شناسهٔ خبر: 23091907 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبر خوب گرشاسبي براي هواداران پرسپوليس؛

ماجراي ريزه اسپور ختم به خير شد

صاحب‌خبر -

حميدرضا گرشاسبي، روز گذشته در نشستي که با اصحاب رسانه داشت، خبرهايي خوبي را به هواداران پرسپوليس داد که مهم ترين آن، بخشش جريمه از سوي ريزه اسپور بود. همچنين سرپرست پرسپوليس، از توافق با برانکو براي ادامه همکاري خبر داد که اين مسئله مي تواند خيال هواداران را براي فصول بعد راحت کند.

گزيده مهم ترين صحبت هاي گرشاسبي، بدين ترتيب است:

*ما در اولين گام سعي کرديم براي باشگاه مجوز حرفه‌اي بگيريم و خوشحاليم که اين اتفاق رخ داد. جا دارد تشکري داشته باشيم از افرادي که در اين زمينه به ما کمک زيادي کردند، از وزارت ورزش و شخص وزير گرفته تا فدراسيون فوتبال و مهدي تاج که تعامل خيلي خوبي بين ما ايجاد شد تا اولين تيمي باشيم که مجوز حرفه‌اي مي‌گيريم. البته بدهي‌هاي زيادي داريم که ما متعهد به پرداخت آن شديم.

*ما يکسري مطالبات و بدهي‌ها داشتيم که در خصوص موارد مختلف بود و مبلغ آن حدود يک ميليارد و 700 ميليون تومان است. تقريباً 90 درصد از اين بدهي را پرداخت کرده‌ايم. يکسري بدهي هم مربوط به کميته استيناف است که مبلغ آن 3.5 ميليارد تومان است، ديگر بدهي ما مربوط به پرونده‌هاي تجديدنظر است که مبلغ آن به 4 ميليارد و 600 ميليون تومان مي‌رسد. تمام اين بدهي‌ها مربوط به کساني هست که در باشگاه پرسپوليس يک سال، 2 سال، 5 سال و 10 سال و 20 سال زحمت کشيده‌اند و به‌عنوان بازيکن و مربي پرسپوليس از باشگاه طلب دارند. يکسري مربوط به مربياني است که اوايل انقلاب در پرسپوليس حضور داشتند که بايد بدهي تمام آنها پرداخت شود. يکسري بدهي ما هم مربوط به پرونده‌هاي خارجي است که مبلغ آن به 7 ميليارد مي‌رسد که اين بدهي‌ را هم بايد به نوعي با زمان‌بندي پرداخت کنيم.

کار طارمي غير قانوني نبود!

خوشبختانه ما براي دريافت مجوز حرفه‌اي از اين مرحله عبور کرديم و مشکل خاصي وجود ندارد، بحث اصلي باشگاه بحث مهدي طارمي و باشگاه ريزه اسپور ترکيه بود که هم ما و هم طرف ترکيه‌اي در اين خصوص شکايت کرده بوديم و طبق مستنداتي که داشتيم حق صددرصد با ما بود، چون مهدي طارمي 26 فروردين با باشگاه پرسپوليس تفاهم‌نامه‌اي امضا کرده بود، او سپس به ترکيه رفت و دو جلسه تمريني با ريزه اسپور داشت و دوباره به ايران برگشت و قرارداد اصلي‌اش را هم با ما امضا کرد. کارت ITC او براي پرسپوليس صادر شد، در ليگ براي ما بازي کرد و حتي کارت او در ليگ قهرمانان آسيا نيز تأييد شد و براي ما به ميدان رفت. با وجود تمام اين مدارک و مستندات ما محکوم شديم، اما طرف ترکيه‌اي مي‌گفت که مستندات ما مصاحبه‌هايي که بود در رسانه‌هاي داخلي خودتان منتشر شد و آنها ما را با اين مدارک محکوم کردند. اين مسئله هم گذشت و ما دوباره شکايتي کرديم که در حال پيگيري بوديم، اما برنده باشگاه ريزه اسپور اعلام شده بود و با توجه به اينکه نتيجه نهايي به اين شکل اعلام شد ما ديديم بهترين روش براي کم‌کردن تبعات اين رأي تعامل و رفاقت با ريزه اسپوري‌هاست که از اين در وارد شديم.

سلطاني‌فر با اردوغان تماس گرفت

در سفري که آقاي اردوغان نخست وزير ترکيه به ايران داشت، آقاي سلطاني‌فر در زمان ناهار اين موضوع را با آقاي اردوغان مطرح کرده بود و او همان‌جا تلفن خود را برداشته بود و تماسي در اين خصوص حاصل کرده و دستور داده بود که نهايت همکاري با پرسپوليس انجام شود. همين مسئله باعث شد که ما به جلسه با مسئولان باشگاه ريزه اسپور برويم که مسئول حقوقي و بين‌المللي باشگاه همراه من بود. ما به استانبول ترکيه رفتيم. روزي که رسيديم جلسه‌اي پنج ساعته با آنها برگزار کرديم و در شروع مباحث آنها از ما خواستند 795 هزار يورو جريمه را به حساب‌شان واريز کنيم تا شکايت خود را پس بگيرند.

صحبت‌ها ادامه داشت و در همان تاريخ آقاي روحاني به ترکيه آمد که بنده با آقايان واعظي و حسيني مسئول تشريفات نهاد رياست جمهوري و همچنين آقاي ظريف که در آنجا حضور داشت و براي نشست سران کشورهاي اسلامي به ترکيه آمده بود، صحبت کردم. ما مسائل و مشکلات را مطرح کرديم و قرار شد آقاي ظريف لابه‌لاي جلساتي که برگزار مي‌شود اين موضوع را بار ديگر مطرح کند و به همين دليل ما دو روز پرواز‌مان را به تأخيرانداختيم.

عليپور و طارمي را مي‌خواستند

ما دوباره با مسئولان باشگاه ريزه اسپور وارد جلسه شديم و آنها به ما پيشنهاد دادند به جاي پرداخت جريمه، مهدي طارمي يا علي عليپور را به آنها بدهيم. ما با اين موضوع مخالفت کرديم و گفتيم شما کاري کرده‌ايد که از نقل‌وانتقالات محروم هستيم و اگر اين بازيکنان خودمان را هم بدهيم ديگر حسابي به مشکل مي‌خوريم. خوشبختانه در نهايت با خير و خوشي توافق انجام شد و ديگر قرار نيست جريمه‌اي هم بدهيم و تفاهم‌نامه‌اي با يکديگر امضا کرديم که امضاي مسئولان حقوقي دو باشگاه در اين تفاهم‌نامه وجود دارد.

موضوع شکايت کاملا منتفي شد

در بندهاي اين تفاهم‌نامه طرفين بندي را اضافه کردند که شکايت‌ها را از يکديگر پس بگيرند و متعاقباً نه ما و نه ريزه اسپور ديگر شکايتي از يکديگر نداريم. تنها پيگيري ما موضوع بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالات است. علاوه بر اينها ما رضايتي هم در خصوص مهدي طارمي گرفتيم و مسئولان باشگاه ريزه اسپور گفتند ما ديگر در خصوص موضوع طارمي شکايت و پيگيري نداريم.

هنوز با فيفا کار داريم

موضوع ريزه اسپور اولين خاکريزي بود که جلو رفتيم، اما خاکريز اصلي ما فيفاست. براي پيگيري شکايت‌مان در فيفا هم يک وکيل سوئيسي گرفته‌ايم و اميدواريم که پنجره‌هاي نقل‌وانتقالات باز شود تا بتوانيم مشکلات‌مان در اين زمينه را هم برطرف کنيم. روزي که ما تفاهم‌نامه را با باشگاه ريزه اسپور امضا کرديم، فرداي آن روز آخرين مهلت بود که باشگاه ريزه‌اسپور دفاعيه خود را به فيفا ارسال کند، از اين رو قرار شد آنها اين کار را انجام ندهند تا محکوميتي براي ما اتفاق نيفتد. در واقع وقتي آنها جوابي به نامه فيفا ندهند يعني اينکه هيچ اعتراضي ندارند. قرار شد آنها به فيفا نامه بزنند که ما با باشگاه پرسپوليس توافق کرده‌ايم و مشکلي بين‌مان وجود ندارد. در اين قرارداد امضا شده بين طرفين قيد شده که باشگاه ريزه اسپور اعلام مي‌کند علاوه اينکه شکايت خود را از باشگاه پرسپوليس پس گرفته کمک مي‌کند تا محروميت اين باشگاه لغو شود و تأکيد مي‌کند رضايت کامل از اين توافقي که با باشگاه ما انجام داده را دارد، ضمن اينکه در اين قرارداد ذکر شده اين توافق براساس توافق طرفين بوده است از اين رو پرسپوليس مي‌تواند توافق‌نامه را به دادگاه CAS و فيفا بفرستد.

اميدواريم فيفا کاسه داغ‌تر از آش نشود

ما پيگير ماجرا هستيم و به آنها اعلام کرده‌ايم که همه چيز بين ما و باشگاه ترکيه‌اي حل شده است و اميدواريم که فيفا کاسه داغ‌تر از آش نشود و با لغو محروميت‌مان بتوانيم براي حضور قدرتمند در ليگ قهرمانان آسيا تيم خود را تقويت کنيم. ضمن اينکه ما در قبال جريمه‌اي که شده‌ايم با اين توافق‌نامه هيچ پولي پرداخت نخواهيم کرد.

با برانکو تمديد مي‌کنيم

توافقات لازم با برانکو انجام شده است و فقط يکسري بدهي‌هاي گذشته او و دستياران خارجي‌اش مانده است که آنها را به زودي پرداخت مي‌کنيم. انشاالله اين هفته قرارداد برانکو را نهايي خواهيم کرد.

با ريزه اسپور بازي مي‌کنيم

ما به آنها قول داديم که قرارداد خواهرخواندگي امضا کنيم و در خيلي از زمينه‌ها با يکديگر همکاري داشته باشيم، حتي دو ديدار رفت و برگشت برگزار کنيم. ما حتي اعلام آمادگي کرديم که با باشگاه ريزه اسپور بازيکن ترانسفر کنيم. آنها در زمينه ترانسفر بازيکن به اروپا خيلي موفق هستند و به احتمال قوي به زودي نايب رئيس و مديرفني باشگاه ريزه اسپور به ايران خواهند آمد و از امکانات ما بازديد خواهند کرد. آنها به تمرينات ما هم خواهند آمد تا اگر بازيکني را پسند کردند او را جذب کنند؛ البته بازيکني که کادرفني روي آن خيلي حساب نکرده باشد. آنها مي‌خواهند در نيم‌فصل تيم‌شان را تقويت کنند و ما هم نمي‌خواهيم تضعيف شويم، از اين رو اين آمادگي را داريم که دو سه بازيکن تيم‌مان را که در جاهاي ديگر مشغول بازي هستند، به آنها بدهيم. در نهايت همه ‌جوره با اين باشگاه همکاري خواهيم کرد.

طارمي مي‌تواند برود

طارمي قرار است در اين زمينه با باشگاه صحبت کند. ما حتي به او اعلام کرده‌ايم اگر تيمي را براي آينده فوتبال خود در اروپا پيدا کرده اين آمادگي را داريم که جلو رفته و مذاکره کنيم. ما مدل‌مان اين است که جلوي پيشرفت بازيکنان را نگيريم. هر بازيکني که بخواهد پرواز کند ما جلوي پروازش را نمي‌گيريم. هر بازيکني که پيشنهاد خارجي داشته باشد مي‌تواند آن را مطرح کند. ما جلوي پيشرفت کسي را نمي‌گيريم و با اجازه کادرفني پيشنهاد خارجي او را بررسي خواهيم کرد.

نظر شما