شناسهٔ خبر: 23047105 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

معرفي کتاب

صاحب‌خبر -

 «هميشه دختر» در قفسه كتابفروشي ها

ادبيات زنانه را شايد بتوان در يک تقسيم بندي ساده به آثاري تقسيم کرد که نويسنده آنها زن است و آثاري که از زبان يک مرد نوشته شده است که اصل اين اتفاق و تفاوت را مي‌توان در زاويه ديد اثر و نوع نگاه آن به شرح تحول زندگي يک زن در بستر روايت داستاني جستجو کرد.

رمان «هميشه دختر» اثر محمد ترکاشوند در زمره دسته دوم از اين دست آثار قرار مي‌گيرد. رماني که در آن نويسنده‌اي مرد با جسارت تمام قدم به زندگي زنان و روابط تو در توي اين بخش از جامعه گذاشته است و سعي دارد در دل يک روايت داستاني به ترسيم نوعي خاص از سبک زندگي در اين قشر دست بزند.

«هميشه دختر» با سفر زيارتي دختري به نام فريده آغاز مي‌شود، که با جمعي از دوستانش راهي مشهد مقدس مي‌شود و سفر در اين ميان از سويي بهانه‌اي است براي آشنا شدن با روحيات و ذهنيات تيپ اجتماعي فريده که مي‌توان از آنها به عنوان بخش قابل توجهي از طبقه اجتماعي دختران جوان ايراني امروز ياد کرد و از سوي ديگر راهي است براي آشنا شدن با طيف‌هاي فکري مختلف جاري در زندگي زنانه امروز، استدلال‌ها، نوع نگاه و حتي ايدئولوژي زنانه.

اين اثر با شجاعتي خاص، موضوع ازدواج دختران را نشانه مي‌رود و دلايل تأخير سن ازدواج و نارضايتي دختران از ازدواج نکردن را بررسي مي‌کند. آفت‌هايي که مانع ازدواج به‌هنگام است و آفت‌هايي که از پي اين تأخير قد علم مي‌کنند.

«هميشه دختر» از سوي ديگر سازنده نوعي نگاه ويژه به زندگي مشترک و اجتماعي از زاويه نگاه زنان است که سعي کرده است با دوري از کليشه‌هاي رايج در خلق چنين داستاني در نهايت به ترسيم سيمايي از نوع صحيح سبک زندگي مومنانه دست پيدا کند.

با اين همه نبايد از زبان اين اثر نيز غافل بود؛ زباني که در آن نويسنده سعي کرده شوخ‌طبعي و طنازي متناسب با سن راوي را در در دل روايت داستاني جاي بدهد و با ايجاد پيوند مناسب ميان آن و نيز بخش‌هاي ديگر داستان که در آنها به جاي يک موقعيت طنز با يک موقعيت عاطفي و احساسي روبرو هستيم، نقشه و ايده خود براي يک روايت داستاني بر پايه سبک زندگي مومنامه و بحران‌هاي اجتماعي و فردي براي شکل‌دهي به آن اعم از آغاز و تداومش را به نمايش بکشد.

انتشارات کتاب نيستان رمان «هميشه دختر» را در 144 صفحه و با قيمت 11500 تومان منتشر کرده است.

نظر شما