شناسهٔ خبر: 22971898 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

ناکامی‌های پیاپی مثلث «واشنگتن، ‌ریاض و تل‌آویو»

آمریکا و متحدان عربش بویژه عربستان سعودی و امارات در چند ماه گذشته متحمل چند شکست سنگین شدند. از یک طرف محاصره چند ماهه قطر از سوی چهار کشور عربستان، امارات، بحرین، مصر، هیچ نتیجه مطلوب به دست نداد و از سوی دیگر، اقدام بن سلمان در واداشتن حریری، نخست‌وزیر لبنان به استعفا و صدور بیانیه تند علیه حزب‌الله، به یک رسوایی بین‌المللی علیه رژیم ریاض بدل شد. در عین حال اقدام پیشگیرانه انصارالله در دفع فتنه مشترک عربستان و امارات در صنعا با شکست دادن نیروهای علی عبدالله صالح، هرگونه امید به پیروزی در این کشور را از بین برد و قبل از آن، حرکت مزورانه بارزانی که گام خود را برای اعلام استقلال کردستان عراق با حمایت پنهان ریاض شروع کرد، با اقدام بموقع دولت مرکزی بغداد و حمایت کشورهای همجوار، در نطفه خفه شد و اینک ترامپ و اسرائیل با وحدت همه‌جانبه جهان اسلام روبه‌رو شدند و این درحالی بود که رئیس‌جمهور آمریکا با کسب حمایت بن سلمان، به این اقدام احمقانه‌ در اعلام پایتختی بیت‌المقدس دست زده بود.

صاحب‌خبر -

در این زمینه «آمریکن هرالد تریبیون» در گزارشی نوشت: روز 19 اکتبر 2017 بود که سوریه توانست پس از سه سال حضور وحشتناک داعش در این کشور، به یاری ایران و روسیه، این گروه تروریستی را از خاک خود بیرون کند. البته نباید از این غافل شد که هنوز جمع قابل توجهی از تروریست‌های جهادی که توسط آمریکا، انگلیس، فرانسه، ترکیه، عربستان سعودی، و قطر حمایت می‌شدند و می‌شوند، در سوریه باقی مانده‌اند و در جبهه مقابل ائتلاف سوریه ـ ایران ـ روسیه قرار گرفته‌اند. جنگ سوریه، یک جنگ داخلی یا جنگ فرقه‌ای نبود. بلکه یک جنگ نیابتی بود. جنگ دایره نفوذ دو قطب: ایران و سوریه در یک قطب و آمریکا و متحدان عربش در قطب دیگر. سوریه، ائتلاف‌های قدیمی را از بین برد و ائتلاف‌های جدید را خلق کرد. ائتلاف ترکیه و آمریکا از بین رفت و اکنون ترکیه به سمت روسیه، ایران، عراق، و سوریه سوق پیدا کرده است.

ائتلاف دیگری که در جریان جنگ سوریه از بین رفت، ائتلاف ترکیه ـ عربستان ـ شورای همکاری خلیج‌فارس بود و علت اصلی آن هم به اعلام جنگ سیاسی اخیر علیه قطر از سوی عربستان و یاران‌اش برمی‌گردد. ترکیه متحد استراتژیک قطر بود و واکنشی غیر از این از اردوغان بعید به نظر می‌رسید . فراموش نباید کرد وقتی اردوغان سال‌ها پیش به دنبال موفقیت‌های حزبی بود، با سرمایه و کمک میلیون‌ها دلاری سعودی‌ها موفق شد به پیروزی برسد و زمام امور را به دست گیرد. امروز اما سیر حوادث سوریه روند دیگری پیدا کرده و ائتلاف‌های منطقه‌ای را جا به جا کرده است. به گونه‌ای که ترکیه در مقابل سیاست‌های عربستان سعودی و در پشتیبانی از قطر و سوریه قرار می‌گیرد .

آمریکای سرخورده

واشنگتن از سال 2011 کلید براندازی حکومت بشار اسد را زده بود . پنتاگون و سازمان CIA تشخیص دادند که انتظار برای تصویب یک حمله نظامی به سوریه از سوی کنگره، بی‌فایده است و لذا، هر آن چه را که در دست داشتند برای براندازی اسد به کار گرفتند. آنها گروهک‌های تروریستی مختلفی را در سراسر جهان بسیج کردند تا به کمک آنها بتوانند دولت سوریه را سرنگون کنند .برنامه این بود که اتحاد ایران-سوریه در هم بشکند و با براندازی اسد و روی کار آمدن یک دولت حامی غرب، مساله فلسطین، عملا دیگر مخالفی نداشته باشد.

حال اکنون، کار داعش در سوریه تمام شده و «محور مقاومت» با پیروزی‌های خود آمریکایی‌ها را بسیار خشمگین کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی می‌نویسد: طبق گفته مقام‌های اروپایی و آمریکایی دولت دونالد ترامپ اکنون به‌رغم کشته شدن چیزی نزدیک به نیم میلیون نفر در جنگ داخلی سوریه حاضر است بپذیرد بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور تا زمان انتخابات ریاست جمهوری بعدی در سوریه برای سال 2021 به حکومت ادامه دهد. این تصمیم متناقض با اظهارات مکرر آمریکا مبنی بر این است که می‌گفت بشار اسد باید از قدرت کنار برود. به گزارش نیویورک تایمز این تصمیم آمریکا ناشی از گزینه‌های محدود دولت ترامپ، واقعیت نظامی موجود و موفقیت ایران، روسیه و حزب‌الله در تقویت حکومت بشار اسد است.

این درحالی است که بشار اسد با در نظر گرفتن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا می‌داند ترامپ با سیاست‌های غلط خود مجبور به ترک قدرت خواهد شد . بیهوده نیست مقام‌های آمریکایی نگران هستند بشار اسد در انتخابات 2020 سوریه پیروز شود و برای سال‌های هرچه بیشتر در قدرت باقی بماند.

شکست‌های بن سلمان

اگر نگاهی منطقی به تصمیم‌گیری‌های ولیعهد عربستان در این دو سال اخیر داشته باشیم، پی به شکست سیاست‌های بن سلمان خواهیم برد. به‌راستی چگونه می‌شود بازداشت چند ده شاهزاده سعودی و مصادره اموال آنها به ارزش 800 میلیون دلار را به بهانه فساد اقتصادی باور کرد ؟ محمد بن سلمان، حلقه قوی‌ترین مخالفان داخلی خود را بازداشت و اموال شان را مصادره کرد. هدف اصلی البته از این بازداشت‌ها، کنترل و خفه کردن جریان‌های مخالف داخلی بود.

عربستان سعودی در پروژه لبنان خود نیز شکست خورد. محمد بن سلمان در یک تصمیم ناگهانی از سعد حریری خواست استعفا کند. حریری به دستور سعودی‌ها سعی کرد علت این استعفا را به گردن جریان مقاومت و حزب‌الله لبنان بیندازد، اما برخورد منطقی و معقول حزب‌الله ورق را برگرداند و مردم لبنان را در برابر این پرسش قرار داد که چه کسی سیاست‌هایش را به کشورشان دیکته کرده و از نخست‌وزیرشان خواسته است استعفا کند؟ نتیجه این پرسش‌ها اعتراضات مردم لبنان و به آتش کشیدن تصاویر محمد بن سلمان دراین کشور بود. سرانجام سعودی‌ها مجبور شدند تسلیم واقعیت شده و سعد حریری را برگردانند. حریری دوباره در نخست وزیری باقی ماند و همچنان به همکاری‌های خود با میشل عون، رئیس‌جمهور و جریان مقاومت به رهبری حزب‌الله ادامه می‌دهد .

شکست آمریکا و اسرائیل

در این میان تصمیم نابخردانه دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی شکست دیگری را متوجه محور آمریکایی ـ صهیونیستی کرد. به گفته سیدحسن نصرالله این تجربه نشان داد آمریکا و اسرائیل هردو درجهان تنها مانده و دچار انزوایی تاریخی شده‌اند. هیچ کدام از کشورهای جهان از تصمیم ترامپ پشتیبانی نکرد. وقتی بینامین نتانیاهو به کشورهای اروپایی نیز سفر کرد نتوانست موافقت هیچ کدام از این کشورها را برای همراهی با تصمیم ترامپ جلب کند .

اسرائیل از سال 1948 تاکنون یکسره در پی تشنج‌آفرینی در منطقه بوده است. اسرائیل این تشنج‌ها را با کمک دولت‌هایی به وجود می‌آورد که با عنوان محور سازش معرفی می‌شوند. اکنون اما در مقابل کشورهای طرفدار روند سازش ائتلاف بزرگ ایران، روسیه و ترکیه شکل گرفته است. ائتلافی که در تحولات عراق، سوریه، لبنان، یمن و فلسطین نشان داد حرف اول و آخر را می‌زند. شالوده و اساس حرکت اسرائیل از سال 1948 تاکنون، نه دیپلماسی که اشغالگری و درگیری نظامی بوده است. اما این سیاست دیگر امروزه قادر به پیشرفتی نیست. اکنون در صورت هر گونه تخطی اسرائیلی‌ها، موشک‌های حزب‌الله از لبنان و موشک‌های قسام از غزه به سمت این رژیم شلیک خواهد شد . باران این موشک‌ها به گونه‌ای است که گنبد آهنین صهیونیست‌ها نیز قادر به جلوگیری از همه آنها نیست.واقعیت این است که ائتلاف سعودی ـ آمریکایی و اسرائیلی در منطقه کاملا شکست خورده است. این ائتلاف که روزی در آرزوی محاصره ایران بود، امروز خود در محاصره نیروهای مقاومت قرار گرفته است.

نظر شما