شناسهٔ خبر: 22724249 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 کليات طرح واگذاري اختيارات آموزشي به دانشگاه‌ها تصويب شد

کليات طرح واگذاري اختيارات آموزشي به دانشگاه‌ها در شوراي عالي برنامه ريزي آموزشي، با حضور وزير علوم تصويب شد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از وزارت علوم، منصور غلامي در جلسه شوراي عالي برنامه‌ريزي آموزشي بر تسريع در فرايند بررسي و تصويب برنامه‌هاي درسي تاکيد کرد.وزير علوم، تحقيقات و فناوري در هشتصد و هشتاد و هفتمين جلسه شوراي عالي برنامه‌ريزي آموزشي اظهار داشت: بايد شوراي عالي برنامه‌ريزي را به سمت استانداردسازي و تدوين سياستهاي کلان سوق دهيم و تا حد ممکن اختيارات اين حوزه به دانشگاه‌ها واگذار شود.در اين جلسه، برنامه درسي دوره کارشناسي «مديريت آماد» که توسط کميته نظامي انتظامي پيشنهاد شده بود مطرح و به تصويب رسيد.

همچنين کليات طرح واگذاري اختيارات آموزشي به دانشگاه‌ها مورد تصويب قرار گرفت و مقرر شد مصاديق اختيارات در حوزه معاونت آموزشي متناسب با جايگاه مراکز آموزش عالي در نظام سطح‌بندي در اسرع وقت مشخص و به دانشگاههاي مجري ابلاغ شود.در ادامه، هشتصد و هشتاد و هفتمين جلسه شوراي عالي برنامه‌ريزي آموزشي، تعدادي از برنامه‌هاي پيشنهادي دانشگاههاي سطح يک نيز با استناد به آيين‌نامه واگذاري اختيارات برنامه‌ريزي درسي به دانشگاهها به اطلاع و تاييد شوراي عالي برنامه‌ريزي رسيد.اين برنامه‌ها از مهر 1397 در تمامي دانشگاهها پس از کسب مجوز شوراي گسترش آموزش عالي قابل اجرا است.

آموزش روحيه تحقيق به دانشجويان به آشتي با کتاب منجر مي‌شود

عضو هيئت‌علمي دانشگاه فني و مهندسي بوئين‌زهرا گفت: اگر به دانشجويان روحيه تحقيق آموزش داده شود و در دروس دانشگاهي، مراجع مختلفي به‌عنوان مطالعه و تحقيق معرفي شوند، دانشجويان نيز با انواع کتاب‌ها و فرهنگ کتاب‌خواني و تحقيق بيشتر آشنا مي‌گردند.

وي توضيح داد: در کتاب «اصول کاربردي برآورد رواناب» کليه نکات ضروري و مهم در استفاده از اين روش را با مثال‌ها و توضيحات کافي ارائه مي‌دهد. اين کتاب براي دانشجويان مهندسي عمران و به‌ويژه تحصيلات تکميلي در شاخه آب و همچنين کليه مهندساني که با طراحي و مدل‌سازي رواناب و سيلاب سروکار دارند مفيد خواهد بود.

گلوئي تشريح کرد: همان‌گونه که در پيشگفتار کتاب نيز به آن اشاره‌کرده‌ايم، روش سازمان حفاظت خاک آمريکا، در ظاهر يک روش بسيار ساده است که توسط مهندسان و طراحان بسياري در کارهاي عملي و مدل‌سازي‌هاي مربوط به رواناب استفاده مي‌شود، اما اغلب نکات کليدي و مهم اين روش در سايه سادگي آن ناديده گرفته‌شده و به همين دليل دقت طراحي و مدل‌سازي پايين مي‌آيد. نويسندگان اين کتاب نيز با توجه به اهميت اين موضوع، تصميم گرفتند که کتابي تحرير نموده و کليه نکات ضروري و مهم اين روش را در آن ذکر کنند، براي اين منظور نيز از بروزترين مراجع و همچنين تجربه فراوان تدريس و مدل‌سازي خود در اين زمينه استفاده نموده‌اند. البته اين کتاب اولين ويرايش بوده و در چاپ‌هاي بعدي حتماً همگام با پيشرفت‌ها در اين روش، فصل‌هاي بيشتري به اين کتاب افزوده خواهد شد.اين استاد دانشگاه در خصوص فرهنگ‌سازي براي افزايش سرانه مطالعه در ايران يادآور شد: کيفيت مطالب و يا چاپ برخي از کتاب‌ها بسيار پايين است و اين امر خوانندگان را ترغيب به خواندن کتاب نمي‌کند. ضمناً در مورد کتاب‌هاي چاپ‌شده جديد هيچ‌گونه آگهي در دانشگاه‌ها نصب نمي‌گردد تا دانشجويان با جديدترين کتاب‌هاي چاپ‌شده درزمينه رشته تحصيلي خود آشنا شوند. علاوه بر اين، به علت پايين آمدن کيفيت تدريس و ارزيابي در برخي از کلاس‌ها، دانشجويان نيازي به خواندن کتاب نمي‌بينند و تنها به جزوات بسنده مي‌کنند. اگر به دانشجويان روحيه تحقيق آموزش داده شود و در دروس دانشگاهي، مراجع مختلفي به‌عنوان مطالعه و تحقيق معرفي شوند، دانشجويان نيز با انواع کتاب‌ها و فرهنگ کتاب‌خواني و تحقيق بيشتر آشنا مي‌شوند.

برنامه درسي دوره کارشناسي "مديريت آماد" تصويب شد

برنامه درسي دوره کارشناسي "مديريت آماد" در جلسه شوراي عالي برنامه‌ريزي آموزشي تصويب شد.

به گزارش ايسنا، دکتر منصور غلامي در هشتصد و هشتاد و هفتمين جلسه شوراي عالي برنامه‌ريزي آموزشي با اعلام اين مطلب اظهار کرد: بايد شوراي عالي برنامه‌ريزي را به سمت استانداردسازي و تدوين سياست‌هاي کلان سوق دهيم و تا حد ممکن اختيارات اين حوزه به دانشگاه‌ها واگذار شود.در اين جلسه، برنامه درسي دوره کارشناسي "مديريت آماد" که توسط کميته نظامي انتظامي پيشنهاد شده بود، مطرح شد و به تصويب رسيد.

همچنين در اين جلسه کليات طرح واگذاري اختيارات آموزشي به دانشگاه‌ها مورد تصويب قرار گرفت و مقرر شد مصاديق اختيارات در حوزه معاونت آموزشي متناسب با جايگاه مراکز آموزش عالي در نظام سطح‌بندي در اسرع وقت مشخص و به دانشگاه‌هاي مجري ابلاغ شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومي وزارت علوم، در ادامه هشتصد و هشتاد و هفتمين جلسه شوراي عالي برنامه‌ريزي آموزشي، تعدادي از برنامه‌هاي پيشنهادي دانشگاه‌هاي سطح يک نيز با استناد به آيين‌نامه واگذاري اختيارات برنامه‌ريزي درسي به دانشگاه‌ها به اطلاع و تاييد شوراي عالي برنامه‌ريزي رسيد. اين برنامه‌ها از مهر 1397 در تمامي دانشگاه‌ها پس از کسب مجوز شوراي گسترش آموزش عالي قابل اجرا هستند.

ارسال بيش از 350 اثر به دبيرخانه جشنواره پايان‌نامه سال دانشجويي

تاکنون بيش از 350 پايان‌نامه به دبيرخانه هفدمين جشنواره پايان‌نامه سال دانشجويي ارسال شده و دانشجويان تا 15 آذرماه فرصت دارند آثار خود را به دبيرخانه ارسال کنند.به گزارش ايسنا، تاکنون بيش از 350 اثر به دبيرخانه ارسال شده که از اين تعداد گروه علوم انساني با 150 اثر بيشترين آثار ارسالي را به خود اختصاص داده و گروه فني و مهندسي با 50 اثر و هنر و معماري با 40 اثر در رده‌هاي بعدي قرار دارد.بخش اصلي جشنواره پايان‌نامه سال دانشجويي شامل 6 گروه علوم پايه، کشاورزي و منابع طبيعي، هنر و معماري، فني و مهندسي، علوم پزشکي و دامپزشکي و علوم انساني است و در بخش ويژه نيز پايان‌نامه‌هاي نگارش شده با موضوع‌هاي اقتصاد مقاومتي، خودمراقبتي، سبک زندگي سالم، معماري و شهرسازي اسلامي، طراحي مد و لباس ايراني- اسلامي، فرهنگ عمومي و آسيب‌هاي اجتماعي، تجاري‌سازي دانش و فناوري‌هاي نوين و مطالعات فرهنگي (فرهنگ دانشگاهي، سياست‌گذاري فرهنگي، فرهنگ و مديريت جهادي ) پذيرش مي‌شوند.براساس اعلام روابط عمومي سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي، علاقه‌مندان براي کسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند به پايگاه اطلاع‌رساني زير مراجعه کرده و يا با شماره تلفن 66952727 تماس بگيرند.

www.isba.ir

برچسب‌ها:

نظر شما