شناسهٔ خبر: 22628148 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

روحانی: ایران به دنبال سلطه و برتری در منطقه نیست

روسای جمهور اسلامی ایران و فرانسه در تماس تلفنی درباره مهم‌ترین مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی امانوئل مکرون با وی، با اشاره به موضوع برجام و با قدردانی از تلاش فرانسه و اتحادیه اروپا برای تحکیم این معاهده بین‌المللی، اظهار کرد: از دیدگاه ایران از یک‌سو اجرای کامل و دقیق برجام آزمون مهمی برای سایر همکاری‌های مهم در عرصه بین‌المللی است و از سوی دیگر، اضافه کردن بخشی به برجام یا حذف بخش‌هایی از آن، موجب فروپاشی کامل این توافق خواهد شد.

رئیس‌جمهور همچنین با بیان این‌که حضور ما در عراق و سوریه به دعوت رسمی دولت‌های این کشورها و برای مبارزه با تروریسم بوده است، گفت: همان‌طور که بارها تاکید کرده‌ایم ایران به دنبال سلطه و برتری در منطقه نیست. هدف ایران کمک به صلح و امنیت منطقه و جلوگیری از تجزیه کشورهاست و از نظر ما در همه کشورهای منطقه، تصمیم‌گیر اصلی مردم منطقه هستند.

رئیس‌جمهور ماجراجویی‌هایی را که در منطقه از جانب برخی شاهزادگان کم‌تجربه انجام می‌گیرد، به ضرر کل منطقه دانست و تصریح کرد: با ماجراجویی و تفرقه‌افکنی در این منطقه مخالفیم و معتقدیم فرانسه با حفظ استقلال رای و جایگاهی که در منطقه دارد، می‌تواند با رویکردی واقع‌بینانه و بی‌طرفانه، نقش سازنده‌ای را ایفا کند.

روحانی با تاکید بر این‌که همه در منطقه باید مراقب باشند که در میدان بازی رژیم صهیونیستی وارد نشوند، گفت: حزب‌الله جزو ملت لبنان است و در این کشور فوق‌العاده محبوبیت دارد و سلاح آن نیز صرفا دفاعی و برای استفاده در مقابل حملات احتمالی به لبنان است.

رئیس‌جمهور همچنین به تحولات یمن اشاره کرد و افزود: امیدواریم محاصره و بمباران یمن قطع و زمینه برای یک مذاکره یمنی ـ یمنی و بازگرداندن امنیت کامل به این کشور فراهم شود.

روحانی گشوده شدن مسیری برای رساندن دارو و مواد غذایی به مردم یمن را در شرایط کنونی ضروری خواند و خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین نگرانی ما باید وضع میلیون‌ها یمنی باشد که به‌خاطر نداشتن دارو و غذا در حال از بین رفتن هستند.

رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، ادامه گفت‌وگوهای سازنده میان کشورها بویژه در منطقه را برای تقویت ثبات و امنیت آن از سیاست‌های پاریس برشمرد و گفت: در یک موضع میانجیگرانه، دنبال کاستن از فعالیت‌های خصمانه در منطقه و تقویت ثبات هستیم.

نظر شما