شناسهٔ خبر: 23047737 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

به سبک بهترين ها

صاحب‌خبر -

 برندي که از مد نخواهد افتاد

جياني ورساچه موسس شرکت «ورساچه» در دوم دسامبر سال 1946 در کشور ايتاليا به دنيا آمد. او در يک خانواده شش‌نفره زندگي مي‌کرد و پدرش از پيشکاران امور مالي و کارشناسان مد براي طبقه‏ اشراف ايتاليا به حساب مي‌آمد. مادر جياني که خياط ماهري بود همه اصول، فنون و مهارت‌هاي خياطي را به او آموخت. استعدادهاي او زماني آشکار شد که توانست در سال 1972 طرح‌هاي کلکسيون فيوري فيورنتينا را براي يک شرکت ايتاليايي ارسال کند.

جياني از 22 سالگي يعني زماني که يک خياط محلي وي را براي طراحي يک مجموعه استخدام کرد، طراحي لباس را به‌صورت نيمه‌حرفه‌اي دنبال مي‌کرد. او تا سن 25 سالگي در زمينه معماري تحصيل مي‌کرد اما تحت تاثير فعاليت‌هاي پدر خود موفق شد در سال 1978 شرکت ورساچه را تاسيس و نخستين بوتيک خود را در ميلان افتتاح کند و نخستين طرح‌هاي لباس زنانه را تحت عنوان نام خود «ورساچه» ارائه کند.

او خيلي زود توانست طرفداران زيادي به‌دست آورد و اين امر آغازي بر فعاليت‌ بوتيک‌هاي «ورساچه» در سطح دنيا شد...

روند شکوفايي ورساچه به‌تدريج ادامه پيدا کرد و عنوان بهترين طراحي لباس‌هاي زنانه پاييز و زمستان سال 1982 را از آن خود کرد. اين برند هر روز طرفداران خود را با طرح‌هاي زيبا به وجد مي‌آورد. در همان سال، ورساچه مجموعه مشهور لباس‌هاي فلزي ديناميک را معرفي کرد که بعدها به يک ويژگي کلاسيک در طراحي لباس‌هاي وي تبديل شد. اوج شکوفايي ورساچه و کسب لقب امپراتوري مد در سال 1985 اتفاق افتاد. ورساچه در سال 1985 برند «اين سنت» را براي افراد جوان و کساني که توانايي مالي کمتري داشتند، ايجاد کرد.

در سال 1986 رييس‌جمهور وقت ايتاليا لقب شواليه هنر را به «جياني ورساچه» اهدا کرد و در سال 1989 ورساچه نمايشگاهي تحت عنوان «پيراهن‌هايي براي انديشيدن» در شهر ميلان ايتاليا برگزار کرد که نگاهي به مجموعه کارهاي جياني در سال‌هاي قبل بود. ورساچه طراح بسيار نوآوري بود که سعي مي‌کرد در کارهاي خود تلفيقي از سبک‌هاي مدرن را با فرهنگ عامه مردم به وجود بياورد. امروزه برند ورساچه يکي از بزرگ‌ترين خانه‌هاي مد در جهان به‌شمار مي‌آيد.

شرکت «ورساچه» توانست نخستين ادکلن‌هاي خود را در سال 1991 روانه بازار کند و در سال 1993 جايزه اسکار مد را به خود اختصاص دهد. دو سال بعد به نيويورک رفت و نخستين شعبه «ورساچه» را در امريکا افتتاح کرد. جياني توانست در آن سال عنوان خلاق‌ترين طراح لباس از سوي منتقدان در بلژيک را به دست آورد.

جياني ورساچه درنهايت در سال 1997 توسط يک قاتل زنجيره‌اي به نام اندرو کانانان جلوي محل سکونت خود در ميامي (فلوريدا) هدف شليک گلوله‌ قرار گرفت و درگذشت. قاتل او هشت روز بعد با شليک گلوله دست به خودکشي زد. شهرداري ميلان در سال 2007 براي قدرداني از فعاليت‌هاي اين نابغه مد و طراحي، خياباني را در مرکز پايتخت صنعتي ايتاليا به نام جياني ورساچه نامگذاري کرد.

پس از درگذشت جياني ورساچه برادر او به نام سانتو ورساچه مديريت اين شرکت را بر عهده گرفت. خواهر وي به نام «دوناتلا ورساچه» از معتبرترين طراحان اين شرکت به حساب مي‌آيد. دوناتلا در حال حاضر يکي از طراحان ثروتمند و برجسته جهان و نايب‌رييس گروه ورساچه و رييس طراحان شعبه مد ورساچه است.

دختر جياني ورساچه بنا به وصيت پدر حدود 50 درصد سهام شرکت ورساچه را در اختيار دارد و پسر او نيز وارث مجموعه نقاشي‌هاي جياني ورساچه است. اين شرکت در حال حاضر در زمينه توليد پوشاک مردانه، زنانه و بچگانه و همچنين توليد کيف، کفش، جواهرات گران‌قيمت، عطر و لوازم خانگي فعاليت مي‌کند.

اين برند مجموعه وسيعي از مبلمان و تخت‌هاي ورساچه را در اتاق‌هاي گران‌قيمت و لوکس خود در «برج‌العرب» دوبي، بلندترين هتل دنيا گردآورده و با طراحي و اجراي دکوراسيون و طرح‌هاي مختلف در اماکني نظير برج‌العرب دوبي علاوه‌بر به رخ کشيدن بلند‌پروازي‌هاي خود، قدم به جهان ثروتمند عرب نيز گذاشته است.

کشورهاي عربي خاورميانه بازار بسيار خوبي براي محصولات ورساچه هستند. اين شرکت مدتي قبل براي جلب نظر جمعيت ميلياردي مسلمانان، اقدام به استفاده از مانکن‌هاي محجبه و پوشيده کرد که با استقبال خوبي از سوي مسلمانان مواجه شد.

نظر شما