شناسهٔ خبر: 23046854 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

تريبون

صاحب‌خبر -

 معاون ربيعي اعلام کرد؛

آماده‌ايم درآمد خانوارها را براساس کد ملي شناسايي کنيم

معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه کدملي ظرفيت هاي خوبي براي شناسايي درآمدهاي خانوار و تعريف نظام مالياتي دارد، گفت: آماده ايم که درآمد خانوارها را شناسايي کنيم.به گزارش مهر، احمد ميدري، معاون رفاه اجتماعي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در پنل تخصصي اشتغال در دومين کنفرانس اقتصاد ايران گفت: خوشبختانه ايران کشوري است که کد ملي را در تمام سازمان ها به رسميت مي شناسد و با توجه به اين ظرفيت آمادگي داريم که درآمد خانوارها را شناسايي کنيم.

معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه امروز اطلاعات دقيقي از وضعيت خانوارها وجود دارد، افزود: کد ملي در بانکها، فرودگاه ها و ساير سازمان ها از افراد گرفته مي شود و در نتيجه مي توانيم از اين ظرفيت در نظام مالياتي استفاده کنيم.

وي گفت: وقتي به تحليل فضايي مسائل اقتصادي مي رسيم به رغم اينکه کد ملي در همه سازمان ها به رسميت شناخته مي شود، اما در زمينه کد پستي با نقصان اساسي روبه رو هستيم.وي اظهار کرد: مردم تغييرات کد پستي را به سازمان ها و دستگاه هاي دولتي اطلاع نمي دهند. که البته در صورت هماهنگي بين دستگاه با کاري حدود دوسال مي توان اين مشکل را برطرف کرد.

وي تصريح کرد: در زمينه يارانه‌ها و به ويژه يارانه انرژي، همواره يک طرف واقعيت بيان شده که فقرا کمتر از يارانه هاي انرژي استفاده مي کنند؛ اما اين را نگفتيم که سهم هزينه هاي انرژي در دهک اول و دوم بيش از 16.5 درصد است. اين در حالي است که در دهک هاي بالا اين سهم حدود 8 درصد است.

به گفته ميدري، اصلاح قيمتي و تصميم درباره يارانه هاي انرژي در اين بخش بايد به گونه اي باشد که دچار خطاي سياستي نشويم و فقرا متضرر نشوند.

تحقيق و تفحص از واردات خودرو کليد خورد

عضو کميسيون قضايي از کليد خوردن تحقيق و تفحص مجلس از واردات خودرو خبر داد.

به گزارش تسنيم، يحيي کمالي پور درنماينده مردم جيرفت با اشاره به اينکه واردات خودرو بالاي 2500 سي سي ممنوع شده است، گفت: تنها نکته‌اي که در بازديد از نمايشگاه‌هاي خودرو خودنمايي مي‌کند عرضه خودروهايي از برندهاي گوناگون و بعضا ممنوعه است. وي با بيان اينکه متاسفانه عده‌اي با وارد کنندگان خودروهاي ممنوعه همدست هستند، افزود: چگونه امکان دارد در شرايطي که سايت ثبت سفارش خودرو بسته است، خودرو وارد کشور شود و زماني که قيمت خودرو خارجي بالا مي‌رود به يک باره سايت باز شده و آقاياني که خودرو وارد کرده‌اند، سود کلاني به جيب مي‌زنند.

نماينده جيرفت در مجلس با تاکيد بر اينکه دلاليها و لابي‌گري‌ها در واردات خودرو تمامي ندارد، تصريح کرد: مافيايي پشت واردات خودرو قرار دارد که زور هيچ‌کس به آنها نمي‌رسد و تا زماني که اين مافيا وجود داشته باشد، نه شفافسازي در گمرک مي‌شود و نه رانت واردات خودرو به جايي خواهد رسيد.

کمالي پور با اشاره به اينکه پس از گذشت 38 سال از پيروزي انقلاب، دهها قانون براي هدفمند کردن واردات خودرو تصويب کرده ايم اما کار به جايي نرسيده و همچنان رانت در اين بخش بيداد مي‌کند گفت: تا زماني که مافياي پشت صحنه واردات خودرو شناسايي، دستگيري، محاکمه و مجازات نشوند، هر قانوني تصويب کنيم، راه به جايي نخواهد برد.

عضو کميسيون قضايي مجلس با تاکيد بر اينکه لازم است با واردات خودرو يک بار براي هميشه برخورد قانوني صورت بگيرد، اظهار داشت: در همين راستا تحقيق و تفحص از واردات خودرو کليد خورده و اکنون در حالي جمع آوري امضا هستيم.

وي با اشاره به اينکه تاکنون امضاهاي زيادي براي اين تحقيق و تفحص جمع آوري شده است، گفت: به زودي اين امر در دستور صحن علني قرار خواهد گرفت.

حباب سکه کوچک مي‌شود

عضو هيات مديره اتحاديه طلا و جواهر تهران گفت: با ثبات و کاهش نسبي قيمت دلار، قيمت طلا و سکه هم به ثبات نسبي رسيد. همچنين به نظر مي‌رسد هيجان در بازار سکه کاهش يابد و باعث کاهش حباب سکه شود.

محمد کشتي آراي در گفت‌وگو با ايسنا، گفت:‌ در هفته گذشته شرايط بازار به اين ترتيب بود که تا روز پاياني هفته در قيمت جهاني با ثبات روبرو بوديم. همچنين در بازار داخلي نيز اين ثبات وجود داشت.

وي ادامه داد: روز پنجشنبه قيمت جهاني طلا با افزايش مواجه شد و اين بار بر خلاف قيمت جهاني در بازار داخلي قيمت‌ها هيچ تغييري نکرد. علت هم اين بود که در دو روز پاياني هفته قيمت دلار تعديل شد و کاهش پيدا کرد؛ يعني از 4225 تومان به حدود 4200 تومان رسيد.

عضو هيات مديره اتحاديه طلا و جواهر افزود: در واقع افزايش قيمت جهاني طلا را پوشش داد و باعث شد قيمت طلا و سکه افزايش پيدا نکند. نکته جالبي که به چشم مي‌خورد اين است که در روزهاي پاياني سال ميلادي معمولا روزهاي تسويه حساب‌هاي فيزيکي طلا در بازارهاي جهاني است.

کشتي آراي تصريح کرد: يعني خيلي از شرکت‌ها و موسسات مالي به دليل تسويه حساب‌هاي فيزيکي طلا تقاضايي را در بازار ايجاد مي‌کنند که اين تقاضا باعث خواهد شد که قيمت جهاني طلا نوسان پيدا کند و امسال تاکنون چنين اتفاقي نيفتاده است، اين نشان مي‌دهد که بازار جهاني از يک اقتصاد با ثباتي پيروي مي‌کند.

وي با اشاره به کاهش نسبي قيمت ارز و تاثير آن بر بازار سکه گفت:‌ با کاهش قيمت ارز به نظر مي‌رسد که هيجان در بازار سکه نيز کاهش پيدا کند و باعث کاهش حباب سکه شود. به همين دليل هم به نظر مي‌رسد قيمت سکه در چند روز گذشته افزايشي نداشته و ما بين يک ميليون و 421 هزار تومان تا يک ميليون و 415 هزار تومان در نوسان بوده است که نشان مي‌دهد بازار ميل به افزايش ندارد.

کشتي آراي همچنين درباره وضعيت بازار در نزديکي سال نو ميلادي اظهار کرد: در ايران معمولا در آستانه سال نو ميلادي افزايش تقاضا نداريم، ولي در بازار جهاني به نظر مي‌آمد که با افزايش تقاضا تا حدودي قيمت‌ها افزايش پيدا کند اما تقاضايي هم در بازارهاي جهاني ايجاد نشده و شرايط ثابت است.

برچسب‌ها:

نظر شما