شناسهٔ خبر: 22968107 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

سیف در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری

مصادره دارایی‌های دست به دست شده موسسات مالی غیرمجاز

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با همکاری قوه قضائیه اموال و دارایی‌های صاحبان موسسات غیرمجاز شناسایی شده و مصادره می‌شود که در مواردی اموال خود را دست به دست چرخانده‌اند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛  هفتمین مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری از سوی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار شد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه دلار از معاملات تجاری بانک مرکزی و کشور حذف شده است، گفت: امروز دلار در معاملات تجاری ما کاربرد زیادی ندارد و درآمدهای ارزی را از سایر ارز‌ها می‌گیریم. در زمینه‌های ارزی بحث یکسان سازی ارزی بوده که در موقع مقتضی انجام می‌شود.

سیف در پاسخ به این سوال که در چین یا امارات حساب‌های ایرانیان را بسته‌اند و مشکل برای تجار و دانشجویان پیش آمده، گفت: بعضی از این‌ها خبرهای رسمی نیست. مثلا بسته شدن حساب‌های ایرانی‌ها در چین مختص ایرانیان نیست و بانک مربوطه برای همه این کار را کرده است. این موضوع عمومیت ندارد. اگر مورد خاصی باشد حتما پیگیری خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: روابط کارگزاری ما افزایش یافته است. قبل از برجام با ۳۳ بانک کار می کردیم و امروز  با ۲۴۵ بانک بین المللی در حال همکاری هستیم و به این میزان قانع نخواهیم بود. البته این به معنی روابط عادی نیست و محدودیت‌هایی داریم و در حال تلاش برای رفع آن هستیم.

ولی الله سیف درباره نرخ ارز در بودجه گفت: نظام ارزی نظام شناور مدیریت شده است و به هیچ وجه قید و الزام ۳۵۰۰ تومان برای دلار در بودجه نیست و مبنای محاسباتی دارد. ممکن است حجم مبادلات بیشتر شود و نرخ افزایش یابد و ممکن است حجم مبادلات کاهش یافته و نرخ کاهش یابد. 

وی تاکید کرد: نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان نیست و در آینده این حباب قیمتی تغییراتی خواهد داشت.

سیف درباره رقم اختصاص یافته برای یکسان سازی نرخ ارز در بودجه (نرخ تعیین شده ۱۰۰ میلیارد) گفت: سلسله اقداماتی را در این باره انجام داده‌ایم و بعضی از کالاها که از طریق ارز مبادله‌ای صورت می‌گرفت به ارز آزاد تغییر یافته است. موارد محدودی با نرخ مبادله‌ای انجام می‌شود. برای یکسان سازی نرخ ارز تغییراتی لازم است و ۱۰۰ میلیارد بودجه جبرانی و حمایتی برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم کالاها است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به آخرین اقدامات درباره موسسات مالی غیرمجاز گفت: در نظام بانکی کشور دیگر موسسات غیرمجاز نداریم  و این امر فضای خوبی را در اقتصاد ایجاد کرده است. با همکاری قوه قضائیه اموال و دارایی‌های صاحبان موسسات غیرمجاز شناسایی شده که در مواردی اموال خود را دست به دست چرخانده‌اند. به دنبال واگذاری این اموال و پرداخت پول‌های مردم تا حد امکان هستیم. بخشی از منابع مالی مردم در گذشته از بین رفته بود، سه قوه در این مساله بسیج شده‌اند و برخی تسویه حساب و برخی بخشی از بدهی هاشان پرداخت شده و پرداخت‌های دیگر به سرعت انجام می‌شود.

سیف درباره آینده موسسه ثامن گفت: ثامن موسسه‌ای نیست که منحل شده باشد بلکه با موسسات دیگر تجمیع می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو مبنی بر اینکه سرمایه گذاران برای سودآوری بیشتر به بازار ارز رفتند، تصریح کرد: حتما ضرر می‌کنند و در گذشته هم یک عده این کار را می‌کردند این بازار، بازار کسب سود نیست. نرخ سود بانکی امروز ما ۱۵ درصد است و حتما خیلی بیشتر از سود ارزی است که یک عده به دنبال آن هستند.
 

نظر شما