شناسهٔ خبر: 22831300 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

حوضه آبریز سداکباتان در حال تخریب است

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا و نماینده انجمن خاک ایران با تأکید بر اینکه استفاده از کودهای شمیایی پتانسیل آلودگی خاک‌ها را ایجاد می‌کند، گفت: خوشبختانه آلودگی عناصر سنگین در خاک‌های استان همدان وجود ندارد.

صاحب‌خبر -
دکتر محسن شکل‌آبادی یکشنبه 12 آذر در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در استان همدان نقطه‌ای نداریم که آلودگی بالاتر از حد بحرانی باشد، اظهار کرد: با مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی مدار زیادی از عناصر سنگین وارد خاک می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 95 درصد غذای انسان به خاک مربوط است، افزود: استان همدان بیشترین تولید سیب‌زمینی را دارد که برای تولید این محصول کود فسفات استفاده شده که در نهایت باعث تجمع کادمیوم در خاک می‌شود.

شکل‌آبادی روش‌های غلط کشاورزی را از دیگر دلایل از بین رفتن خاک در کشور دانست و خاطرنشان کرد: سالانه 1.5 میلیون تن معادل 20 تا 25 درصد سیب‌زمینی کشور در استان همدان تولید می‌شود که اگر یک درصد خاک همراه این محصول در بسته‌بندی تجمع یابد، هر ساله 10 هزار تن خاک را در زنجیره توزیع مواد غذایی از دست می‌دهیم.

وی با تأکید بر اینکه در کشور ما به علت مشکل آب شرب جدی است توجه زیادی به این منبع شده اما نسبت به خاک بی‌توجهی می‌شود، اظهار کرد: واقعیت این است که اهمیت خاک کمتر از آب نبوده و اگر خاک سالم نداشته باشیم، آب و غذای سالمی تولید نخواهیم کرد.

نماینده انجمن خاک ایران ادامه داد: با توجه به اینکه کشور ایران در شرایط خشک و نیمه‌خشک قرار دارد از بین رفتن خاک‌ها در این شرایط سریع‌تر شده و در صورتی‌که فضاهای درون خاک از بین برود نمی‌توان آب را در آن ذخیره کرد.

وی با اشاره به روز جهانی خاک، یادآور شد: براساس پیشنهاد سازمان خوارو بار جهانی(فائو) روز 5 دسامبر مصادف با 14 آذر به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری شده و امسال نیز سال جهانی خاک اعلام شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا فرسایش خاک را یکی دیگر از چالش‌های حوزه خاک دانست و بیان کرد: شخم و شایر در جهت شیب و بارندگی باعث فرسایش خاک در اراضی شده و با توجه به اینکه بیشتر مواد غذایی خاک در چندسانتیمتر سطح خاک وجود دارد که با برندگی این مواد شسته می‌شود.

وی اظهار کرد: شست‌وشوی خاک باعث می‌شود، سدها با خاک پر شوند و از طرفی باید هزینه کنیم که مقدار زیادی کود به خاک داده شود تا حاصلخیزی به خاک بازگردد.

شکل‌آبادی خاطرنشان کرد: آمار درستی از میزان فرسایش خاک در کشور وجود ندارد اما آنچه به عنوان میزان فرسایش اعلام شده 15 تا 25 تن در هکتار است اما واقعیت این است که هیچ کار علمی برای مشخص شدن فرسایش در ایران انجام نشده است.

نماینده انجمن خاک ایران با بیان اینکه نقاط فرسایش‌پذیر در استان همدان کم است، افزود: میزان فرسایش خاک در استان همدان نیز در حد 15 تا 25 تن در هکتار است.

شکل‌آبادی با اشاره به ساخت‌وسازهای صورت گرفته در باغات استان، تصریح کرد: تعداد ویلاهایی که در حوزه سد اکباتان احداث می‌شود، هر ساله افزایش می‌یابد به‌طوریکه حوضه آبخیز سد در حال تخریب است.

برچسب‌ها:

نظر شما