شناسهٔ خبر: 23490894 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

روایت «نوبخت» از برنامه‌های «صداوسیما» درباره دولت:

به سرمایه اجتماعی کشور آسیب زدند

صاحب‌خبر -

محمد مساعد: محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد تا درباره جزئیات دیگری از لایحه بودجه سال 97 به رسانه‌ها توضیح بدهد. نوبخت که مشخصا ماه بسیار سختی را پشت سر گذاشته، در این نشست خبری توضیحاتی درباره طرح‌های اشتغال‌زایی دولت در سال آینده داد و سپس با ذکر خاطره از یک برنامه صداوسیما به تشریح نقش این رسانه در آسیب‌دیدن سرمایه اجتماعی و تشکیک مردم نسبت به مسئولان پرداخت. نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پرداخت سود سهام عدالت بر لزوم پرداخت نقدی این سود تأکید کرد و گفت مخالفت چند نماینده مجلس نمی‌تواند اجرای قانون را متوقف کند. رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور همچنین لایحه بودجه سال آینده را از لحاظ بودجه‌ریزی عملیاتی، قدمی رو‌به‌جلو خواند و ابراز امیدواری کرد راهی که در لایحه بودجه سال 97 آغاز شده، دستا‌وردهای خوبی برای کشور داشته باشد. آنچه در ادامه می‌آید مهم‌ترین توضیحات محمدباقر نوبخت، سخنگوی هیئت دولت و رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه درباره تصمیمات اقتصادی دولت در سال آینده است: 
ایجاد یک‌میلیون شغل در سال آینده
محمدباقر نوبخت با اشاره به سرمایه‌گذاری دولت برای کمک به اشتغال و تولید گفت: 12 برنامه برای توسعه طرح‌های تولیدی اشتغال‌زا تدوین کرده‌ایم و 73‌هزار‌میلیارد تومان برای توسعه طرح بنگاه‌های تولیدی و اشتغال‌زایی کوچک و متوسط در نظر گرفته‌ایم. رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه همچنین از هدف‌گذاری برای ایجاد یک‌میلیون و 33‌هزار فرصت شغلی در سال آینده خبر داد و گفت: به جز آن، 17‌هزار‌میلیارد تومان از بودجه عمومی‏، 15‌هزار‌میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی‏‌، 35‌هزار‌میلیارد تومان از طریق تسهیلات بانکی و شش هزار‌میلیارد تومان از محل قانون حمایت از تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق عشایری و روستایی هزینه خواهد شد. نوبخت همچنین اشتغال را مهم‌ترین موضوعی دانست که دولت در ایام انتخابات به مردم وعده داده بود و گفت: 70 درصد اشتغال سال آینده به دانش‌آموختگان دانشگاهی اختصاص می‌یابد. نوبخت با اشاره به تلاش دولت برای کاهش نرخ بی‌کاری گفت: اگر سال آینده 980‌هزار شغل ایجاد کنیم، نرخ بی‌کاری به 11.2 درصد کاهش خواهد یافت. 
طرح‌های اشتغال‌زایی دولت به روایت نوبخت
رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه همچنین گفت: با احیای صدهزار واحد بافت فرسوده 240‌هزار نفر مشغول به کار می‌شوند و با احداث صد‌هزار واحد مسکونی اجتماعی 60 ‌هزار فرصت شغلی، حمل‌ونقل درون‌شهری 22‌ هزار فرصت شغلی، حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری نزدیک به سه‌هزار فرصت شغلی، پرورش ماهی در قفس 14‌هزار فرصت شغلی، صنایع تکمیلی کشاورزی 20‌هزار فرصت شغلی، بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، 173‌ هزار فرصت شغلی، سیاست‌های فعال بازار کار، 22‌ هزار فرصت شغلی، برنامه‌های اشتغال خرد 122 ‌هزار فرصت شغلی و صنایع کوچک و خوشه‌های صنعتی اشتغال‌زا، 74‌ هزار فرصت شغلی به وجود خواهد آمد. همچنین 51‌ هزار شغل از طریق تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی بخش خصوصی ایجاد خواهد شد. 
بازسازی بافت‌های فرسوده برای ساکنان رایگان خواهد بود
نوبخت در توضیح چگونگی احیای بافت‌های فرسوده گفت: کل محله‌های بافت‌های فرسوده ایران شناسایی شده و در تلاشیم با همکاری شهرداران کل مناطق با نقشه‌ای مناسب بازسازی انجام شود. رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه همچنین گفت: صاحبان این واحدهای فرسوده برای بازسازی هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد اما واحدهای اضافه‌ای که در این مناطق ساخته می‌شود، به زوج‌های جوان با وام حمایتی تا سقف 60 درصد ارزش واحد مسکونی با سود 9 درصد تحویل خواهد شد. 
هیبریدی‌ها محل رانت‌خواری بودند
نوبخت همچنین درباره افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی از پنج درصد به 45 درصد گفت: چیزی که باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود برقی‌کردن خودروهاست که تعرفه خودروهای برقی همچنان صفر در نظر گرفته شده اما آنچه به‌عنوان خودروهای برقی در کشور ما عرضه می‌شود خودروهای هیبریدی هستند که سوخت این خودروها که از قضا حجم بالای موتور هم دارند و از سرعت مشخصی به بالا، بنزین است که عملا تأثیری در بهبود هوای شهرهای ما ندارد. رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین از تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس درباره خودروهای هیبریدی خبر داد و گفت: این موضوع در کمیسیون تلفیق مجلس هم بررسی و مشخص شد که واردات خودروهای هیبریدی با تعرفه‌های پایین، رانتی را در کشور ایجاد کرده که خودروهای لوکس با نرخ ترجیحی و ارزان وارد کشور می‌شوند درحالی‌که ما باید مصرف‌کنندگان را به استفاده از خودروها و وسایل نقلیه کم‌آلاینده برقی ترغیب کنیم. 
سود سهام عدالت باید پرداخت شود
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره عزم سازمان خصوصی‌سازی برای پرداخت سود سهام عدالت با وجود مخالفت تعدادی از چهره‌های شاخص اقتصادی در مجلس گفت: باید مطابق قانون عمل شود و نمی‌توان بنا بر میل چند نماینده اجرای قانون را متوقف کرد. 
استخدام‌های دولتی در سال آینده
نوبخت در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره وضعیت استخدام‌های دولتی در سال آینده گفت قانون مدیریت خدمات کشوری به دولت اجازه داده است به‌ازای بازنشسته‌شدن سه نفر از کارکنان دولت، یک نیروی جدید به استخدام دولت در بیاید و بر همین اساس همان‌طور که در سال جاری استخدام‌هایی انجام دادیم، در سال آینده نیز احتمالا در صورت اعلام نیاز دستگاه‌ها نسبت به استخدام نیروی کار اقدام خواهیم کرد. رئیس سازمان برنامه و بودجه میزان استخدام‌های دولتی در سال 97 را چیزی بین 30 تا 40‌ هزار نفر تخمین زد. 
قاچاق‌فروشی به جای افزایش قیمت بنزین
افزایش قیمت حامل‌های انرژی و درآمد 17هزار‌میلیاردتومانی دولت از این طریق که در لایحه بودجه سال 97 در نظر گرفته شده بود، از موضوعات پربحث‌وجدل دیگری بود که نوبخت به آن واکنش نشان داد و گفت: در کمیسیون تلفیق، نمایندگان این رقم را به 10‌ هزار ‌میلیارد تومان کاهش دادند و به جای موافقت با افزایش قیمت حامل‌های انرژی تصمیم گرفتند این مبلغ از طریق فروش اموال تملیکی تأمین شود. ما تابع رأی نمایندگان مجلس خواهیم بود. 
صداوسیما به سرمایه اجتماعی کشور آسیب زد
رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از سخنان خود از رسانه‌ها خواست با نظارت بر عملکرد دولت به بهبود کارها کمک کنند. نوبخت در توضیح این درخواست خود گفت: برای مثال سال گذشته ما گفتیم به 24‌ هزار واحد کمک کرده‌ایم تا به وضع خود سروسامان دهند، اما صداوسیما به‌عنوان رسانه ملی زحمت کشید و سراغ واحدهای دیگری که این کمک را نگرفته بودند، رفت و از آنها پرسید آیا این ادعا درست است یا نه؟ و آنها هم به درستی پاسخ دادند که کمکی دریافت نکرده‌اند. مشخص است که کار سختی نیست؛ بروید از 50‌ هزار واحدی که کمکی دریافت نکردند، چنین سؤالی بپرسید اما نتیجه‌اش این شد که در ذهن مردم این شک را ایجاد کردند که گزارش مسئولان دولت خلاف واقع بوده است. به این ترتیب بود که به سرمایه اجتماعی کشور خدشه وارد شد. ما گفتیم به 24‌ هزار واحد کمک کرده‌ایم، می‌آمدند لیست این 24‌ هزار واحد را می‌گرفتند و می‌رفتند بررسی می‌کردند آیا کمکی دریافت کرده‌اند یا ما خلاف واقع گفته‌ایم. 

نظر شما