شناسهٔ خبر: 22877072 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

//ویژه کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی//(121)

مجمع تقریب با برگزاری کنفرانس های وحدت زمینه طرح گفتمان مسلمانان را فراهم می کند

مولوی عبدالحمید: دین مبین اسلام خواهان اتحاد مسلمانان جهان است خصوصا در شرایط حاضر که دشمنان اسلام به دنبال تفرقه افکنی هستند ، وحدت و انسجام امت واحده اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

صاحب‌خبر -
در شرایطی که فضای کنونی حاکم بر جهان اسلام حاکی از وجود اختلافات میان مسلمان است، این ضرورت شکل گرفته که علما و صاحبنظران مسلمان و مصلحان اجتماعی با بهره گیری از عقلانیت سیاسی اسلام و بهره گیری از ظرفیت های فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی کشورهای اسلامی با هدف رفع اختلافات و موانع همگرایی میان ملل اسلامی بکوشند. مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل تسنن زاهدان در گفت و گو با خبرگزاری تقریب تقویت مشترکات شیعه و سنی و کنار گذاشتن اختلافات را راهکار تنش زدایی میان شیعه و سنی  و وحدت مسلمانان جهان اسلام می داند. متن این گفتگو در ذیل آمده است:
 
در شرایط کنونی جهان اسلام وحدت شیعه و سنی تا چه میزان اهمیت دارد ؟
 
وحدت شیعه و سنی در شرایط کنونی جهان اسلام و کلا در هر شرایطی از مسائل بسیار مهم و حیاتی است و به نفع مسلمانان جهان  و دین مبین اسلام است.  دین مبین اسلام خواهان اتحاد مسلمانان جهان است  خصوصا در شرایط حاضر که دشمنان اسلام به دنبال تفرقه افکنی هستند ،  وحدت و انسجام امت واحده اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است . همه ما شاخ و برگ درخت تنومند اسلام هستیم و می بایست با یکدیگر وحدت و هماهنگی داشته باشیم . قرآن عظیم الشان همه ما را امت واحده خوانده است . در شرایط کنونی جهان اسلام که دشمنان خواهان تفرقه افکنی میان مسلمانان هستند و از هر فرصتی استفاده می کنند تا اختلافات را دامن بزنند در این شرایط  وحدت مسلمانان می تواند نقشه های شوم آنان را ناکام بگذارد .


نشستهای پیشین کنفرانس وحدت اسلامی ، تا چه اندازه راهگشای حل و فصل اختلافات شیعه و سنی بوده است ؟
مسلما گفتمان و کنفرانس  تاثیر گذار بوده است.  کنفرانسهای وحدت اسلامی که توسط مجمع تقریب مذاهب برگزار می شود زمینه های گفتمان را فراهم می کنند . این کنفرانسها کمیسیونها و نشستهای علمی و تخصصی دارد که  در حل اختلافات شیعه و سنی  تاثیرات بسزایی داشته است .
 
ولیکن در این خصوص می بایست فعالیتهای فکری  متعددی صورت بگیرد تا روند اتحاد کامل شیعه و سنی  شکل واقعی به خود بگیرد . مهمترین کوشش ما باید این باشد که تفاوتها را در مذاهب برداریم و به حداقل برسانیم . توهین و اهانت به یکدیگر را کنار گذاشته و محترمانه برخورد کنیم و تفاوت میان پیروان مذاهب را کنار بگذاریم و نگاه یکسان به یکدیگر داشته باشیم . چرا که وحدت اسلامی همدلی ایجاد می کند .
 
 اگر این اختلافات هنوز پابرجاست شما چه راهکاری را برای حل اختلافات شیعه و سنی ارائه می دهید ؟
 
اختلافات فکری در تمامی مذاهب وجود دارد و نیازی هم نیست که کمتر شود . مشترکات فراوانی میان مذاهب شیعه و سنی وجود دارد و می بایست به آنها تمسک جست و تقویت کرد . اختلافات در قیاس با مشترکات بسیار اندک هستند نظر اینجانب بر این است به مشترکات که همان کتاب آسمانی قران و اهل بیت و شخص رسول اکرم (ص) هستند تمسک بجوییم و چنگ بزنیم چرا که خداوند در قرآن می فرماید ای کسانی که ایمان آوردید به کتاب قرآن  و اهل بیت (ع) تمسک بجویید و در سایه آنها اختلافات خود را حل کنید . خانه خدا ، محبت به اهل بیت همگی از مشترکات میان مسلمانان هستند . اتحاد میان شیعه و سنی به نفع مسلمانان و جهان اسلام است . اختلافات در تمامی مذاهب وجود دارد و می بایست در مقابل سختیها و ناملایمات صبر و استقامت پیشه کرد . مسلمانان باید یکدیگر را خواهر و برادر تلقی کنند در این صورت  به امید خدا وحدت حاصل می شود .
 

نظر شما