شناسهٔ خبر: 23079431 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

شورای امنیت سازمان ملل در حال بررسی پیش‌نویس طرحی علیه اقدام ترامپ در خصوص قدس است

شورای امنیت علیه ترامپ

از زمانی که دونالد ترامپ بر خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل و در تصمیمی یکجانبه و به نفع اشغالگران صهیونیست، قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد، وضعیت در سرزمین‌های اشغالی کاملا امنیتی شد و صحنه‌های زد و خورد مردم با نظامیان صهیونیست و حضور سربازان ارتش اشغالگر در شهرها و محلات فلسطینی یادآور انتفاضه‌های خروشان آحاد مردم فلسطین در دهه‌های 80 و 90میلادی است که این رژیم را مستاصل کرد و با انعقاد قرار داد نیم‌بند اسلو، توانست از فشار توانمند انتفاضه تا حدودی خلاص شود. بسته شدن ورودی‌های برخی روستاها و شهرک‌ها، کنترل شدید بر رفت و آمد فلسطینیان، و شلیک به مردم از جمله به معلولی که دوپای خود را در مبارزه علیه اشغالگران از دست داده بود و همچنین تحقیر و توهین به این ملت ستمدیده، دردی است که بعید است در پرتوی شرایط جدید از سوی فلسطینی‌ها تحمل شود.

صاحب‌خبر -

در همین خصوص برخی کشورهای اسلامی در صدد بر آمدند با ارائه طرحی به شورای امنیت سازمان ملل، تنش‌های به‌وجود آمده را کاهش داده و از عملی شدن تصمیم ترامپ جلوگیری کنند.

طرح شورای امنیت

بسیاری از صاحب‌نظران مسلمان خواستار تحریم آمریکا و کاهش سطح روابط با این کشور شده‌اند . در این شرایط جهان اسلام یکپارچه علیه تصمیم ترامپ است . مصر به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به این شورا ارائه کرد. براساس این پیش‌نویس هر تصمیم و اقدامی برای تغییر در وضعیت یا ترکیب جمعیتی شهر مقدس قدس، تاثیر قانونی نداشته و باطل و بی‌تاثیر است و باید در راستای قطعنامه‌های مربوط شورای امنیت لغو شود. گرچه در این طرح اشاره‌ مستقیمی به اقدام اخیر ترامپ در راستای شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت دولت یهودی نشده، اما دولت مصر در تلاش است بدون این که موجبات نارضایتی کاخ سفید را فراهم آورد همانند گذشته نقش و جایگاه خود را در فرآیند صلح خاورمیانه پیدا کند نقشی که با انقلاب‌های عربی کاملا از بین رفته است. این پیش‌نویس همچنین همه کشورهای جهان را به خودداری از ایجاد نمایندگی‌های دیپلماتیک در قدس در انطباق با قطعنامه شماره 478 شورای امنیت فراخوانده است. به نوشته رویترز، رای‌گیری برای این قطعنامه احتمالا امروز یا سه‌شنبه همین هفته برگزار شود و در صورت عدم مخالفت پنج عضو دائم شورای امنیت، 9 رای موافق برای تصویب آن کافی است.

این طرح مورد انتقاد دنی دانون، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل قرار گرفت. وی گفت: هیچ قطعنامه‌ای تصمیم دونالد ترامپ را برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت این رژیم تغییر نخواهد داد.

تداعی زندگی در گتوها برای فلسطینیان

روز چهارشنبه 15 آذرماه،همزمان با سالروز صد سالگی صدور وعده بالفور از سوی انگلیسی‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا که به زعم خود درصدد وفای به عهد و عمل به وعده‌های انتخاباتی‌اش بود، قدس را پایتخت رژیم جعلی اسرائیل اعلام کرد.

روزنامه نیویورک تایمز در این باره می‌نویسد: اعلام ترامپ در مورد قدس، یک ژست سیاسی و خودنمایی پررنگ و لعاب بود، اما بسیار ناشیانه و ضعیف طراحی شده بود و هدفش فقط جلب نظر مساعد هواداران داخلی بود یعنی همان‌هایی که هوادار پر و پا قرص حزب تندروی لیکود اسرائیل هستند. در ادامه نیویورک تایمز آورده است: ترامپ با این کار 70 سال سیاست بیطرفی (ظاهری) آمریکا را دور انداخت و خشم فلسطینیان را برانگیخت که آنها هم قدس را پایتخت خود می‌شناسند و می‌خواهند.

به گزارش جام‌جم، گرچه رکس تیلرسون وزیر خارجه دولت ترامپ در مورد علت این تصمیم گیری یک سری دلال لجستیک را عنوان کرد اما فلسطینیان از این سخنان در طول بیش از یک قرن اشغال بسیار شنیده‌اند و از همان روز در اعتراض به سر می‌برند که در بیشتر روزها این اعتراضات خونین بوده است. در آخرین تحولات در همین مورد روز جمعه معروف به «جمعه خشم» بود که چهار فلسطینی از جمله یک معلول شهید و 888 نفر نیز مجروح شدند. به گزارش المیادین این اتفاقات در حالی رخ داده است که در نتیجه درگیری‌ها میان سربازان اسرائیل و مردم قدس در روز شنبه، 10 نفر زخمی و 12 نفر نیز بازداشت شدند.

از قدس تصمیم‌ها آغاز شد

در ادامه این ناآرامی‌ها نیروهای اشغالگر اسرائیلی صبح دیروز (یکشنبه) شش فلسطینی را در کرانه باختری و قدس در جریان حمله به چند روستا در استان‌های کرانه‌ باختری بازداشت کردند و ورودی‌های برخی روستاها و شهرک‌ها را بستند.

به گزارش ایسنا، منابع محلی گفتند نیروهای اشغالگر به شهر طولکرم و شهرک یعبد در شهرستان جنین و دو شهرک حلحول و الظاهریه در الخلیل یورش بردند. درگیری‌ها در پی حمله نیروهای اشغالگر به شهرک یعبد در جنوب جنین بود و نیروهای اسرائیلی مبالغی پول از یک شهروند در قباطیه را مصادره کردند.

نیروهای اسرائیلی در خیابان‌های یعبد بویژه در نزدیکی بانک فلسطینی مستقر شدند، طوری که درگیری‌هایی رخ داد و آنها به سمت فلسطینی‌ها گاز اشک‌آور شلیک کردند. از سوی دیگر، نیروهای اسرائیلی به منزل محمد ریاض زکارنه، اسیر فلسطینی در شهرک قباطیه در جنوب جنین حمله و مبلغی معادل 1800 دینار اردنی را مصادره کردند. نیروهای اشغالگر اسرائیلی شب یکشنبه نیز ورودی روستای راس کرکر در غرب رام‌الله را بستند و سربازان اسرائیلی مانع تردد شهروندان و خودروهای فلسطینی به روستا شدند.

نیروهای اشغالگر ایست‌های بازرسی ایجاد کرده و به مردم قدس در باب العامود حمله کردند.

قدسی‌ها در خیابان صلاح‌الدین به منظور محکوم کردن اقدام ترامپ درباره قدس تظاهرات کردند، در این تظاهرات سربازان رژیم صهیونیستی با حمله به آنها، سه نفر از جمله عوض سلایمه یکی از اعضای جنبش فتح را دستگیر کردند.

تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی چون «از قدس تصمیم‌ها آغاز شد» و «انتفاضه و پیروزی» خواهان انتفاضه برای قدس شدند. در این تظاهرات سه روزنامه‌نگار نیز زخمی شدند.

بر همین اساس، هزاران نفر در کرانه‌باختری و غزه نیز پیکر چهار شهیدی که طی درگیری‌های جمعه خشم با رژیم صهیونیستی جان خود را از دست دادند، تشییع کردند.

تظاهرات در فرانکفورت

معترضان به تصمیم اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در شهر فرانکفورت آلمان نیز به خیابان‌ها آمدند و حدود هزار نفر علیه سیاست‌‌های آمریکا در ارتباط با اسرائیل تظاهرات کردند. بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، ابتدا این تظاهرات با تجمع 400 تا 500 نفر آغاز شد. معترضان با این شعار «برای قدس و علیه تصمیم ترامپ» به سمت مرکز شهر حرکت کردند. پلیس اعلام کرد این تظاهرات به صورت مسالمت‌آمیز برگزار و جزواتی پخش شد که روی آنها نوشته شده بود: «ترامپ! گوش کن! قدس پایتخت اسرائیل نیست و قسمت شرقی قدس هم به صورت غیرقانونی اشغال شده است.» آنها با توجه به جریان‌های اخیر و این که معترضان به یهودستیزی متهم شده‌اند، شعار می‌دادند که ضدیهود نیستند.

پیش از این در تظاهراتی مشابه در برلین، پرچم اسرائیل و آمریکا به آتش کشیده شده بود از این رو در تظاهرات روز گذشته حمل ستاره داوود و پرچم آمریکا ممنوع اعلام شد.

برچسب‌ها:

نظر شما