شناسهٔ خبر: 22998199 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

در جشن ثبت جهانی سیرجان مطرح شد؛

کمیته آموزش و صادرات گلیم سیرجان شکل می گیرد

فرماندار شهر سیرجان در مراسم جشن ثبت جهانی گلیم شیرکی پیچ از تشکیل کمیته آموزش و صادرات برای این گلیم خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، در مراسم جشن ثبت جهانی سیرجان که امروز ۲۳ آذرماه در سالن هلال احمر این شهر برگزار شد، منصور مکی آبادی با اعلام این خبر گفت: گلیم، نشان دهنده فرهنگ مردم این منطقه و هنر دست زنان و دختران سیرجانی است و سیرجان، از کهن ترین شهرهای ایران است و گلیم آن، سرآمد همه هنرها در این شهر و زبانزد خاص و عام است.

فرماندار سیرجان به این که روستای دارستان، خاستگاه گلیم شیرکی پیچ سیرجان است اشاره و بیان کرد:پروسه جهانی شدن گلیم، دو سال طول کشید وهمه سازمان ها و نهادهای ذی ربط نهایت تلاش خود را به کار گرفتند تا پرونده را آماده و به شورای جهانی صنایع دستی تقدیم کنند. از این رو بود که شورا همه شاخص ها را تایید کرد و در نهایت گلیم شیرکی پیچ سیرجان به ثبت جهانی رسید.

مکی آبادی با اشاره به تشکیل کمبته های متعدد در ارتباط با معرفی بیشتر و بهتر گلیم سیرجان گفت:امروز رسالت ما سنگین تر شده ما کمیته آموزش گلیم بافی تشکیل داده ایم. امروز دختران سیرجانی از مهدکودک ها آموزش گلیم بافی می بینند.

معاون استاندارد کرمان، از صادرات و بازاریابی برای گلیم سیرجان خبر داد و افزود: میزان صادرات فعلی ما ۵۰ میلیارد تومان است و تلاش می کنیم تا این مقدار را به چهار یا پنج برابر برسانیم و موانع پیش روی صادرکنندگان را به حداقل برسانیم.

مکی آبادی به دیگر کمیته ها اشاره و بیان کرد: ما کمیته آسیب شناسی تولیدات گلیم تشکیل داده ایم. از سوی دیگر کمیته ای برای تبلیغات و معرفی بیشتر گلیم شیرکی پیچ سیرجان شکل گرفته است.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما