شناسهٔ خبر: 22808117 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

قزلباش:

حوزه پژوهش نتوانسته از تمام پتانسیل‌های استان زنجان بهره‌برداری کند

رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: حوزه پژوهش هنوز نتوانسته در توسعه اقتصادی استان نقش‌آفرینی کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پرویز قزلباش رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده این استان که روز چهارشنبه 8آذر ماه با حضور مسئولین استانی برگزار شد، ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی زنجان به عنوان دبیرخانه کمیته برگزاری جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری استان، میزبان پژوهشگران و فناوران، مقامات استانی، روسا و اعضا هیئت علمی دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، مراکز تحقیقات، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و سایر سازمان‌های استان است.
 
قزلباش با بیان اینکه علیرغم اینکه حوزه پژوهش هنوز نتوانسته از تمام پتانسیل‌های این استان بهره‌برداری نموده و آن‌گونه که انتظار می‌رود در توسعه اقتصادی استان نقش‌آفرینی نماید گفت: استان زنجان با داشتن پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل فراوان در حوزه تحقیقات و فناوری در سال‌های اخیر حرکت به سمت رشد و توسعه علمی و اقتصادی را آغاز نموده است.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان بیان کرد: همگان اذعان دارند وجود دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه، دانشگاه زنجان و دانشگاه علوم پزشکی و سایر مراکز آموزش عالی با سابقه‌ای درخشان که همگان شاهد افتخارآفرینی آنها در زمینه‌های مختلف بوده‌اند، می‌توانند مهمترین پیش‌رانه‌های رشد و توسعه استان باشند و این استان را به جایگاهی شایسته در رشد و توسعه پایدار رهنمون سازند.
 
وی ادامه داد: بدیهی است این امر محقق نخواهد شد مگر با همکاری و مشارکت جامعه علمی و فناوری استان که با سعه صدر و درک صحیح از مسائل و مشکلات فراروی رشد و توسعه پایدار در استان نسبت به طراحی و اجرای پژوهش‌های کاربردی و تقاضامحور و ایجاد شکوفایی، نوآوری و خلاقیت و جرقه‌های فناورانه گام بردارند.
 
مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان برای نیل به این مقصود راهکارهای ذیل را پیشنهاد کرد:

ایجاد دبیرخانه دائمی پژوهش و فناوری استان با مشارکت تمام قاطبه اندیشمندان عرصه علم و فناوری، با هدایت استاندار زنجان به عنوان عالی‌ترین مقام دولتی استان که این امر ضمن تداوم شور و شوق ایجادشده در حوزه پژوهش و فناوری، با رویکرد توسعه علوم بین رشته‌ای و به اشتراک‌گذاری تمامی امکانات پژوهشی استان، می‌تواند موجب همگرایی و هم‌افزایی بین مراکز علمی و سازمان‌های مختلف استان گردد.

بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود در صنایع بزرگ استان، خیرین و سایر سازمان‌ها و نهادهای ملی و بین‌المللی در حوزه پژوهش و فناوری استان و هدایت اندیشمندان جهت بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها و عدم بسنده و اتکا به منابع دولتی و اخذ گرنت‌های مختلف.

تقویت پیوند بین مراکز دانشگاهی و علمی با بخش صنعت و خدمات استان به منظور توسعه محصولات و خدمات دانش محور و افزایش بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده در استان.
 
محسن نجفیان رییس دانشگاه زنجان اظهار کرد: چندسالی است که ستاد ملی پژوهش و فناوری و ستادهای استانی در راستای گرامی‌داشت این هفته و فرهنگ‎سازی آن در حال فعالیت هستند.
 
نجفیان با اشاره به اینکه باید دانشگاه و جامعه در یک ارتباط دوسویه باشند و همکاری کنند تا علم و معرفتی که در دانشگاه‎ها است همچون خون در رگ‎های جامعه جریان یافته و استفاده عملی از آن شود و نیز سبب شود دانشگاه‎ها به عنوان مرجع در جامعه شناخته شوند افزود: جامعه باید دستاوردهای علمی و فناوری دانشگاه را به رسمیت بشناسد و در مقابل، دانشگاه‎ها هم باید رسالت خود را نسبت به مسائل جامعه انجام دهند و در راستای رفع آنها تلاش کنند.
 
وی با بیان اینکه دنیای امروز وارد عصر پسا صنعت شده و شاخص‎های اعمال قدرت در جهان، به شکل آشکاری تغییر ماهیت داده و به صورت نرم‎افزاری درآمده است بیان کرد: یکی از مهم‎ترین نرم‎افزارهای تاثیرگذار در این عرصه، علم و فناوری است و همه کشورها در تلاش برای ارتقای سطح علمی و فناوری خود هستند.
 
نجفیان با اشاره به اینکه دانشگاه‎ها به عنوان اصلی‎ترین ارکان توسعه علم و فناوری کشورها محسوب می‌شوند ادامه داد: این امر، اهمیت سرمایه‎گذاری در دانشگاه‎ها را به وضوح روشن می‎کند و با چنین رویکردی می‎توان توسعه پایدار را در جامعه ایجاد کرد.
 
رئیس دانشگاه زنجان با بیان اشاره به اینکه کشور ما به تسلط بر فناوری‌ها و ورود به عرصه رقابت در حوزه علم و فناوری وابسته است اظهار کرد: امروز در همه کشورها، سرمایه ‎گذاری‌‎های عظیمی در راستای پژوهش و فناوری صورت می‎گیرد و ما هم نباید از این امر غفلت کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: رتبه علمی ایران در سال 2016 در سطح جهان 16 بوده که در پایگاه‎های اسکوپوس و ISI این رتبه 17 اعلام شده است که سهم کشور در تولید مقالات علمی در هر دو پایگاه 1.75 درصد تولید علم در جهان است.
 
نجفیان با بیان اینکه سهم کشور از مقالات یک درصد برتر پایگاه ISI، 2.4 درصد اعلام شده است ادامه داد: این نشان‌دهنده پیشی گرفتن کیفیت تولید علم در کشور نسبت به کمیت آن است.
 
رئیس دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه براساس نظام رتبه‌بندی، هشت دانشگاه کشور ایران جزو دانشگاه‌‎های برتر شناخته شده است یادآور شد: براساس رتبه‎‌بندی شانگ‌های هم، 14 دانشگاه ایران، دانشگاه برتر شناخته شده است.
 
یوسف ثبوتی چهره ماندگار فیزیک ایران و رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان اظهار کرد: در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که میزان دانش بشری روز به روز درحال افزایش است و باید با تغییرات سریع تکنولوژی پیش رفت.
 
ثبوتی افزود: در واقع هرچه سن کمتر باشد، میزان توانمندی انسان بیشتر است و از این رو نباید فرصت و مجال ابراز وجود را در مدارس، اجتماع و خانواده از جوانان خود دریغ کنیم و باید امکان استفاده از توانایی فوق‌العاده جوانان را فراهم کنیم و به نوعی توانایی جوانان را ببینیم و خود را با توانایی آن‌ها تطبیق بدهیم.
 
رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان با بیان اینکه یکی از دلایل بروز برخی مشکلات در جامعه این است که مسئولان ما اطلاعات و دانش کافی در برخی حیطه‌ها را ندارند، تصریح کرد: اگر امروز با مشکلات عدیده در خصوص اقلیم مواجه هستیم، به این خاطر است که مدیران ما معلومات لازم را در این خصوص ندارند و یا اینکه حوصله چندانی برای یادگیری نداشته و در این زمینه وقت نمی‌گذارند.
 
  

نظر شما