شناسهٔ خبر: 2332399 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

کافه سلامت

دود قليان سرطان خون مي آورد

صاحب‌خبر -

نتايج مطالعات محققان دانشگاه ايالتي سن ديگو در کاليفرنياي آمريکا نشان مي دهد که احتمال بروز سرطان خون در افرادي که قليان مي کشند يا در معرض دود قليان قرار مي گيرند، بيشتر است.

به گزارش ايرنا دود قليان باعث مي شود که جذب بنزن در بدن سريع تر صورت گيرد. بنزن مايعي بي رنگ است که در بيشتر ترکيبات شيميايي از قبيل مواد شوينده، خوشبو کننده، صنايع پلاستيک و آفت کش وجود دارد و تماس آن با بدن باعث بروز لوکمي (شايع ترين نوع سرطان خون) مي شود.

نتايج تحقيقات نشان مي دهد که جذب ترکيبات بنزن در افرادي که قليان مي کشند يا در معرض دود قليان قرار مي گيرند، بيشتر است.

سازمان بهداشت جهاني (WHO) و برنامه ملي سم شناسي ايالات متحده، بنزن را در گروه مواد سرطان زا طبقه بندي کرده اند.

محبوب ترين نوع توتون و تنباکوي استفاده شده در قليان، نوع ميوه اي و طعم دار آن است که هزاران برابر سمي تر از توتون عادي است.

نتايج تحقيقات سال 2013 ميلادي در آمريکا نشان مي دهد که حدود 26.6 درصد پسران و 23.2 درصد دختران دانشجو قليان مي کشند که اين آمار، جامعه بهداشت آمريکا را نگران کرده است. در اين گزارش آمده است که قليان نه تنها باعث بروز سرطان خون، ريه و بيماري هاي قلبي و آسم مي شود بلکه مهم ترين عامل سرطان دهان است. در اين تحقيقات آمده است که قليان بيشتر در جمع دوستان و جايي شبيه به سالن اجتماعات عمومي (اين مکان در فرهنگ ما سفره خانه سنتي ناميده مي شود) استفاده مي شود و همين امر باعث مي شود که بسيار مضرتر از سيگار باشد. نمونه ادرار داوطلبان شرکت کننده در اين آزمايش نشان مي دهد که ميزان مواد سمي جذب شده در افرادي که قليان مي کشند، چند برابر افراد سيگاري است. زغالي که براي گرم کردن توتون و تنباکوي قليان استفاده مي شود، باعث توليد گازهاي گلخانه اي مي‌شود که تمام افراد حاضر در محيط مجبور به استشمام آن هستند. متاسفانه برخي افراد، قليان را جايگزين سالمي براي سيگار مي پندارند که باور کاملا اشتباهي است.

نظر شما