شناسهٔ خبر: 23069735 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

باز هم ضعف ديپلماسي ورزشي خودنمايي کرد

بازي جديد سعودي ها عليه ايران

صاحب‌خبر -

اين سفر در شرايطي صورت گرفته است که فدراسيون فوتبال ايران با همراهي قطر فشار زيادي را به کنفدراسيون فوتبال آسيا براي برگزاري بازي هاي ليگ قهرمانان آسيا با نمايندگان عربستان در خاک خود آورده اند و حتي هفته پيش اين دو کشور يک تفاهمنامه همکاري امضا کردند. دبير کل AFC چندي پيش اعلام کرده بود لغو بازي مسابقات ورزشي در کشور بي طرف شامل حال تيم هاي عربستاني و ايراني نمي شود و نمايندگان ايران و عربستان بايد در کشور بي طرف با هم بازي کنند.

اين در حالي است که فدراسيون فوتبال ايران هم اعلام کرده است اين راي بر خلاف مصوبه اخير کنفدراسيون فوتبال آسيا است و در صورت پافشاري AFC به بازي در کشور بي طرف، به فيفا و دادگاه عالي ورزش شکايت خواهد کرد.

باوجود اين، فدراسيون فوتبال عربستان با دعوت از رئيس فيفا و ترتيب دادن ملاقات با پادشاه عربستان نشان داد که هنوز يک قدم از مسئولان فدراسيون فوتبال ايران جلو است. عربستاني ها که نفوذ و تاثيرگذاري خود را در سطح بالاي ورزش و فوتبال آسيا بارها به رخ کشيده‌اند، حالا با دعوت از شخص اول فوتبال دنيا مسير لابي‌ها را تغيير دادند تا معادلات فوتبال آسيا پيچيده‌تر شود.

در واقع هدف اصلي سعودي ها از اين امر، به دست آوردن پشتيباني اينفانتينو در مجادله با ايران و قطر است. ايران به صراحت اعلام کرده که در صورت برگزاري بازي در زمين بي طرف در مصاف با عربستاني ها، شکايت خود را به فيفا خواهد برد و چون هيچ نشانه اي از ناامني در ايران وجود ندارد، فيفا هيچ ادله اي براي صدور راي عليه ايران ندارد. به همين منظور سعودي ها پيش دستي کردند و با دعوت از رئيس فيفا و احتمالا رد و بدل کردن دلارهاي نفتي، تا اينجاي کار بازي را به نفع خود رقم زده اند. اتفاقي که تا کنون رخ داده، حکايت از اين دارد که ما همچنان از ضعف ديپلماسي رنج مي بريم و گرنه حضور اينفانتينو در امارات، فرصتي طلايي براي بهترين فدراسيون آسيا بود که روند مجادله با سعودي ها را عوض کند. بايد منتظر ماند و ديد آيا شکايت ايران در فيفا با لابي سعودي ها به سرانجام خوش خواهد رسيد يا مثل هميشه ايران بازنده پرونده هاي حقوقي بين المللي خواهد بود.

نظر شما