شناسهٔ خبر: 23006400 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

پایان خط سازش

اقدام نابخردانه انتقال سفارت آمریکا به‌بیت‌المقدس از سوی فردی ناآگاه به مسائل سیاسی و تاریخی، نادیده گرفتن حق مسلم، تاریخی و قطعی ملت مظلوم فلسطین و نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی است و ترامپ باید بداند که قدس شریف به عنوان قبله اول مسلمانان جهان و متعلق به فلسطینی‌ها باقی خواهد ماند.

صاحب‌خبر -

اقدام آمریکا مبنی بر تغییر پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس کاملا در مقابله با جهان اسلام و جهان عرب است. اما از آنجا که این اقدام می‌تواند تاثیرات شدیدی بر برانگیختن اعترضات علیه این رژیم شود، ترامپ سیاست دو‌گانه‌ای را در این ارتباط اتخاذ کرده است. وی با به تعویق انداختن انتقال سفارت سعی می‌کند فضای ضد صهیونیستی را کمی آرام کند و بهانه‌ای به دست برخی کشورهای عرب بدهد که منتظر توجیهی برای کمرنگ کردن اعتراضات خود هستند.

تصمیم ترامپ مبنی بر تغییر پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس مهر پایان خط سازش در فلسطین است. آمریکایی‌ها با این کار اثبات کردند که هیچ‌گونه قوانین بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسند. این توهم ترامپ است که تصور می‌کند فلسطینی‌ها می‌توانند در کنار رژیم صهیونیستی به‌پایتختی قدس، سرزمین برای خودشان داشته باشند.

اقدام ترامپ به معنای پایان یافتن خط سازشی است که آمریکا از چهار دهه قبل به طور عملی و با قرارداد کمپ دیوید با مصر شروع کردند و در مکان‌های مختلف از جمله اسلو و کشورهای دیگر این را ادامه دادند تا طرف‌های فلسطین را به این خط سازش بکشانند که متاسفانه یاسر عرفات و پس از آن محمود عباس این خط‌مشی را دنبال کردند، اما در حال حاضر اقدام ترامپ پایان این خط سازی تلقی خواهد شد، چرا که تمامی وعده‌هایی که آمریکا به عنوان مسئول و رهبر جریان صلح در خاورمیانه اذعان داشت که باید برای فلسطین سرزمینی قرار داده شود و قدس بخشی از آن سرزمین خواهد بود، نادیده گرفته شده است.

همواره طرف‌های مختلف گفت‌وگوی فلسطینی اعلام کرده‌اند که این موضوع غیر قابل مذاکره است و آنها برای رسیدن به هدفشان به اقدامات مسلحانه دست خواهند زد. بخصوص میان مردم کرانه باختری که درگیری بیشتری با مساله قدس دارند و سال‌ها در انتظار بودند که ‌آیا مرکزیت دولت فلسطینی از رام‌الله به بیت‌المقدس منتقل شود نوعی سرخوردگی شدید ایجاد شده که راه را به سوی حرکاتی شبیه حزب‌الله و جهاد که اساس آنها تکیه بر قدرت مسلحانه برای بازپسگیری سرزمین است، باز خواهد کرد. کرانه باختری که مستقیما درگیر مساله قدس است تحولات سیاسی و اجتماعی خواهد داشت، زیرا آنها امید داشتند قدس پایتخت آنها شود. گروه‌های جدید در فلسطین ظهور خواهند کرد که با راهبرد مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی کار خواهند کرد. بنابراین این مساله پایان خط سازش خواهد شد و کرانه باختری هم به مبارزه مسلحانه روی خواهد آورد.

در منطقه اتفاقات مهمی افتاده است، همه بازی‌هایی که با بوجودآوردن داعش و تهدیدات علیه حزب‌الله و حماس و مجموعه اینها انجام شد به این علت بود که آمریکایی‌ها سعی داشتند نقشه منطقه را به نفع رژیم‌صهیونیستی به هم بزنند و محور مقاومت را پراکنده و تضعیف کنند که پروژه آنها پایان یافت. ترامپ می‌خواهد زمینه را برای تجدید روحیه صهیونیست‌ها پس از شکست‌های پی در پی آنان ایجاد کند. سازمان همکاری‌های اسلامی به علت تسلط سعودی‌های راه به جایی نبرده و شورای امنیت سازمان ملل متحد هم مانند سابق کاری از پیش نخواهد برد.

تصمیم تحریک‌آمیز آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی نه‌تنها به صلح و ثبات این منطقه کمک نخواهد کرد، بلکه ضمن رسواسازی نیات شوم دولت آمریکا و بی‌اعتبار کردن بیشتر این کشور نزد آن دسته از طرف‌هایی که هنوز به بیطرفی این کشور در روند سراب‌گونه مذاکرات صلح باور دارند، باعث تحریک مسلمانان و شعله‌ور شدن انتفاضه جدید خواهد شد که مسئولیت آن متوجه دولت این کشور و رژیم صهیونیستی است.

اما سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکوم کردن اقدامات رژیم صهیونیستی و آمریکا در به چالش کشیدن ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی بوده و بی‌تردید راه مقاومت و ایستادگی ادامه خواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که مهم‌ترین علت برهم خوردن امنیت خاورمیانه تداوم اشغالگری و حمایت‌های جانبدارانه دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی و محروم ماندن ملت مظلوم فلسطین از حقوق اولیه خود در تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف است که باوجود تلاش مذبوحانه آمریکا و متحدانش برای تحمیل راه‌حلی سازشکارانه، نه تنها حداقل آرزوهای ملت فلسطین در قالب قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل تامین نشد، بلکه تداوم شهرک‌سازی در سایه حمایت‌های آمریکا از این رژیم و بی‌تفاوتی مجامع و سازمان‌های بین‌المللی، مردم فلسطین را از تحقق خواسته‌های برحق و مشروع‌شان بیش از پیش دور ساخت. اما بی‌تردید راه مقاومت همچون گذشته در ملت مظلوم فلسطین ادامه خواهد داشت و این اقدام تجاوزکارانه به هویت قدس و ارزش‌های مسلمانان و جهان اسلام نخواهد توانست حقوق مردم مظلوم فلسطین را خدشه‌دار کند و بی‌تردید جهان اسلام و سازمان‌های بین‌المللی باید در برابر این اقدام خطرناک واکنش نشان داده و دولت ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی باید پاسخگوی عواقب این اقدام باشند. کشورهای اسلامی به صورت متحد و یکصدا این توطئه را که نقض حقوق مردم مظلوم فلسطین و تداوم مسیراشغالگری رژیم صهیونیستی است، محکوم کرده و قاطعانه با بهره‌گیری از مجموعه ظرفیت‌های سیاسی خود مقابل آن خواهند ایستاد. اقدامات ترامپ و هیات حاکمه بحران‌ساز آمریکا موجب تسریع فروپاشی رژیم غاصب صهیونیستی است. قدس پایتخت کشور اسلامی فلسطین است و دولت آمریکا نمی‌تواند با بحران سازی در مورد این شهر مقدس افکار عمومی جهان را از شکست‌های حقارت‌بار در منطقه بویژه شکست تروریست‌های تکفیری مورد حمایت خود در سوریه و عراق منحرف کند.

مجتبی امانی/ کارشناس مسائل منطقه

نظر شما