شناسهٔ خبر: 22853383 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

کاهش تعداد تخت‌های فرسوده از 73 درصد به 45 درصد

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این‌که در چهار سال اخیر تخت‌های فرسوده از 73 درصد به 45 درصد کاهش یافته است، گفت: طراحی و ساخت بیمارستان‌های مقاوم به زلزله و هوشمند در دستور کار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام‌جم، ایرج حریرچی ‌افزود: از سال 86 بیمارستان‌های دولتی مورد ارزیابی قرار گرفتند که مشخص شد، حدود 73 درصد تخت‌های بیمارستانی فرسوده و فاقد ارزش بهسازی لرزه‌ای بودند که عمدتا تخت‌های دولتی و دانشگاهی است.

وی با بیان این‌که طبق برنامه‌ریزی‌ها تا سال 99 تعداد تخت‌های فرسوده باید به 30 درصد کاهش پیدا کند، بیان کرد: برای نوسازی تخت‌ها، دو راه وجود دارد که جایگزینی تخت‌های موجود و احداث تخت‌های جدید است.

حریرچی ادامه داد: در تهران از 25 هزار تخت بیمارستانی 11 هزار تخت دولتی و 14 هزار تخت خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی است. سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این‌که اگر در تهران زلزله رخ دهد، بیمارستان‌های پلاسکویی مقاومت نداشته و مشکل ایجاد می‌کند، بیان کرد: ما شهر تهران را به شش حوزه تقسیم کردیم و با توجه به این‌که اکثر بیمارستان‌ها در مناطق شلوغ هستند، برای این شش حوزه هشت پروژه تعریف کرده‌ایم که هرکدام 1500 تخت دارند.

وی عنوان کرد: طراحی بیمارستان‌های جدید طوری است که در مواقع زلزله علاوه بر مقاومت لازم، به افزایش 5/2 برابری تخت‌ها در مواقع عادی می‌انجامد، این بیمارستان‌ها متمرکز و منسجم و هوشمند بوده و از نظر موقعیت و ترافیک زمینی مناسب است و قابلیت افزایش تخت را دارد.

حریرچی درخصوص اعتراض به تعرفه‌های پزشکی در برخی رشته‌ها نیز گفت: وزارت بهداشت تصمیم گرفت تعیین‌تکلیف تعرفه‌ها را به سازمان نظام پزشکی محول کند تا نظر علمی و کارشناسی را از گروه‌ های صنفی معتبر دریافت کند.

وی عنوان کرد: ما معتقدیم تعرفه‌ها در برخی خدمات بیمارستانی پایین‌تر از قیمت واقعی خدماتی است که ارائه می‌شود، اما در مورد تعیین سهم گروه‌‌ها، حرفی نمی‌زنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این‌که ما در مورد یک رشته خاص اعلام موضع نمی کنیم، تصریح کرد: آنچه مسلم است، تعرفه‌ها قرار است بر اساس کتاب کالیفرنیا تعیین شود و لذا از سازمان نظام‌پزشکی درخواست کردیم کتاب تعرفه‌‌ها را ترجمه و تعرفه مورد نظر را پیشنهاد دهد.

حریرچی ادامه داد: قرار است تعرفه‌ها با توجه به اعتبارات موجود و نظرات کارشناسی از انجمن‌های علمی در سازمان نظام پزشکی مورد بررسی و پیگیری قرار گیرند و دولت بر اساس قانون منابع و مصارف، نسبت به تعیین تعرفه‌ها اقدام می‌کند و وظیفه شورای عالی بیمه فقط بررسی تعرفه‌ها و ارسال آن به دولت برای تصویب است.

نظر شما