شناسهٔ خبر: 23042561 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

معاون رئیس جمهور مطرح کرد

ضرورت اجرای پژوهش‌ برای گردشگری و صنایع دستی

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به نبود برنامه مدون در حوزه گردشگری، بر ضرورت اجرای پژوهش‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در حوزه گردشگری و صنایع دستی توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علی اصغر مونسان روز شنبه ۲۵ آذر، در آئین افتتاحیه هفته پژوهش گفت: صحبت از علم و پژوهش امروزه زیاد ضروری نیست، چون هر دوی این موارد جایگاه خویش را در جوامع یافته‌اند. علم و عالم نقش مهمی در پیشرفت جوامع و توسعه کشورها دارند و خوشبختانه در کشور ما نیز مسئولان همواره به تولید علم و توجه بیشتر به اندیشمندان و دانشمندان تأکید کرده‌اند.

وی با اشاره به روند رو به رشد پیشرفت‌های علمی در سال‌های اخیر و ارتقای نقش دانشگاه‌ها و دانشجویان در پیشرفت کشور بیان کرد: این وضعیت در حالیست که در گذشته این چنین نبوده و دانشگاه‌ها چنین جایگاهی نداشته‌اند و دانشمندان و پژوهشگران به رغم تمایل، به دلیل کمبود منابع نمی‌توانستند استعدادهای خود را بروز دهند.

مونسان با ابراز خرسندی از اینکه توجه به دانشگاه‌ها در همه ارکان حکومت و دولت همه‌جانبه است، پژوهش را زیر بنای تولید علم دانست و اظهارکرد: در کنار بودجه‌ای که برای دانشگاه‌ها در امر پژوهش در نظر گرفته شده، همه‌ی دستگاه‌ها نیز ردیف‌هایی دارند و می‌توانند از سرجمع درآمدهایشان برای پژوهش هزینه کنند.

معاون رییس جمهور علم و عالم را جزء مولفه‌های قدرت یک کشور دانست و گفت: امروز هر کشوری توانسته در تولید علم پیشرفت و دانشمندان بیشتری را تربیت کند، از اقتدار و قدرت بیشتری برخوردار بوده و ضریب امنیت‌اش را بالا برده است .

به گفته‌ی وی، دردنیای امروز هر کشوری که علم بیشتری دارد، قدرت بیشتری نیز دارد، در حالی که در گذشته اینطور نبوده اما با تغییر و تحولات که در تولید علم و جهش هایی که صورت گرفته جایگاه علم و عالم ارتقاء یافته است .

او با بیان اینکه کشورها بر اساس پیشرفت‌های علمی‌شان جایگاه پیدا می‌کنند و رتبه‌بندی جهانی می‌شوند، بیان کرد: ایران نیز در سطح منطقه در اغلب رشته‌های علمی رتبه‌های اول و دوم و سوم را دارد و در رشته‌هایی نیز مانند پزشکی و مهندسی در جایگاه برتر منطقه‌ای است و حتی در سطح جهانی نیز حرفی برای گفتن دارند.

مونسان این پیشرفت‌ها را مدیون پژوهش دانست و بیان کرد: در دنیا به واسطه تغییرات سریع، دائم با مشکلاتی مواجه هستیم و برای پاسخ به آنها نیاز به پژوهشگران داریم، باید پژوهش صورت گیرد و راهکاری پیدا شود تا بتوانیم درهای بسته را باز کنیم و مسیر توسعه را به پیش ببریم.

او پژوهش را دارای وجوه کاربردی و غیر کاربری دانست و گفت: پژوهش دو بخش عمده دارد که یکی منجر به جابجایی مرز های دانش شده و بخش دیگر که از آن به پژوهش‌های کاربردی تعبیر می‌شود منجر به حل مشکلاتی از جامعه می‌شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، هر دوی این وجوه را برای جلو بردن مرزهای دانش لازم،بنیادی و کاربردی دانست و گفت: این نظریات می‌تواند در طاقچه بماند یا منجر به حل مشکلات شود، بنابراین پای پژوهش‌های بنیادی به میان می‌آید و ما می‌توانیم با بهره‌گیری از آنها که منجر به جلو رفت مرزهای دانش شده مشکلات را حل و به پیشرفت کشور کمک کنیم . 

حضور پژوهشگاه در کنار سازمان، بیانگر اهمیت مأموریت آن است

 وی با ابراز خرسندی از اینکه می‌توان در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از حضور دانشجویان و مراکز دانشگاهی بهره برد، بیان کرد: پژوهشگاه، میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز می‌تواند کمک کند که اتفاقات خوبی در این سازمان اتفاق بیفتد و شاید حضور پژوهشگاه در سازمان نشان از اهمیت مأموریت‌هایی دارد که ما انجام می‌دهیم.

مونسان با ابراز خوشحالی از اینکه دانشمندان، محققان و پژوهشگران فعالی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تلاش می‌کنند، گزارش فعالیت‌های این مرکز را باعث امیدواری دانست و گفت: این فعالیت‌ها کمک می‌کند، عقب‌ماندگی‌هایمان در برخی بخش‌ها که عمدتا گردشگری است با تحقیق و پژوهش جبران شود.

درخواست از رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی

معاون رییس جمهور از رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درخواست کرد، بخش پژوهش‌های گردشگری با تمرکز بیشتر دنبال شود و گفت: در این صورت می‌توانیم راه‌حلی برای این امر بیابیم، چون در این چند ماهه در سازمان راه حل عملی و برنامه مدون و عملیاتی ندیده‌ام که بتوانیم بر اساس آن پله پله حرکت کنیم و شاهد آن باشیم که گردشگری کشور به نقطه مطلوبی برسد.

مونسان انجام پژوهش‌های تطبیقی در کشورهایی که در زمینه گردشگری موفق بوده‌اند و مطالعه موردی در کشورهای اطراف مانند ترکیه و مالزی که از لحاظی شبیه به ایران هستند را از مواردی دانست که در این زمینه می‌تواند کارگشا باشد.

به گفته او، کشورهای تازه استقلال یافته نیز ابتدا مسیرهای مختلف توسعه و پیشرفت را تغییر دادند و به این رسیدند که اگر می‌خواهند مسیر میان‌بر را طی کنند، باید سراغ گردشگری بروند و با این کار جایگاهشان نسبت به گذشته تغییر کرده است .

معاون رییس جمهور با اشاره به موضوعات و مولفه‌هایی که گردشگری دارد، بیان کرد: با سرمایه‌گذاری اندک در مدت‌زمان کوتاه در مقایسه با صنعت و کشاورزی می‌توان به دستاوردهای زیادی در حوزه گردشگری دست یافت.

او با بیان اینکه گردشگری در دنیا به جایگاه رفیعی رسیده و به اقتصاد سوم جهان تبدیل شده است، بیان کرد: گردشگری می‌تواند در ایجاد شغل و ثروت ملی موثر باشد، به همین دلیل باید پژوهشگاه در قالب پژوهش‌های کوتاه مدت و بلند مدت در حوزه گردشگری برنامه‌ریزی کند .

وی تاکید کرد: صنایع دستی نیز می‌تواند به عنوان یک پژوهش مدّنظر  و چگونگی راه‌حل‌های تجاری سازی مورد بررسی قرار گیرد و پژوهشگاه روشی را پیش روی ما قرار دهد تا صنایع دستی را ارائه دهیم، چون علی‌رغم تولیدات زیاد صنایع دستی در مارکتینک، بازاریابی و فروش موفق نبوده‌ایم .

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما