شناسهٔ خبر: 23606256 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

خشکسالی امسال بروجرد در 30 سال گذشته بی‌سابقه است

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد گفت: میزان بارندگی سال زراعی 96 تاکنون حدود 40 میلی‌متر به‌صورت غیر مؤثر بوده و خشکسالی امسال شهرستان بروجرد حداقل در 30 سال گذشته سابقه نداشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تسنیم: رضا امینی با اشاره به کاهش میزان بارندگی در ماههای اخیر اظهار داشت: میزان بارندگی سال زراعی 96 تاکنون حدود 40 میلیمتر بهصورت غیر مؤثر بوده که حدود 230 میلیمتر نسبت به مدت مشابه سال زراعی قبل با میزان 270 میلیمتر کمتر است که این میزان کاهش بارندگیها حداقل در طول 30 سال گذشته در شهرستان بروجرد سابقه نداشته است.

وی افزود: 10 هزار هکتار گندم دیم در این شهرستان و حدود 6 هزار هکتار جو دیم در این شهرستان کشت میشود که تاکنون برآوردها حاکی از وارد شدن 30 درصد خسارت به این کشتهاست که در صورت تداوم خشکسالی و عدم بارندگیها میزان خسارتها بیشتر خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد با تأکید بر لزوم بیمه محصولات کشاورزی عنوان کرد: صندوق بیمه روشی برای محاسبه میزان خسارت دارد که کشاورزان به این روش معترض هستند و رغبتی برای بیمه محصولات خود ندارند اما پیشنهاد دادهایم که روشهای عادلانهتری برای بیمه محصولات کشاورزی طراحی شود و به دلیل اینکه این سیستم کشوری است از دست ما کاری برنمیآید.

وی بیان کرد: تقریباً 10 درصد کشاورزان این شهرستان بهرغم اطلاعرسانیهای فراوان در سال محصولات کشاورزی خود را بیمه میکنند درحالیکه تنها اهرم حمایتی کشاورزان همین صندوق بیمه محصولات کشاورزی است که کشاورزان باید برای بیمه محصولات خود مراجعه کنند.

امینی تصریح کرد: تاکنون کمبود بارشها روی محصولات باغی تأثیری نداشته است چراکه باغها در این فصول نیاز به آب ندارند اما در صورت تداوم خشکسالی ممکن است تأثیرگذار باشد به دلیل اینکه منبع تأمین آبهای سطحی همچون قنوات و چشمهها بارندگیهاست و اگر این روند ادامه یابد خسارتهایی به وجود میآید.

وی گفت: پاییز امسال میزان بارندگیها 35 میلیمتر بوده است درصورتیکه هر مرحله بارندگی مؤثر باید کمتر از 20 میلیمتر نباشد و درواقع امسال هیچ بارندگی مؤثر و به هنگامی نداشتهایم.

برچسب‌ها:

نظر شما