شناسهٔ خبر: 23092572 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

معادلات انرژي

صاحب‌خبر -

 کارشناس ديپلماسي انرژي:

جايگاه گاز ايران در جهان شايسته نيست

نماينده سابق ايران در اوپک با تاکيد بر اينکه جايگاه گاز ايران در جهان شايسته نيست، به تشريح وضعيت عملکرد ايران به عنوان بزرگترين دارنده ذخاير گازي در جهان پرداخت.محمدعلي خطيبي در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينکه گاز در ايران در جايگاه واقعي خود قرار ندارد، تصريح کرد: چنانچه ذخاير گاز کشور را با ذخاير نفت مقايسه کنيم، متوجه مي‌شويم که ذخاير گازي ايران در جهان اول است، اما در نفت در رتبه سوم يا چهارم قرار داريم. به عبارتي ديگر در کشور ما، در حال حاضر گاز زيرمجموعه نفت است. در حالي که اين نفت است که بايد زيرمجموعه گاز قرار بگيرد.

وي بر لزوم تشکيل وزارت گاز در کشور تاکيد کرد و گفت: آينده انرژي جهان بر اساس گاز پيش مي‌رود و تا زماني که در کشور گاز زيرمجموعه نفت باشد، جايگاه واقعي خود را پيدا نخواهد کرد.نماينده سابق ايران در اوپک با تاکيد بر اينکه جايگاه گاز در ايران مغفول واقع شده است، افزود: اگر وزارت گاز راه‌اندازي شود، کار عجيبي صورت نگرفته است و در آن زمان گاز محور توسعه در کشور قرار مي‌گيرد و در آن شرايط مي‌تواند براي کشور درآمدزايي ارزي داشته باشد.

خطيبي با بيان اينکه جايگاه گاز در ايران از نظر ساختاري دچار مشکل است، افزود: ايران مي‌تواند به شکل‌هاي متنوع از قبيل راه‌اندازي خط لوله LNG ساخت فرآورده‌هاي متشکل از گاز و ... در بازارهاي جهاني گاز سهم داشته باشد. البته در برخي از بخش‌ها مانند LNG فعاليت‌هايي کرده است اما توليد نداشته است.

وي با بيان اينکه بايد در ايران نگاه تازه‌اي به گاز ايجاد شود، تصريح کرد: گاز نبايد گرفتار نفت باشد.

نماينده سابق ايران در اوپک در ادامه با اشاره به عملکرد شرکت ملي گاز ايران در زمينه گازرساني به استان‌ هاي کشور اظهار کرد: هر سال در فصل زمستان شرکت ملي گاز ايران اعلام مي‌کند در تامين نيازهاي داخلي مشکلي ندارد اما زماني که سرما به اوج خود مي‌رسد، با قطع گاز در برخي از استان‌ها مواجه مي‌شويم. اين موضوع حاکي از آن است که در تامين نيازهاي داخلي دچار مشکل هستيم و شبکه‌هاي گازرساني استاني از ساختار مطلوبي برخوردار نيستند.

خطيبي با اشاره به وضعيت گازرساني به استان‌هاي شمالي کشور گفت: استان‌هاي شمالي که در آخر خط شبکه‌هاي گازرساني هستند، با افت فشار گاز در زمستان مواجه مي‌شوند و بنابراين زيرساخت‌هاي شبکه‌هاي داخلي بايد اصلاح شود تا اين استان‌ها در فصل زمستان و با کاهش دما دچار مشکل نشوند.

اعلام آمادگي متخصصان براي کمک به اطفاي چاه 147 رگ سفيد

با گذشت حدود 50 روز از فوران و آتش سوزي چاه شماره 147 ميدان رگ سفيد متخصصان مهار فوران چاه‌هاي نفت و گاز آمادگي خود را براي مهار اين چاه به صورت مکتوب به وزير نفت اعلام کرده‌اند، اما وزير نفت هنوز اجازه حضور اين افراد را در منطقه نداده است.

به گزارش ايلنا ،پس از گذشت نزديک به 50 روز از حادثه فوران ‌آتش سوزي چاه 147 ميدان رگ سفيد و خاموش نشدن اين چاه ، قوي ترين و مجرب ترين تيم مهار کننده چاه‌هاي نفت و گاز کشور که سابقه مهار چاه هاي نفت در دوران جنگ تحميلي و بعد از آن را در کارنامه خود دارند براي مهار چاه شماره 147 رگ سفيد بطور مکتوب اعلام آمادگي کردند ولي بنا به دلايل نامعلومي هنوز بيژن زنگنه وزير نفت مجوز حضور آنها را براي جلوگيري از هدر رفتن ميليون ها دلار از سرمايه کشور صادر نکرده است.

از نکات عجيبي که براي اولين بار مشاهده مي‌شود سياسي کردن يک موضوع کاملا « فني تخصصي و ملي» توسط حاميان رسانه اي وزير محترم نفت است و عجيب تر آنکه بعضي از مديراني که درباره مهار اين چاه اظهار نظر مي کنند، افرادي هستند که حتي يک روز هم سابقه حضور در حفاري و مهار چاههاي نفت و گاز را ندارند!

اين گزارش حاکي است ظاهرا آقايان حيدر بهمني، مرتضي شاکري، مريد حاتم پور، اسفنديار جهانگيري ، مردان دزفولي ، عباس حسين خاني، اسکندر رخ و احمد اتابک از کساني هستند که به صورت مکتوب به وزير نفت اعلام آمادگي کرده تا در مهار چاه شماره 147 ميدان رگ سفيد حضور داشته باشند تا جلو هدر روي منابع ملي را بگيرند.

تاکنون بيش از 10 حمله به چاه در حال سوخت شماره 147 ميدان رگ سفيد انجام شده است که هر بار با شکست مواجه شده است، علاوه بر اينکه تا کنون 50 جلسه با حضور متخصصين شرکت ملي حفاري در خصوص اين حادثه تشکيل شده است.

چندي پيش مدير HSE شرکت ملي حفاري گفته بود روزانه حدود يک ميليون دلار در اين آتش مي سوزد و مشخص نيست تا چه زماني عمليات مهار اين آتش ادامه خواهد داشت.

مديرعامل پايانه‌هاي نفتي ايران:

خارک يکي از امن‌ترين و استانداردترين پايانه‌هاي نفتي دنياست

مديرعامل شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران گفت: هم اکنون پايانه نفتي خارک يکي از امن‌ترين و استانداردترين پايانه‌هاي نفتي دنيا به شمار مي‌رود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شرکت پايانه‌هاي نفتي، سيد پيروز موسوي اظهار کرد: شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران به نمايندگي از شرکت ملي نفت ايران و وزارت نفت در پايانه‌هاي صادراتي کشور در سال 96 اقدام‌هاي موثري در ارتقاي و افزايش توان صادرات و ذخيره سازي نفت ايران عملياتي و اجرا کرده است.

وي افزود: شرايط شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران در پي اجرايي شدن برجام تغييرات محسوسي داشت و با آينده‌نگري و آينده‌پژوهي که در تيم مديريتي اين شرکت صورت گرفته بود در سال 95 و امسال توانستيم رکوردهاي بي‌سابقه‌اي در حوزه صادرات نفت در تاريخ صنعت نفت کشور به کمک کارکنان خدوم و زحمتکش شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران به جاي بگذاريم.موسوي تصريح کرد: يکي از مهمترين نکاتي که مدنظر مشتريان نفت ايران وجود دارد بحث ايمني و امنيت پايانه‌هاي صادراتي است که در اين حوزه با همکاري مردم شريف خارک و تلاش همه نيروهاي نظامي، انتظامي، بسيج قهرمان و سربازان گمنام امام زمان (عج) توانستيم امنيت پايانه‌هاي نفتي ايران را به صورت 100 درصد تامين کنيم.

وي ادامه داد: از نظر ايمني پايانه‌هاي صادرات کشور هم توانسته‌ايم بدون وقفه و نظارت کامل کارشناسان زبده و آموزش ديده حوزه ايمني، صادرات و عمليات دريايي صادرات نفت خام کشور را بدون ثانيه‌اي تاخير صادر کنيم.موسوي اظهار کرد: پايانه نفتي خارک به‌عنوان بزرگترين مرکز ذخيره سازي و صادرات نفت کشور آماده اجراي سياست‌هاي کلان وزارت نفت در حوزه ذخيره سازي و صادرات نفت است.وي افزود: از ويژگي‌هاي اين جزيره که آن را محلي ممتاز براي ذخيره‌سازي و صادرات نفت خام تبديل کرده، وجود ارتفاعات مناسب براي احداث مخازن نفت خام و همچنين نزديکي به مناطق نفت خيز استان خوزستان است.

برچسب‌ها:

نظر شما