شناسهٔ خبر: 22990534 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

یوسف کرمی از حضورش در سینما می‌گوید

کار من بازیگری نبود

صاحب‌خبر -

شرق: سینماهای ایران این روزها بخش درخورتوجهی از سالن‌های خود را به اکران فیلم ورزشی «قهرمانان کوچک» اختصاص داده است. فیلمی کمدی- رزمی در حوزه کودک و نوجوان که از 12 مهر به نمایش درآمده و توانسته نظر مخاطبان این رده سنی را جلب کند و فروش خوبی داشته باشد.  «قهرمانان کوچک» روایتگر زندگی چند دانش‌آموز رزمی‌کار است که برای کمک به پدران خود که در کارخانه تولیدی کار می‌کنند و به‌دلیل حضور کالاهای خارجی در بازار، در آستانه بی‌کارشدن هستند، به مبارزه با قاچاقچیان کالاهای خارجی می‌روند.  اما اتفاق جالب درباره ساخت این فیلم، هنرپیشگی یکی از چهره‌های مطرح ورزش کشور در آن است. یوسف کرمی، قهرمان اسبق تکواندوی جهان، کسی است که نقش اول این فیلم را بازی می‌کند.  او نیز مانند بسیاری از ورزشکاران بعد از خداحافظی از دنیای قهرمانی پا به عرصه بازیگری گذاشته تا به تجربیات تازه‌ای که بی‌ارتباط با حوزه ورزش نیست، برسد. کرمی در فیلم قهرمانان کوچک نقش واقعی زندگی ورزشی خود را ایفا می‌کند. 
دارنده مدال برنز المپیک 2004 آتن از چگونگی ورودش به این عرصه به «شرق» می‌گوید: «بازیگری خودش به سراغ من آمد. من دنبال بازیگرشدن نبودم. آقای قناعت، کارگردان فیلم، خودشان آمدند و به من پیشنهاد دادند در این فیلم بازی کنم. وقتی فیلم‌نامه را خواندم علاقه‌مند شدم که این پیشنهاد را بپذیرم. این فیلم دو هدف را دنبال می‌کند، یکی اینکه می‌خواهد ورزش‌های رزمی را به کودکان بشناساند و ترویج دهد و هم اینکه از تولید داخلی حمایت کند. من هم که درواقع قرار بود نقش خودم را بازی کنم. در کل باید بگویم که این کار برای من بازیگری به حساب نمی‌آمد».
البته کرمی با فیلم سراب که پیش از قهرمانان کوچک ساخته شده، وارد عرصه بازیگری شده بود. فیلمی که یک درام ورزشی است و کارگردان آن سعید چاری است. سراب قرار است بهمن‌ماه از شبکه نمایش خانگی پخش شود. 
عضو اسبق تیم ملی تکواندوی ایران در واکنش به اینکه آیا دوست دارد حرفه بازیگری را ادامه دهد یا خیر، می‌گوید: «فعلا هیچ‌چیز معلوم نیست. این اولین کار من در دنیای هنر است و باید ببینم حاصل کار چه می‌شود. شاید به فعالیت خود در بخش هنری و سینما ادامه دادم. اولویت اول من بازی‌کردن در فیلم‌های ورزشی، به‌ویژه تکواندو است. ضمن اینکه کارکردن در حوزه سینما و تلویزیون واقعا سخت است و صبر و حوصله می‌خواهد. من باید طوری رفتار کنم که به سابقه ورزشی‌ام لطمه‌ای وارد نشود».
او با اشاره به این موضوع، به حضور ناموفق برخی از ورزشکاران در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی هم اشاره می‌کند: «من اوایل با این موضوع مخالف بودم که ورزشکاران بازیگر شوند، اما به‌هرحال باید پذیرفت که استثناهایی هم در این زمینه وجود دارد. ممکن است بعضی‌ها بتوانند در این مسیر به موفقیت هم برسند. نمونه‌اش پژمان جمشیدی که خود من به شخصه خیلی بازی‌اش را دوست دارم و از آن لذت می‌برم. ولی خب در مقابل دیدیم که بعضی از دوستان ورزشی‌مان هم نه‌تنها به موفقیت نرسیدند بلکه باعث شدند به جایگاه ورزشی‌شان هم لطمه وارد شود. من دوست ندارم که خدای نکرده این اتفاق برایم بیفتد». پژمان جمشیدی از بین فوتبالیست‌هایی که وارد دنیای بازیگری شده‌اند تا امروز یکی از موفق‌ترین افراد بوده است. او اولین‌بار در سریال ساختمان پزشکان نقش کوتاهی ایفا کرد؛ اما زمانی در حرفه بازیگری چهره شد که در سریال «پژمان» ایفاگر نقش خودش شد. موفقیت این سریال تلویزیونی و عملکرد موفق پژمان جمشیدی به حدی بود که این فوتبالیست بیشتر از زمانی که فوتبال بازی می‌کرد مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. او پس از حضور در سریال «پژمان» در چند تئاتر و فیلم تلویزیونی بازی کرده است. هرچند آثار سینمایی و تلویزیونی جمشیدی با استقبال مردم مواجه شده است؛ به جز یوسف کرمی، هادی ساعی، پرافتخارترین تکواندوکار ایران هم سابقه بازیگری را دارد. دارنده دو مدال طلا و یک برنز بازی‌های المپیک، به‌واسطه اندام مناسب و ورزیده‌اش در سریال پلیسی «آمین» بازی کرده است. ساعی البته در فیلم سینمایی «پی‌22»، ساخته حسین قاسمی‌جامی نیز در کنار امین حیایی، ایفاگر نقش یکی از تکاوران نیروی دریایی بود. این فیلم موفقیتی در اکران نداشت. 
حسین یاریار، علی پروین، احمدرضا عابدزاده، نیما نکیسا و علی انصاریان از چهره‌های فوتبالی بوده‌اند که آنها نیز در سال‌های گذشته وارد عرصه سینما و تلویزیون شده‌اند، اما هیچ‌کدام به اندازه پژمان جمشیدی نتوانستند درخشش داشته باشند. 
علیرضا حیدری، دارنده مدال برنز کشتی آزاد المپیک 2004 آتن نیز در فیلمی به نام «من یک ایرانی‌ام» بازی کرده که هنوز اکران عمومی نشده است. در این فیلم حیدری در نقش یک قهرمان کشتی است که به‌دلیل برخوردهای بدی که با او شده مجبور به خداحافظی از دنیای ورزش و مهاجرت به خارج از کشور شده است. 

نظر شما