آب زیرزمینی یزد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در مورد علت عدم استفاده از پساب تصفیه‌خانه شهر یزد تاکنون، گفت: تاکنون شرکت‌های بهربردار این پساب قادر به انتقال آن به محل مورد استفاده نبوده‌اند ولی با رفع این مشکل تا شش ماه آینده دیگر پسابی به حوضچه تصفیه‌خانه انتقال نخواهد یافت .

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا: «سید محمد طباطبایی» با بیان این که تالابها، رودخانهها و سفرههای آب زیرزمینی به عنوان مهمترین منابع آبی هر منطقهای شناخته میشوند، در مورد وضعیت این منابع در استان یزد، اظهار کرد: به دنبال خشکسالیهای اخیر در استان طی چند سال اخیر به ندرت شاهد ایجاد مسیلها و رودخانههای فصلی بودهایم، ضمن این که کاهش بارندگیها در استان روی آبدهی قنوات و چشمههای استان نیز تاثیرات مستقیم داشته به نحوی که بسیاری از چشمهها و قنوات هوابین و کوهستانی استان اکنون تنها چند ماه از سال دارای آب هستند .

وی در این رابطه چشمه غربالبیز در شهرستان مهریز را مثال زد و تصریح کرد: این چشمه که مهمترین چشمه کارستی استان به شمار میرود، در اواخر خردادماه 1396 کاملاً خشک شده در حالی که در سال 1391 تا اوایل شهریورماه نیز دارای آب بوده است.

معاون حفاظت و بهرهبرداری شرکت سهامی آب منطقهای یزد در مورد کاهش آبدهی بسیاری از چاههای استان نیز گفت: کاهش بارندگی و به دنبال آن کاهش تغذیه آبخوانها روی چاههای عمیق و نیمهعمیق نیز بسیارتاثیرگذار بوده و منجر به کاهش آبدهی بسیاری از این چاهها شده است به طوری که حجم تخلیه از چاههای استان در سال آبی 95-94 به 808 میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به سال قبل از آن، حدود 20 میلیون مترمکعب کاهش نشان میدهد .

وی با بیان این که کمترین بارشها در سال آبی جاری رخ داده است، در مورد وضعیت منابع آبی استان، گفت: کاهش بارندگیها منجر به افت سفرههای آب زیرزمینی استان شده است به نحوی که حتی در سال گذشته که وضعیت بهتری در بارشها نسبت به امسال داشتیم نیز شاهد افت و کسری بیلان تمام سفرههای آب زیرزمینی استان بودیم.

طباطبایی بیشترین افت گزارش شده از سفرههای زیرزمینی استان را 1.67 متر ذکر کرد و افزود: این میزان افت در منطقه کویر ابرکوه مشاهده شده و با توجه به این که در فصول بارندگی آب چندانی وارد سفرهها نمیشود، هر ساله دچار چنین افتی در سفرهها هستیم به طوری که افت تجمعی بعضی از سفرههای استان نظیر بهادران، چاهک و شهریاری و کویر ابرکوه در 30 سال گذشته به بیش از 20 متر رسیده است.

وی با اشاره به وجود 19 دشت در استان، اظهار کرد: 10 دشت از این تعداد ممنوعیت برداشت دارند، چهار دشت ممنوعه در وضعیت بحرانی قرار دارند، دو دشت نیز برای ممنوعیت پیشنهاد داده شده است و تنها سه دشت آزاد هستند .

معاون حفاظت و بهرهبرداری شرکت سهامی آب منطقهای در مورد میزان مصرف پساب شهر یزد با توجه به فعالیت کنونی تصفیهخانه این شهر، تصریح کرد: تمام حجم پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر به کاربریهای مختلف از جمله مؤسسه گردشگری کوثر، معدن سرب و روی مهدیآباد، شرکت مقواسازی سالاری، شرکت مدرن کاغذ و شرکت کاشی اسلامی تخصیص یافته است .

وی ادامه داد: البته شرکتهای نام برده آمادگی انتقال پساب به محل مورد استفاده را تاکنون نداشتهاند که مشکل تعدادی از این شرکتها مانند مؤسسه کوثر به زودی حل میشود و تا شش ماه آینده آنها میتوانند پساب تخصیص یافته را به محلهای مورد نظر انتقال دهند و دیگر پسابی به حوضچه انتقال نخواهد یافت.

برچسب‌ها:

نظر شما